از مدیریت شرکتی که ۱۱ سال زیان‌ده بود تا اثر منفی حذف یارانه شیر

معاون برنامه‌ریزی، توسعه و نظارت هلدینگ صنایع عمومی تامین با اشاره به تولید روزانه ۵۵۰ تن شیرخام در شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ، سرانه مصرف شیر در ایران را در قیاس با کشورهای پیشرفته پائین دانست و از اثرات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از روند تولید شیر گفت.

امیرمحمد شریفی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه و نظارت هلدینگ صنایع عمومی تامین در گفتگو با آتیه‌آنلاین، به ارائه توضیحاتی درباره فعالیت‌های سال گذشته هلدینگ صنایع عمومی تامین پرداخت و گفت: در این شرکت دو وظیفه به ما محول شده که یکی از آنها فعالیت در زمینه صنایع غذایی و تبدیل فراورده‌ها است و دیگری فعالیت در زمینه تولید لوازم خانگی و الکترونیکی.

وی گفت: در سال ۱۴۰۱ در این دو حوزه دستاوردهای متعددی داشته‌ایم که از جمله آنها می‌توان به بهبود زیرساخت‌ها و عملکردها اشاره کرد. بر این اساس درآمدهای حاصل از فروش مجموعه به میزان ۹۲ درصد و سود خالص ۵۰ درصد افزایش داشت و در این مدت ما توانستیم سه طرح توسعه‌ای خود را تکمیل کنیم که این طرح‌ها در زمینه دامپروری تعریف شده بود.

شریفی همچنین به بحث کاهش ۱۰ ساله میانگین سنی در میان مدیران این شرکت اشاره کرد و افزود: در انتصاب مدیران لایه‌های مختلف تلاش شد جوانگرایی مورد توجه جدی قرار گیرد که این رویکرد بطور همزمان با شایسته‌گزینی همراه شد.

تامین مالی ۶۰۰ میلیارد تومانی

معاون برنامه ریزی، توسعه و نظارت هلدینگ صنایع عمومی تامین رویکرد دیگری که مورد توجه این هلدینگ قرار گرفته را بحث پیگیری جدی‌تر برنامه‌های عملیاتی وبرنامه‌های راهبردی و پایش‌های مستمر سه ماهه دانست و افزود: یکی از مسائل و موضوعات مهمی که از چند سال پیش مورد غفلت قرار گرفته بود بحث تامین مالی طرح‌ها بود که در سال گذشته در این حوزه ۶۰۰ میلیارد تومان تامین مالی صورت پذیرفت که نسبت به سال قبل آن رشدی پنج برابری داشته است. این سرمایه نیز از طریق شیوه‌هایی مانند فروش سهام شرکت‌ها در بورس و بخشی از طریق اخذ تسهیلات بانکی تامین شد و مقداری از آن نیز از منابع صندوق توسعه ملی تزریق شد و در نهایت با فروش سهام شرکت‌ها در بورس شرایطی ایجاد شد که سرمایه‌های مردمی به جای آنکه وارد بازارهای سوداگری شود در مسیر تولید مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

شرکتی که ۱۱ سال زیان‌ده بود

شریفی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وضعیت برخی شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ صنایع عمومی پرداخت و گفت: ما در میان شرکت‌های زیرمجموعه خود شرکتی مانند کارتن البرز را داشتیم که این شرکت به مدت ۱۱ سال زیان‌ده بود و بر اثر دلایلی از جمله آتش‌سوزی که چندین سال پیش در آن رخ داده بود بخش قابل توجهی از دستگاه‌های آن از بین رفته بود. این موضوع درکنار مواردی از جمله سوء مدیریت، باعث شده بود روند تولید این شرکت از هفت سال قبل کاهشی شود اما با توجه به تغییرات مدیریتی و مجموع اتفاقاتی که در این شرکت لحاظ شد در سال ۱۴۰۱ شاهد رشد ۲۹۰ درصدی تولید آن بودیم.

وی ادامه داد: بدین‌ترتیب از حدود چهار میلیارد تومان زیان‌دهی سالانه این شرکت جلوگیری شد و این شرکت در سال گذشته به سودی حدود ۱۷ میلیارد تومان دست یافت.

شریفی از شرکت عالم‌آرا به عنوان یکی دیگر از شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ یادکرد که در سال‌های گذشته به واسطه تکمیل نبودن ارکان راهبری آن، فعالیت‌هایش به نوعی متوقف شده بود که این شرکت نیز با مشارکت شستا و سازمان تامین اجتماعی تعیین تکلیف شده و از بهمن ماه سال قبل فعالیت خود را آغاز کرده و اسفند ماه سه قرارداد در زمینه آبرسانی منعقد کرد تا تجهیزات مورد نیاز این طرح‌ها را تامین کند. بدین ترتیب این مجموعه نیز پس از حدود شش سال به چرخه تولید بازگشت.

تولید روزانه ۵۵۰ تن شیرخام

معاون برنامه ریزی، توسعه و نظارت هلدینگ صنایع عمومی تامین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ظرفیت‌های هلدینگ صنایع عمومی تامین در حوزه دامپروری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر روزانه حدود ۵۵۰ تن شیر خام در این مجموعه تولید می‌شود که طبق برنامه ریزی این تولید تا پایان سال جاری به حدود ۶۵۰ الی ۷۰۰ تن خواهد رسید.

وی گفت: از سوی دیگر برای تکمیل زنجیره ارزش نیز تلاش شده با مد نظر قرار دادن طرح‌های تولیدی در زمینه تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر نیز اقدام شود زیرا شیر محصولی است که بطور طبیعی امکان نگهداری طولانی مدت آن وجود ندارد. بر این اساس در سال ۱۴۰۰ طرح هایی در این زمینه افتتاح شده و ۲.۰۰۰ تن محصول تولید شده و در اختیار مجموعه‌های مختلف قرار گرفت.

وی ادامه داد: امسال نیز تغییرات محسوسی در این زمینه پیش بینی شده و در سه ماهه اول سال جاری شاهد ۹۰۰ درصد رشد تولید در دامون زاگرس بروجرد بودیم و تاکنون ۷۰ درصد ظرفیت این واحد وارد فاز تولید شده و برای فازهای بعدی آن نیز درحال تامین مالی هستیم تا با سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد تومانی شاهد تولید محصولات جدیدتری در آن باشیم و در نهایت از ۲۰۰ تن جذب شیر به ۴۰۰ تن برسیم.

شریفی افزود: در فاز دوم این مجموعه مد نظر است شیر تولیدی به انواع پودرها تبدیل شود که این پودرها در صنایع غذایی و دارویی کاربردهای متعددی داشته و انواع مختلفی مانند پودر پروتئین را شامل می‌شوند.

این پودرها که در حال حاضر بخش عمده آنها از طریق واردات تامین می‌شوند در صنایع غذایی و دارویی مصرف داشته و با تولید آنها در داخل کشور می‌توان ارزش افزوده بالاتری برای شیر ایجاد کرده و در عین حال از خروج ارز از کشور جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در برنامه راهبردی هلدینگ صنایع عمومی تامین لازم است تولید شیر در افق ۱۴۰۵ از حدود ۶۵۰ تن در روز به ۱.۳۷۰ تن در روز و به ۵۰۰ هزار تن در سال برسد، گفت: در حوزه کشاورزی نیز ۲۰۰ هزار تن خوراک دام تولید خواهیم کرد که زنجیره ارزش کامل شده و به امنیت غذایی کشور کمک کنیم.

این مسئول هلدینگ صنایع عمومی با تاکید بر پیگیری روند توسعه زیرساخت‌ها در این شرکت، گفت: درحال حاضر با افزایش حجم گله در تلاش هستیم تعداد دام‌های خود را به حدود ۴۱ هزار راس مولد برسانیم.

عقب ماندگی در سرانه مصرف شیر و اثرات منفی آن بر سلامت جامعه

شیر ایران به کدام کشورها صادر می‌شود؟

شریفی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سئوالی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تاثیر آن بر فعالیت شرکت‌های دامداری گفت: قطع این یارانه منجر به کاهش مصرف می‌شود و این درحالیست که ما همین حالا هم از نظر سرانه مصرف شیر با کشورهای پیشرفته فاصله داریم و این بحث سلامت جامعه را تحت الشعاع قرار داده و می‌توان آن را خطری غیرمستقیم برای شبکه‌های بیمه و درمان دانست چراکه مصرف شیر منجر به پیشگیری از بیماری‌های مختلف می‌شود.

وی در پاسخ به این سئوال که در شرایط کاهش مصرف شرکت‌های دامداری زیر مجموعه این هلدینگ چه راهکاری برای فروش شیر تولیدی خود در نظر گرفته‌اند، گفت: یکی از شرکت‌های زیرمجموعه ما نیز در حوزه صنایع تکمیلی فعالیت دارد که در زمان افزایش تولید محصول ما در این بخش نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد اما با این وجود عمده تولید ما به صادرات منجر می‌شود.

معاون برنامه ریزی، توسعه و نظارت هلدینگ صنایع عمومی تامین از سوریه، افغانستان، پاکستان و عراق به عنوان بخشی از بازارهای صادرات شیر ایران نام برد و افزود: به تازگی مذاکراتی با آذربایجان و ارمنستان نیز صورت گرفته تا شاهد صادرات به این کشورها باشیم.

وی همچنین گفت: سال گذشته حدود ۲.۰۰۰ تن تولید محصولات غذایی داشتیم که از میان آنها حدود ۵۰۰ تن صادر شد که این صادرات شامل مواردی چون خامه، شیرخشک و پودر آب پنیر بوده است. امسال نیز در حوزه شیرخشک برنامه داریم به تولید و صادرات ۳.۵۰۰ تن برسیم.

شریفی درآمد حاصل از این صادرات را نیز حدود ۴۰۰ میلیارد تومان دانست.

کد خبر: 62645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =