آمادگی راه‌اندازی کمیته اقتصادی مشترک شستا با سوریه

مدیرعامل شستا گفت: آمادگی داریم یک کمیته مشترک با مجموعه‌های اقتصادی سوریه ایجاد کنیم تا بر اساس آن ظرفیت‌های سرمایه گذاری مورد بررسی قرار گیرد .

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از شستا، نشست همکاری اقتصادی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و هیات اقتصادی کشور سوریه به میزبانی شستا برگزار شد.

این نشست با حضور ابراهیم بازیان، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(شستا)، محمد سامر الخلیل، وزیر اقتصاد و تجارت خارجی، رانیا احمد، معاون توسعه اموراقتصادی وزارت اقتصاد و تجارت خارجی ، هاله عماد مدیر همکاری با آسیا در سازمان برنامه‌ریزی و همکاری بین‌المللی و استاد حسین مشاور وزیر و رئیس مرکز بین الملل وزارت راه و شهرسازی در سالن جلسات شستا برگزار شد.

ابراهیم بازیان، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در این دیدار با اشاره به جایگاه شستا در اقتصاد و صنعت ایران گفت: شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی یکی از شرکت های بزرگ اقتصادی در ایران است که نزدیک به ۹۰ درصد سهام این ابرهلدینگ متعلق به سازمان تامین اجتماعی، بزرگترین صندوق تأمین اجتماعی کشور است.

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد پرتفوی شستا بورسی است با این تفکیک که نزدیک ۵۵درصد شرکت های تابعه این هلدینگ بورسی و ۴۵ درصد آن ها غیربورسی هستند.

تولید ۸۰۰ قلم دارو در هلدینگ دارویی تیپیکو

مدیرعامل شستا با اشاره به هلدینگ دارویی تامین شستا تشریح کرد: یکی از هلدینگ های بزرگ شستا هلدینگ دارویی تامین است. در این هلدینگ بیش از ۸۰۰ قلم دارو در ۳۲ حوزه درمانی تولید می شود که شامل تولید ۳۵ درصد دارویی کشور است. همچنین ۵۰درصد مواد موثر کشور را این هلدینگ تولید و بیش از ۵۰ درصد توزیع دارو را در کشور برعهده دارد. محصولات این هلدینگ به بیش از ۱۵ کشور صادر می‌شود.

وی با اشاره به حوزه فعالیت هلدینگ معدنی شستا ادامه داد: در حوزه هلدینگ کانی های فلزی و غیر فلزی نزدیک ۲ و نیم میلیون تن انواع محصولات فولادی در شرکت ذوب آهن تولید می‌شود. بیش از ۷۰ درصد مواد اولیه بسیاری از محصولات کاشی و سرامیک کشور در هلدینگ معدنی شستا تولید می شود. همچنین بیش از ۸۵ درصد تولید سولفات سدیم کشور و بیش از ۵۰ درصد تولید پشم شیشه در شرکت های شستا انجام می‌گیرد.

بازیان افزود: در این هلدینگ بیش از ۳۵ درصد زغال سنگ کشور تولید و بزرگترین معدن طلای کشور را مدیریت می‌کنیم .

وی با اشاره به هلدینگ سیمانی شستا گفت: ما در هلدینگ سیمان تامین بیش از ۳۵ درصد تولید سیمان را در قالب ۱۸ شرکت تولید می‌کنیم و هم اکنون درصدد ایجاد کارخانه‌های آسیاب سیمان در کشورهای منطقه هستیم.

مدیرعامل شستا افزود: هلدینگ صنایع عمومی تامین از دیگر هلدینگ‌های ۹گانه تابعه شستا است که در آن نزدیک به ۲ درصد شیر کشور با داشتن ۳۰ هزار راس گاو شیرده و تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن شیر، انجام می‌گیرد .

وی با اشاره به حوزه حمل و نقل دریایی گفت: یکی از شرکت‌های بزرگ شستا در حوزه حمل و نقل دریای شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است . این شرکت قابلیت حمل و نقل بیش از ۲ میلیون تن انواع محصولات را داراست. بیش از ۴۸ درصد حمل و نقل کانترینی کشور ، ۱۲ درصد حمل فله و در حوزه دریای خزر بیش از ۳۵ درصد حمل و نقل دریایی توسط این هلدینگ انجام می‌شود. باتوجه به ظرفیت های خوب این شرکت می توانیم نقش موثر را در حمل و نقل دریای در منطقه داشته باشیم.

مدیرعامل شستا افزود: یکی دیگر از هلدینگ های شستا که نقش اپراتور سوم ارتباطی کشور ایران را برعهده دارد هلدینگ خدمات ارتباطی رایتل است. این شرکت بیش از ۵ میلیون مشترک فعال در کشور دارد . تلاش داریم این شرکت را در داخل و همچین کشور های منطقه توسعه دهیم.

وی با اشاره به ارتباط و جایگاه در کشور های منطقه تشریح کرد: امروز شستا به عنوان یکی از شرکت های بزرگ و تاثیر گذار در اقتصاد کشور و لیدر بازار سرمایه با داشتن شرکت های مهم و پیشرو در حوزه اقتصاد و همچنین ۳۴میلیون سهام دار حقیقی ، همواره در فعالیت های مشارکتی منطقه مورد اطمینان بوده است.

بازیان ادامه داد: یکی از راهبردهای برنامه تحولی شستا استفاده از فرصت های منطقه ای و بین المللی در توسعه تجارت منطقه ای و سرمایه گذاری مشترک با اولویت کشور های منطقه است.در سفر اخیر با هیات همراه به سوریه در دیدار باسفیر ایران در سوریه و همچین وزیر محترم صنعت و وزیر محترم نفت سوریه و در یک بررسی مشترک در دفتر اقتصادی توسعه روابط ایران و روسیه، بحث های خوبی درباره توسعه فعالیت های اقتصادی انجام شد که نیاز است پیگیری شود تا نتیجه حاصل شود. در یک برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پیگیر روابط و توسعه آن هستیم. روابط دو کشور ایران و سوریه به سال های دور برمی‌گردد و ما همراه علاقه مند هستیم ملت ها و دولت ها با یک همکاری مشترک بهتر از پیش عمل کنند.

مدیرعامل شستا تاکید کرد: آمادگی داریم یک کمیته مشترک با مجموعه های اقتصادی سوریه ایجاد کنیم تا بر اساس آن ظرفیت های سرمایه گذاری مورد بررسی قرارگیرد .

وی افزود: آمادگی داریم از یک پروژه ، فصل مشترک همکاری های شستا با طرف سوریه ای را آغاز کرده و این همکاری را توسعه دهیم. ما در سوریه به یک برنامه استراتژیک ناظر به فرصت‌ها و روابطی که این کشور با کشورهای عربی منطقه دارد فکر می‌کنیم. حضور ما در سوریه به نگاه عملگرانه شما بستگی دارد.

نقش مهم صندوق‌های بازنشستگی در اقتصاد جهان

محمد سامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه در این دیدار گفت: می‌دانیم که در سطح جهانی صندوق‌های بازنشستگی نقش مهمی در اقتصاد ایفا می‌کنند. آنچه که از شستا شنیدم و دیدم، این شرکت یکی از بزرگ ترین صندوق های بازنشستگی در جهان است که با دیگران رقابت می‌کند. از حیث نتایج ، تولیدات وسیعی دارید که امر قابل قبولی است.

وی افزود: در سوریه به خاطر شرایط سخت ۱۱ ساله گذشته که به خاطر جنگ پشت سر گذاشته است، فرصت‌های زیادی برای همکاری وجود دارد و سود این فرصت‌ها از حیث تقاضای داخلی و همینطور تضمین صادرات آن محصولات به کشور های دیگر صد در صد است. سوریه می‌تواند به دلیل موقعیت منطقه ای خود و فرصت های سرمایه گذاری در صنایعی که شما هم به آن اشاره داشتید بسیار سودمند باشد.

وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه با اشاره به لزوم تشکیل کارگروه بررسی فرصت‌های سرمایه گذاری تشریح کرد: با تشکیل یک کمیته و کارگروه مشارکت برای همکاری در سوریه موافقم. این کمیته را با عضویت وزارت صنعت و اقتصاد و سازمان سرمایه گذاری و همچنین اتاق بازرگانی سوریه تشکیل خواهیم داد. این کارگروه فرصت ها را شناسایی کند .

وی با تشریح قوانین سرمایه گذاری در سوریه تصریح کرد: یک قانون سرمایه گذاری مستقیم است که مجموعه شما می‌تواند مستقیما در یک پروژه سرمایه گذاری کند و ما هم به وظیفه خود در ارائه تسهیلات عمل خواهیم کرد.شکل دیگر سرمایه گذاری مشارکت در پروژه های تعطیل شده ما است که نیاز است توسعه صورت پذیرد و یک قرارداد سرمایه گذاری مشترک بین دوطرف امضا شود و شکل سوم پروژه های موجود در وزارت صنعت سوریه است که متوقف شده و نیاز به ایجاد خطوط جدید دارد . هر کدام از این سه شکل سرمایه گذاری در سوریه موجود است که همه این فرصت ها می‌تواند میزبان شما برای سرمایه گذاری در سوریه باشد. در تمام شرایط امکان استفاده از تسهیلات و افزایش سود دهی وجود دارد .

کد خبر: 62744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =