غربالگری تنبلی چشم بیش از ۴۳ هزار کودک در خراسان شمالی

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی از غربالگری ۴۳ هزار و ۷۰۰ کودک این استان در سال گذشته خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا،محسن توحیدی مقدم با اشاره به اینکه طرح غربالگری کودکان برای امسال آغاز شده است گفت: خانواده‌ها باید برای غربالگری تنبلی چشم کودکان خود به مراکز مربوطه بهزیستی مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه این طرح برای کودکان سه تا ۶ سال اجرایی می‌شود، بیان کرد: دوره طلایی درمان تنبلی چشم، سن سه تا ۶ سالگی در کودکان است که در صورت عدم درمان ممکن است منجر به کم‌بینایی و نابینایی دو چشم و یا یک چشم شود.

توحیدی مقدم با تاکید بر اینکه خانواده‌ها سنجش چشم کودکان و درمان تنبلی چشم را جدی بگیرند، گفت: کودکان سنجش شده در صورت مشاهده مشکل به بینایی‌سنج مراجعه کرده و در صورت عدم رفع مشکل به سطح بالاتر یعنی چشم پزشک ارجاع می شوند.

وی افزود: تنبلی چشم یکی از بیماری‌های شایع در اوایل زندگی انسان است که درصورتی که به موقع تشخیص داده شود و درمان مورد نیاز انجام گیرد مشکل چندانی برای فرد ایجاد نمی‌کند. اما درصورتی که زمان طلایی درمان این بیماری از دست برود می‌تواند بینایی فرد را تا سنین بزرگسالی تحت تاثیر خود قرار دهد.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی ادامه داد: تنبلی چشم در واقع کاهش بینایی یک چشم یا دو چشم است. یعنی به علت عدم دریافت تصویر توسط چشم و انتقال آن به مغز، مراکز مغزی که مسئول بینایی چشم هستند فعال نمی‌شوند در نتیجه بینایی یک یا دو چشم کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه ابتلا به تنبلی چشم سه دلیل عمده دارد، بیان کرد: عیوب انکساری مانند آستیگمات، نزدیک‌بینی و دوربینی، انحراف چشم و محرومیت چشم از دیدن برای مثال در اثر افتادگی پلک از جمله عواملی به حساب می‌آیند که در ایجاد تنبلی چشم در کودکان موثر هستند.

توحیدی مقدم گفت: متاسفانه تنبلی چشم علائم خاصی ندارد که والدین و کودک متوجه آن شوند. به همین جهت لازم است تشخیص و درمان تنبلی چشم توسط پزشک انجام شود و والدین نیز هشیار باشند که فرزندان خود را در زمان مناسب برای انجام معاینه نزد پزشک ببرند.

کد خبر: 62483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =