قیمت سیم‌کارت‌های رند دائمی و اعتباری سر به فلک کشید

قیمت سیم‌کارت‌های رند اپراتور اول ارتباطی در برخی موارد به چند میلیارد تومان رسیده؛ این در حالیست که طبق مصوبات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات قیمت یک سیم کارت دائمی همراه اول باید رقمی حدود ۱۵۰ هزار تومان باشد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، نیاز به کنکاش و بررسی زیادی نیست و همین که شما در سایت‌هایی که به خرید و فروش سیم‌کارت می‌پردازند نگاهی گذری بیندازید احتمالا آگهی فروش سیم‌کارت‌های رند کد یک را با قیمت‌های نجومی خواهید دید. مثلا یکی از این سایت‌ها برای شماره ۰۹۱۲۱۱۸۲۱۲۱ قیمتی معادل یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان را اعلام کرده است، جالب اینکه سیم‌کارت مورد نظر صفر هم نیست و در گذشته افراد دیگری از آن استفاده کرده‌اند و حال فرد باید علاوه بر پرداخت این رقم گزاف پاسخگوی افرادی که با صاحب قبلی این خط کار دارند نیز باشد.

البته اگر بخواهیم صادق باشیم تمام سیم‌کارت‌های همراه اول هم اینقدر بالا قیمت‌گذاری نمی‌شوند اما برای خرید سایر خط‌ها هم شما در کمترین حالت( که حتی ممکن است با این قیمت هم سیم‌کارتی پیدا نشود) باید حدود ۱۰ میلیون تومان پرداخت کنید.

در میان سیم‌کارت‌های همراه اول کدهای یک بالاترین قیمت را داشته و پس از آنها کدهای ۲ و ۳ در رده‌های بعدی جای می‌گیرند و به همین ترتیب قیمت‌ها بر اساس کد کمتر می‌شود تا به سیم‌کارت‌های کد ۸،۹ و ۰ می‌رسد که می‌توان گفت به نوعی ارزان‌ترین سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول محسوب می‌شوند.

اکنون طبق قیمت‌هایی که روی سایت‌های مختلف وجود دارد کد صفر بر اساس میزان رند بودن شماره قیمتی حدود ۱۴ میلیون تومان به بالا دارد و باتوجه به قیمت‌های بازار بسیاری افراد اقدام به فروش اقساطی سیم‌کارت‌های ۹۱۲ کرده‌اند و هر ماه مبلغی را نیز به‌عنوان سود به قیمت اصلی سیم‌کارت اضافه می‌کنند.

سیم کارت رند دائمی و اعتباری چند؟

البته این بحث تنها به یک اپراتور هم محدود نمی شود و حتی برای خرید سیم‌کارت‌های رند ایرانسل در بازار هم قیمت‌ها تا چند ۱۰ میلیون تومان است. یکی از شرکت‌های فروشنده این سیم‌کارت‌ها که در سطح شهر نیز تبلیغات متعددی کرده وقتی به عنوان یک مشتری با او تماس می‌گیریم در پاسخ به این سئوال که سیم‌کارت‌های رند اعتباری چه قیمتی دارند بر این نکته تاکید دارد که این قیمت‌ها بستگی به شماره و میزان رند بودن آن دارد و از چهار تا پنج میلیون تومان شروع می‌شود و مثلا یک خط ایرانسل با شماره ۰۹۰۵۱۰۰۱۰۰۷ قیمتی معادل ۴۰ میلیون تومان و خط ۰۹۳۹۸۱۰۰۱۰۰ با قیمت ۳۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد

این فعال بازار سیم‌کارت در پاسخ به این سئوال که برای خرید یک سیم‌کارت رند کد یک، باید چه میزان هزینه کرد اینطور می‌گوید که این قیمت بستگی به توان مالی شما دارد مثلا سیم‌کارت با شماره ۰۹۱۲۱۰۰۹۰۰۰ قیمتی معادل ۹ میلیارد تومان دارد چرا که در این شماره پنج صفر وجود دارد و بطور کلی هرچه در یک شماره تعداد صفرها بیشتر باشد قیمت آن بالاتر می‌رود.

وی در عین حال می‌گوید: البته خط های دیگری مانند ۰۹۱۲۱۰۰۱۰۰۶ را می‌توان با قیمت ۶.۵ میلیارد تومان خرید یا خط ۰۹۱۲۱۷۰۰۷۰۰ شش میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارد یا خط ۰۹۱۲۱۲۳۳۰۳۰ را می‌توان با سه میلیارد تومان خرید.

برای فروش این سیم‌کارت‌ها حتی امکان پرداخت اقساطی نیز در نظر گرفته شده و فرد می‌تواند با پرداخت یک سوم مبلغ در ابتدای کار تا سقف ۱۲ ماه بقیه مبلغ را به طور اقساطی و با قسط‌هایی با سود ماهانه چهار درصد پرداخت کند.

چرا سیم‌کارت ۹۱۲ گران است؟

زمانی در سال‌های گذشته و وقتی هنوز قیمت سیم‌کارت‌های کد یک و ۲ حدود دو تا سه میلیون تومان بود درباره دلایل گرانی آنها چنین عنوان می‌شد که اپراتور تمام شماره‌های قابل واگذاری با این کدها را از سال‌ها پیش وارد بازار کرده و اکنون دیگر سیم‌کارتی برای این کدها ازسوی اپراتور وارد بازار نمی‌شود. در بازار نیز این مشتریان و فروشندگان سیم‌کارت هستند که قیمت را تعیین می‌کنند و موضوع ارتباطی به اپراتور ندارد.

در آن زمان البته همچنان همراه اول سیم‌کارت‌های صفر ۹۱۲ خود را با کدهای ۸،۹ و ۰ وارد بازار می‌کرد و استدلالش این بود که فروش این خط‌ها که از سوی اپراتور انجام می‌شود با همان قیمت مصوبی است که رگولاتور اعلام کرده اما همراه اول اعمال نفوذی روی بازار سیم‌کارت و آنچه در سطح شهر می‌گذرد، ندارد و قیمت‌ها در بازار بر اساس شرایط و رند بودن شماره تعیین می شود.

قیمت واقعی سیم‌کارت چقدر است؟

طبق مصوبه شماره ۵ جلسه ۱۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که وظیفه قیمت گذاری در این زمینه را دارد، در سال ۱۳۹۲ چنین اعلام شده که «شرکت مخابرات ایران می تواند بر اساس بند ۹.۱.۲ موافقتنامه پروانه حداکثر مبلغ 360 هزار ریال به عنوان تضمین پرداخت از متقاضیان خرید سیم کارت دایمی علاوه بر تعرفه اتصال که همان مبلغ یک میلیون و 200 هزار ریال مندرج در موافقتنامه است، دریافت کند.»

البته با گذشت بیش از ۱۰ سال در این مصوبه تجدید نظری صورت نگرفته و قیمت‌های اعلام شده به روز نشده است اما با این وجود جای سئوال است که آیا از اعضای این کمیسیون یا مسئولان وزارت ارتباطات هیچ یک از قیمت سیم‌کارت در بازار خبر ندارند و برایشان جای سئوال ندارد که چطور ممکن است هزینه یک بخش از خدماتی که مربوط به آنها می‌شود تا این اندازه در بازار افزایش داشته باشد؟

اگر قیمت خودرو از کارخانه تا بازار اختلاف چند صد میلیون تومانی پیدا می‌کند و آن را به عرضه و تقاضا ربط می‌دهند یا وضعیت بازار مسکن را برگرفته از عرضه و تقاضا می‌دانند شاید بتوان آن را به سختی توجیه کرد اما سئوال این است که در حوزه سیم‌کارت چرا باید چنین اتفاقی رخ دهد؟

اکنون بر اساس آمارهای رسمی ارائه شده تعداد مشترکان دائمی همراه اول ۲۴ میلیون سیم‌کارت عرضه شده که از میان آنها ۲۳ میلیون سیم‌کارت در حال حاضر فعال است. حال جای سئوال است که آیا نامبرینگ این اپراتور برای خط‌های ۹۱۲ به پایان رسیده که دیگر سیم‌کارت های دائمی این اپراتور با سرشماره‌هایی مانند ۰۹۹۰ یا ۰۹۹۵ عرضه می شوند؟

در هر صورت انتظار می‌رود از سوی وزارت ارتباطات و زیرمجموعه‌های آن فکری برای آشفته بازار سیم‌کارت شود و مردم مجبور نباشند سیم کارت تلفن همراه را هم به چشم کالای سرمایه‌ای در نظر بگیرند چرا که اکنون قیمت یک سیم‌کارت ۹۱۲ با کدهای ۱ تا ۳ در صورتی که نسبتا رند باشد قیمتی تا حتی بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان پیدا می‌کند.

کد خبر: 62699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =