۳۴۶ هزار و ۸۹۴ دانشجو و زنان خانه‌دار بیمه‌شده در بیمه فراگیر خانواده ایرانی

یکی از برنامه‌های جدی سازمان تأمین اجتماعی توسعه پوشش بیمه‌ای از طریق انواع بیمه‌ها مانند بیمه فراگیر خانواده ایرانی است که براساس آمارهای موجود اکنون ۳۴۶ هزار و ۸۹۴ نفر در قالب بیمه دانشجویان و زنان خانه‌دار از خدمات بیمه‌ای برخوردارند.

به گزارش آتیه آنلاین، بیمه‌پردازی دانشجویان و زنان خانه‌دار به تأمین اجتماعی در واقع نفع دو طرفه برای این سازمان و برای افراد جدید تحت پوشش را به همراه دارد. در دولت سیزدهم نیز این نهاد بیمه‌گر برای گسترش خدمات بیمه‌ای تلاش‌های زیادی انجام داده تا زمینه جذب بیمه‌شدگان جدید فراهم شود.

سازمان تأمین اجتماعی یکی از اهداف خود را توسعه پوشش بیمه‌ای فراگیر در قالب بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان برنامه‌ریزی کرده تا با استفاده از این روش، تعداد بیمه‌شدگان تحت پوشش روند افزایشی داشته و از طرفی دیگر منابع سازمان با وصول حق بیمه از این گروه‌های بیمه‌ای رشد خواهد داشت.

اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی از ابتدای آذر سال ۱۴۰۰ باعث افزوده شدن شماری از بیمه‌شدگان به جمع خانواده بزرگ تأمین اجتماعی شد. در راستای اجرای این طرح در قالب یکی از بیمه‌های زنان خانه‌دار، دانشجویان، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بهره‌مندی برخی از افراد از بیمه اختیاری امکان بهره‌مندی از این بیمه وجود دارد.

در بخش بیمه زنان خانه‌دار ۲۸۴ هزار و ۸۶۲ نفر و در بخش بیمه دانشجویی نیز ۶۲ هزار و ۳۲ نفر به جمع بیمه‌شدگان این سازمان افزوده شده است.

این طرح در سال ۱۴۰۱ نیز با هدف جذب یک میلیون نفر بیمه شده از سوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ابلاغ شد به نحوی که در سال گذشته ۹۹۴ هزار و ۴۸۴ قرارداد از انواع بیمه‌های یاد شده منعقد شد.

حدود ۲ میلیون بیمه‌شده جدید در ۲ سال اخیر

تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر برای گسترش و تعمیم خدمات بیمه‌ای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌هایی را در برنامه‌های عملکردی خود دارد که البته براساس ماده یک قانون اساسی و ماده ۲۹ قانون تأمین اجتماعی وظیفه و تکلیفی به عهده این نهاد گذاشته شده است.

براساس داده‌های آماری در ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم یک میلیون و ۹۲۰ هزار نفر به جمعیت بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی افزوده شد. این موضوع موجب رشد منابع سازمان به دلیل وصول حق بیمه از افراد بیمه‌شده در این مدت فعالیت مدیریت این نهاد بیمه‌گر شد.

یکی از موضوعات اصلی در تأمین اجتماعی برای توسعه پایدار، پوشش بیمه‌ای افراد بدون بیمه برای بهره‌مندی آنان از خدمات سه‌گانه بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی به شمار می‌رود که طبق داده‌های آماری به طور متوسط ماهانه بیش از یک هزار میلیارد تومان به منابع این سازمان اضافه می‌شود.

ترویج فرهنگ بیمه با استفاده از طرح فراگیر خانواده ایرانی

توسعه خدمات بیمه‌ای برای همه اقشار مختلف به ویژه گروه‌های بدون بیمه به صورت ویژه در دستور کار سازمان قرار دارد به گونه‌ای که مجید ملکی، رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تأمین اجتماعی نیز در این باره می‌گوید: هدف اصلی تأمین اجتماعی برای ارائه خدمت به بیمه‌شدگان جدید، برخورداری آنان از تعهدات و خدمات سازمان و توجه به ترویج امر بیمه در جامعه محسوب می‌شود.

ملکی ادامه داد: به همین منظور طبق برنامه عملیاتی سازمان یکی از اولویت‌های این نهاد بیمه‌گر انعقاد قرارداد برای خدمات‌رسانی به بیش از ۵۰۰ هزار بیمه‌شده جدید در قالب طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی در سال ۱۴۰۲ به شمار می‌رود.

به گفته او، براساس برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌ها انجام شده، امکان افزایش این تعداد از مشمولان قانون تأمین اجتماعی در قالب بیمه دانشجویان در راستای اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی در آینده‌ای نزدیک وجود دارد.

رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تأمین اجتماعی افزود: بیمه دانشجویان و زنان خانه‌دار در راستای اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی به همراه دیگر اقشار مانند زنان خانه‌دار برنامه‌ریزی شد تا علاوه بر افزایش شمار بیمه‌شدگان، زمینه بهره‌مندی این افراد از خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی نیز فراهم شود.

نرخ‌های بیمه‌ای برای بیمه دانشجویی و زنان خانه‌دار

طبق اعلام سازمان تأمین اجتماعی، انواع نرخ‌های بیمه‌ای برای استفاده دانشجویان و زنان خانه‌دار از خدمات این سازمان مشخص است. بر همین اساس بیمه بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی با نرخ حق بیمه ۱۴ درصد شامل ۱۲ درصد سهم بیمه‌شده به علاوه ۲ درصد سهم دولت برای پرداخت حق بیمه این افراد یکی از این روش‌های پرداختی توسط دانشجویان است.

یکی دیگر از انواع پرداخت حق بیمه توسط دانشجویان شامل بیمه بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی با نرخ حق بیمه ۱۶ درصد است که از این روش ۱۴ درصد به عنوان سهم بیمه‌شده و ۲ درصد هم سهم دولت محاسبه خواهد شد.

سومین روش پرداخت حق بیمه از سوی دانشجویان شامل بیمه بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و فوت با نرخ حق بیمه ۲۰ درصد است که با استفاده از این روش ۱۸ درصد سهم بیمه‌شده و ۲ درصد سهم دولت است.

تأمین اجتماعی اکنون ۵۳ درصد جامعه را با حدود ۴۶ میلیون نفر را با استفاده از بیمه‌های اجباری، اختیاری، بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، دانشجویان و زنان خانه‌دار تحت پوشش خدمات و تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت خود دارد.

کد خبر: 62599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =