اهم اقدامات انجام شده مدیریت درمان تامین‌اجتماعی قم در سال ۱۴۰۱ و سه ماهه سال ۱۴۰۲

گزارش اقدامات مدیریت درمان استان قم توسط مهدی محصل، مدیر درمان استان قم به مناسبت هفته تامین اجتماعی با حضور نمایندگان و خبرنگاران ۶۰ رسانه تبیین شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روابط عمومی مدیریت درمان تامین‌اجتماعی استان قم، بر اساس آمار منتشره از سایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، برآورد جمعیت استان در سال ۱۴۰۱ بالغ بر یک میلیون و ۴۲۳ هزار نفر بوده است که بیش از ۸۲۶ هزار نفر از بیمه‌شدگان و خانواده‌های آنها تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی در استان قم قرار دارند. مدیریت درمان تامین اجتماعی جهت حمایت و خدمات‌رسانی به این قشر عظیم از جمعیت استان (بیش از ۵۸ درصد) در دو بخش درمان مستقیم و غیر مستقیم فعالیت می‌کند.

مدیریت درمان تامین اجتماعی در بخش درمان مستقیم، با یک بیمارستان ملکی و سه پلی‌کلینیک فعالیت می‌کند. خدمات درمانی سرپایی در مدیریت درمان استان قم از طریق سه مرکز درمانی ملکی استان شامل پلی کلینیک بوعلی، پلی کلینیک ۲۲بهمن و دی کلینیک دکتر غرضی و خدمات درمانی بستری از طریق بیمارستان ملکی امام رضا(ع) به بیمه شدگان ارائه می‌شود. بیمارستان امام رضا(ع) در سطح جنرال(عمومی) ناحیه‌ای با ۱۲۵تخت مصوب و ۱۱۸ تخت فعال در حال فعالیت است.

مدیریت درمان تامین‌اجتماعی در بخش درمان غیر مستقیم با خریداری خدمات درمانی از طریق انعقاد قرارداد با ۸۰۰ پزشک و موسسات و مراکز تشخیصی درمانی مستقل و وابسته سبب افزایش میزان دسترسی و بهره‌مندی بیمه‌شدگان از خدمات درمانی سطح استان شده است. اهم اقدامات مدیریت درمان تامین اجتماعی به شرح ذیل است:

اهم اقدامات انجام شده در بخش درمان مستقیم

۱. اعتبار بخشی

• تداوم روند اجرای استانداردهای اعتباربخشی در بیمارستان امام رضا (ع) و کسب درجه ارزشیابی یک در ارزیابی اعتباربخشی وزارت بهداشت در بهار سال ۱۴۰۲

۲. توسعه بخش ویژه NICU

• توسعه تخت و فضای فیزیکی بخش ویژه NICU بیمارستان امام رضا(ع) (شامل توسعه افزایش تخت به ۶ تخت و بازسازی بخش NICU با هزینه بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال)

۳. کلینیک دیابت و فشارخون

راه‌اندازی کلینیک دیابت و فشارخون در کلیه واحدهای تابعه: در سال ۱۴۰۱ تعداد مراجعات به کلینیک‌های مذکور بالغ بر سه هزار و ۴۵۸ مورد بوده و در سه ماهه ابتدای سال جاری این آمار بالغ بر یکهزار و ۴۲۸ مراجعه بوده است.

۴. طرح‌های غربالگری

• اجرای طرح‌های غربالگری در کلیه واحدهای تابعه در راستای ارتقای سطح سلامت بیمه‌شدگان، پیشگیری از سرطان‌ها و بیماری‌های صعب‌العلاج و آموزش موثر به بیمه‌شدگان در مورد شیوه زندگی سالم و اجرای طرح‌های غربالگری همکاران در معرض خطر سرطان: در سال ۱۴۰۱ در طرح غربالگری کورکتال بالغ بر دو هزار و ۶۹ نفر شرکت کردند که از این تعداد ۱۳۵مورد مثبت شناسایی شده است و در سه ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۳۸۲ نفر در طرح مذکور شرکت کردند که از این تعداد ۲۳ مورد مثبت شناسایی شده است. در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۹۱۳ نفر در طرح غربالگری سرطان پستان شرکت کردند که ۳۶۷ مورد به ماموگرافی ارجاع شده‌اند و از این تعداد دو مورد مثبت شناسایی شده است. در سه ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ نیز بالغ بر ۳۵۸ نفر در طرح غربالگری سرطان پستان شرکت کردند که ۱۵۸مورد به ماموگرافی ارجاع شده اند و از این تعداد ۵ مورد مثبت شناسایی شده است.

۵. مراجعات سرپایی

• افزایش ۱۵ درصدی میزان ارائه خدمات به بیماران سرپایی در مراکز ملکی از حدود دو میلیون و ۱۱۰ هزار مراجعه در سال ۱۴۰۰به بیش از دو میلیون و ۴۲۰ هزار مراجعه در سال ۱۴۰۱ رسید. مراجعات سرپایی در سه ماهه ابتدای سال جاری بیش از ۵۶۵ هزار مراجعه بوده است.

۶. مراجعات بستری

• افزایش میزان ارائه خدمات به بیماران بستری در بیمارستان امام رضا(ع) از ۱۱هزار و ۶مراجعه در سال ۱۴۰۰ به ۱۱هزار و ۲۰۷مراجعه در سال ۱۴۰۱ رسید. مراجعات بستری در سه ماهه ابتدای سال جاری بالغ بر دو هزار و ۵۹۳مراجعه بوده است.

۷. اعمال جراحی بستری

• افزایش ۴۱ درصدی اعمال جراحی بستری از پنج هزار و ۲۱۲ عمل در سال ۱۴۰۰ به هفت هزار و ۳۵۱ عمل در سال ۱۴۰۱ به دنبال افزایش جذب پزشکان در حوزه های ارتوپدی، مغز و اعصاب و زنان رسید. در این میان جراحی‌های کوچک حدود ۴۳ درصد، جراحی‌های متوسط حدود ۲۲ درصد و جراحی‌های بزرگ حدود ۸۲ درصد افزایش داشته است. اعمال جراحی بستری در سه ماهه ابتدای سال جاری بالغ بر یک‌هزار و ۶۵۳ عمل بوده است.

۸. گواهینامه ISO۴۵۰۰۱-۲۰۱۸

• پیاده سازی الزامات لازم جهت استقرار سیستم مدیریت ایمنی و سلامت شغلی در بیمارستان امام رضا(ع) و اخذ گواهینامه ISO۴۵۰۰۱-۲۰۱۸ در آبان ماه سال ۱۴۰۰ و موفقیت در ممیزی مراقبتی سال اول در ۲۱ آذرماه سال ۱۴۰۱

۹. عملکرد شوراها و کمیسیونهای پزشکی

• در سال ۱۴۰۱ بالغ بر سه هزار و ۵۵۱ مراجعه به شورای پزشکی صورت گرفته و تعداد ۲۲۰ جلسه شورای پزشکی برگزار شده است. جمع آمار از کارافتادگی کلی و جزئی بالغ بر ۲۴۵ مورد بوده که از این تعداد بالغ بر ۲۶ مورد مربوط به از کارافتادگی جزئی ناشی از کار بوده است. همچنین تعداد مراجعات به کمیسیون پزشکی تجدید نظر بالغ بر ۵۹۰ مورد بوده است.

۱۰. توسعه و تکمیل تجهیزات اعمال جراحی ارتوپدی و لاپاراسکوپی

• توسعه و تکمیل تجهیزات اعمال جراحی ارتوپدی بیمارستان امام رضا (ع) با هزینه بالغ بر یک میلیارد ریال

• توسعه و تکمیل تجهیزات اعمال جراحی لاپارسکوپی بیمارستان امام رضا (ع) با هزینه بالغ بر ۸۰۰میلیون ریال

اهم اقدامات انجام شده در بخش درمان غیر مستقیم

۱. طرح نسخه الکترونیک

• تداوم روند اجرای موفق طرح کامل نسخه الکترونیک واجرای موفق طرح کامل نسخه الکترونیک در بخش درمان غیر مستقیم از ۶۰درصد به۹۹.۴ درصد.

۲. مطالبات مراکز طرف قرارداد

• پرداخت ۱۴۰ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف قرارداد از ابتدای تیرماه تا کنون.

۳. طرح حفاظت مالی بیمه شدگان بالای ۶۵سال

• اجرای طرح حفاظت مالی بیمه‌شدگان بالای ۶۵سال(پرداخت ۱۰۰درصد هزینه بستری بیماران سالمند بالای ۶۵ سال در مراکز دولتی و دانشگاهی): در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۶۷۴ پرونده و بیش از ۹میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان جهت درمان این قشر از بیمه‌شدگان عزیز پرداخت شده است. آمار فوق در سه ماهه ابتدای سال جاری بیش از ۲۴۱ پرونده و قریب ۳ میلیارد تومان هزینه برای این قشر از بیمه‌شدگان بوده است.

۴. هزینه درمان بیماران خاص و صعب العلاج

• پرداخت ۱۵۷ میلیارد تومان هزینه درمان بیمه‌شدگان جهت بیماران خاص و صعب العلاج: در سه ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ بیش از ۵۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان جهت بیماران خاص و صعب العلاج هزینه شده است. (بیش از ۳۹میلیارد تومان در بخش دارو، بیش از ۱۴میلیارد تومان در بخش دیالیز، بیش از ۴میلیارد تومان در بخش رادیوتراپی و قریب ۸۹ میلیون تومان جهت پاراکلینیک بیماران خاص. این در حالی است که هنوز بعضی از مراکز طرف قرارداد اسناد و مدارک خود را به معاونت خرید راهبردی ارائه نداده‌اند.)

• اجرای طرح پوشش هزینه سرباری بیماران صعب‌العلاج در زمستان سال ۱۴۰۱ و بررسی ۴۵۹ پرونده مدارک و اسناد پزشکی این گروه از بیماران با هزینه ای بیش از ۵ میلیارد تومان .

۵. خدمات ناباروری

• ارتقای میزان تعهدات سازمان تامین اجتماعی در خدمات ناباروری: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر دو هزار و۵۹ پرونده ناباروری و بیش از ۳میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان جهت درمان بیمه‌شدگان به زوج‌های نابارور پرداخت شده است. آمار فوق در سه ماهه ابتدای سال جاری بیش از ۴۳۰ پرونده و بیش از ۷۶۷ میلیون تومان هزینه جهت زوج های نابارور بوده است.

۶. هزینه درمان بیماران از محل خارج از تعهدات سازمان

• در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۳۱۷ پرونده و قریب ۵۹۵ میلیون تومان از محل هزینه درمان خارج از تعهدات سازمان به بیماران عزیز پرداخت شده است.

۷. پرداخت هزینه درمان بیمه شدگان در مراکز طرف قرارداد

• افزایش میزان پرداخت هزینه درمان بیمه‌شدگان در مراکز طرف قرارداد از ۵۰۳ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۸۴۹ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱

۸. مراجعات سرپایی در بخش درمان غیرمستقیم

• افزایش میزان ارائه خدمات به بیماران سرپایی در درمان غیر مستقیم ازحدود ۵ میلیون و ۸۶۳ مراجعه در سال ۱۴۰۰به بیش از ۷ میلیون مراجعه در سال ۱۴۰۱

اهداف توسعه ای

۱. ساخت درمانگاه تخصصی

• اخذ مجوز ساخت درمانگاه تخصصی بیمارستان امام رضا(ع) و دریافت پروانه ساخت از شهرداری در فضای بالغ بر ۳هزار متر مربع

۲. ساخت انبار دارویی و بایگانی راکد مدارک پزشکی

• اخذ مجوز ساخت سه سوله انباردارویی و تجهیزات پزشکی و بایگانی راکد مدارک پزشکی بیمارستان امام رضا(ع)

۳. استانداردسازی فضای بلوک زایمان

• انجام مقدمات لازم جهت ایجاد سه اتاق LDR در فضای بلوک زایمان بیمارستان امام رضا (ع) شامل تهیه نقشه‌های فاز یک و دو و دریافت مجوز و بودجه ایجاد LDR در راستای جهت استانداردسازی فضای بلوک زایمان

۴. راه اندازی بخش MRI

• انجام مقدمات لازم و رایزنی‌های اولیه جهت راه‌اندازی بخش MRI در بیمارستان امام رضا(ع)

۵. طرح درمانی اوتیسم

• فراخوان به مراکز درمانی اوتیسم در سطح استان جهت عقد قرارداد با مدیریت درمان استان

عملکرد مالی مدیریت درمان

هزینه درمان بیمه‌شدگان در بخشهای درمان مستقیم و غیر مستقیم به شرح زیر است:

• هزینه های مدیریت درمان بابت ارائه خدمات به بیمه‌شدگان عزیز در دو بخش درمان مستقیم و غیرمستقیم در سال ۱۴۰۱بیش از یکهزار و ۱۹۵ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل حدود ۷۵ درصد افزایش یافته است. بیشترین علت افزایش هزینه‌ها مربوط به افزایش هزینه‌های پرداختی به مراکز طرف قرارداد بوده است.

• تعداد بیمه‌شدگان تحت پوشش درمان تامین‌اجتماعی در استان قم در پایان سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۸۲۶ هزار و ۳۲۶ نفر بوده است. مدیریت درمان استان قم در سال ۱۴۰۱ به ازای هریک از بیمه‌شدگان تحت پوشش بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتومان هزینه کرده که نسبت به سال قبل حدود ۶۷.۵درصد افزایش یافته است.

کد خبر: 62240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =