قانون شکنی برخی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در افزایش قیمت‌ها

معاون برنامه‌ریزی، توسعه و نظارت هلدینگ صنایع عمومی تامین قیمت‌گذاری دستوری لوازم خانگی را موضوعی دانست که تولید د این بخش را شکننده می‌کند و گفت: گاه شاهدیم که در شرایطی که دولت تنها مجوز ۲۰ درصد افزایش قیمت لوازم خانگی را داده برخی مجموعه‌ها افزایش قیمت ۶۰ تا ۷۰ درصدی اعمال می‌کنند.

امیرمحمد شریفی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه و نظارت هلدینگ صنایع عمومی تامین در گفتگو با آتیه‌آنلاین، به ارائه توضیحاتی درباره شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی و الکترونیک که زیرمجموعه هلدینگ صنایع عمومی فعالیت دارند پرداخت و گفت: شاید در این حوزه در سال‌های گذشته سهم ما در قیاس با رقبایمان پررنگ نبوده باشد اما سعی کرده‌ایم عملکرد این بخش نیز بهبود پیدا کند و بر این اساس در سال گذشته رکورد تولید هفت ساله لوازم خانگی در مجموعه شکسته شد و به بالاترین حجم تولید پس از سال ۱۳۹۵ دست یافتیم.

وی با بیان اینکه حجم تولیدات در این بخش در سال ۱۴۰۱ به ۱۶۱ هزار دستگاه رسیده، گفت: سال گذشته شاهد حدود ۳۰ درصد رشد در تولیدات این بخش بودیم و برای سال جاری نیز برای افزایش ۵۶ درصدی تولیدات برنامه‌ریزی شده است تا بتوانیم به تولید ۲۵۰ هزار دستگاه دست یابیم که در سه ماهه اول سال جاری نیز در این زمینه عملکرد مثبتی دیده می‌شود و نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۴۴ درصدی مواجه بوده‌ایم.

شریفی در عین حال به برنامه‌ریزی در نظر گرفته شده در افق ۱۴۰۵ اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه اکثر تولیدات بخش لوازم خانگی محصولاتی نسبتا بزرگ و سنگین بوده و نیاز به خدمات پس از فروش دارند، در این زمینه فعلا سیاست ما تمرکز بر صادرات نیست و تمرکز ما بر افزایش و تنوع تولید است.

وی همچنین به ارائه توضیحاتی درباره تولید تلویزیون‌های پارس پرداخت و گفت: سال گذشته رکورد ۱۰ ساله تولید تلویزیون شکسته شد اما همچنان در این زمینه ما کمتر از یک درصد سهم بازار را در اختیار داریم اما در محصولات سرمایشی سهم ما از بازار حدود ۵ درصد است که در هر دو مورد تلاش داریم این سهم افزایش یابد.

معاون برنامه ریزی، توسعه و نظارت هلدینگ صنایع عمومی تامین افزود: طبق برنامه پنج ساله تدوین شده باید در زمینه تولید تلویزیون امسال به ۵۰ هزار دستگاه برسیم که تا پایان تیر ماه حدود ۲۰ هزار دستگاه از این تعداد تولید شده که در نهایت این رقم حدود چهار برابر تولید سال قبل است.

شریفی همچنین گفت: حدود ۷۰ درصد از تلویزیون‌های تولیدی این مجموعه هوشمند هستند و با توجه به نیاز بازار، آخرین تکنولوژی دنیا در تولید آنها بکار گرفته شده است. سال قبل نیز از نظر سیستم عامل و سخت افزار این محصولات ارتقاء داده شد.

قانون شکنی برخی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در افزایش قیمت‌ها

وی ادامه داد: بطور کلی با توجه به اهمیت بحث خروج ارز از کشور در سال گذشته تلاش کردیم با بومی‌سازی‌های صورت گرفته جلوی خروج ارز را بگیریم و به همین دلیل دو محصول جدید در حوزه لوازم خانگی را وارد بازار کردیم که امسال نیز قرار است ماشین لباسشویی و جاروبرقی نیز به سبد این محصولات اضافه شود.

شریفی در عین حال به روند حذف واسطه‌ها در زمینه تولیدات این بخش اشاره کرد و افزود: سال گذشته سود خالص شرکت پارس الکتریک معادل ۲۲ درصد رشد داشته و در قیمت تمام شده محصول شاهد ۵۰ درصد صرفه‌جویی ارزی بوده‌ایم و در سال جاری نیز در میان محصولات این بخش افزایش قیمت اعمال نخواهد شد و یا در برخی موارد معدود شاهد افزایش قیمتی به مراتب کمتر از آنچه از سوی دولت مجوز آن داده شده خواهیم بود.

تبعات قیمت‌گذاری دستوری

شریفی در ادامه صحبت‌های خود بحث قیمت‌گذاری دستوری لوازم خانگی را یکی از مشکلات فعالان این حوزه برشمرد و گفت: متاسفانه در بسیاری موارد قیمت‌گذاری دستوری منطبق با رشد هزینه‌های ما نیست و افزایش قیمت مواد اولیه ما در آن دیده نمی‌شود که این مسئله باعث می‌شود تولیدکننده تحت فشار قرار گیرد. نکته دیگر اینکه گاه برخی شرکت‌ها نیز قیمت‌گذاری دستوری را رعایت نکرده و به شکل‌های مختلف از آن عبور می‌کنند.

وی ادامه داد: بر این اساس در شرایطی که دولت سقف افزایش قیمت را ۲۰ درصد اعلام می‌کند برخی تولیدکنندگان حتی با ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش قیمت محصول خود را وارد بازار می‌کنند. در این میان ما تلاش داریم این موضوعات روی کیفیت تولیدات تاثیری نداشته باشد اما سود شرکت پارس به دلیل این شرایط به شدت کاهش پیدا کرده و این مسئله، تولید را شکننده می‌کند و موجب می‌شود شرکت‌ها برای تامین سرمایه در گردش یا مواردی مانند حقوق کارگران با چالش مواجه شده و به سمت زیان‌ده شدن گام بردارند.

معاون برنامه ریزی، توسعه و نظارت هلدینگ صنایع عمومی از مشکلاتی که سر راه تامین منابع مالی شرکت‌ها وجود دارد به عنوان یکی دیگر از مواردی که بر سر راه تولید مانع ایجاد می‌کند یاد کرد و افزود: باتوجه به مشکلات تامین سرمایه در گردش شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی ما در سال‌های گذشته موفق به افزایش تولید نشدند چراکه همکاری بانک‌ها هم در این زمینه بسیار کم است و به سختی می‌توان از تسهیلات بانکی استفاده کرد به همین دلیل در سال‌های گذشته ما تقاضای دریافت ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی داشته‌ایم که از این میان کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان آن محقق شده است.

کد خبر: 62649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =