کاهش قیمت خودرو تا کجا ادامه دارد؟

یک کارشناس خودرو معتقد است: ادامه روند کاهشی قیمت در بازار خودرو امری مشروط است که موضوعات متعددی در آن تاثیرگذار خواهد بود.

حسن کریمی سنجری، تحلیل‌گر حوزه خودرو در گفتگو با آتیه‌آنلاین، به ارزیابی بازار خودرو پرداخت و گفت: قیمت خودرو طی ماه‌های گذشته روندی کاهشی داشت به عنوان مثال قیمت تارا اتوماتیک در ابتدای سال جاری و در روزهای پس از تعطیلات نوروز در بازار قیمتی بالغ بر یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان پیدا کرده بود اما اکنون قیمت این خودرو به حدود ۷۸۰ تا ۷۹۰ میلیون تومان رسیده که گویای کاهش رقمی بیش از ۳۵۰ میلیون تومانی این خودرو است.

وی ادامه داد: طی این مدت حباب خودرو که در دوره‌ای حجیم شده بود تا حدودی کمتر شده است. در واقع انتظارات تورمی تاثیر بسزایی در این امر داشته است. اکنون در شرایطی هستیم که می‌توان با دیدی خوشبینانه به کاهش قیمت‌ها امید داشت و همین مسئله روی بازار تاثیر بسزایی دارد.

این کارشناس خودرو با اشاره به اتفاقاتی مانند آزاد شدن واردات خودرو یا واردات خودروهای کارکرده، افزود: این موضوعات باعث کوچک شدن حباب قیمت خودرو شد و از سوی دیگر با واردات خودرو شرایط به سمتی خواهد رفت که ناترازی‌های موجود در زمینه عرضه و تقاضای خودرو تاحدی رفع می‌شود و بر این اساس طبیعی است قیمت‌ها کاهش داشته باشند.

کریمی سنجری ادامه داد: البته باید توجه داشت این کاهش قیمت‌ها تا حدی ادامه دارد و همین حالا هم قیمت کارخانه‌ای برخی محصولات مبتنی بر زیان است اما در هر صورت انجام واردات از موضوعاتی است که می‌تواند در تعیین قیمت و کاهش قیمت خودرو در بازار نقش داشته باشد.

این کارشناس خودرو در پاسخ به این سئوال که گاه گفته می‌شود در عمل شاهد واردات خودرو نیستیم، گفت: به هرحال واردات صورت گرفته و برخی خودروهای خارجی وارد شده‌اند اگرچه میزان این واردات در حدی که وعده داده شده و پیش‌بینی می‌شد نیست. در هر صورت بازار خودرو برای تامین تقاضا نیاز به واردات دارد و اینکه واردات با چه حجم و سرعتی انجام شود امری است که به مسائلی مانند تامین ارز گره خورده است.

وی در پاسخ به این سئوال که در شرایط فعلی قیمت‌ انواع خودروها در بازار را تا چه اندازه منطقی می‌داند، توضیح داد: عوامل متعددی در قیمت خودرو در بازار موثر است ، یکی از این عوامل نرخ ارز است با توجه به نرخ فعلی ارز ، قیمت خودروها در بازار به سطح بالانسی رسیده است بطوریکه می توان گفت حباب قیمت‌ها تاحدی ترکیده است اما اگر در همین شرایط هم به سمتی پیش برویم که مشکل ناترازی عرضه و تقاضا حل نشود ممکن است افت قیمت‌ها متوقف شود و حتی مجددا در مسیر افزایش حبابی قرار گیرد.

سنجری افزود: قیمت انواع خودرو در اسفند ماه سال گذشته بر اساس یک انتظار تورمی بدبینانه شکل گرفته بود اما اکنون قیمت‌ها در قیاس با اسفند منطقی‌تر شده و در ادامه هم هرچه انتظارات تورمی در حد پائین‌تری باشد احتمال پائین آمدن مجدد قیمت‌ها بیشتر خواهد شد البته همان طور که اشاره شد کاهش قیمت‌ها نیز تاحدی خاص ممکن است.

وی با تاکید بر اینکه در تعیین قیمت و وضعیت اقتصاد کشور پارامترهای متعددی تاثیرگذار است، گفت: ممکن است یک اظهارنظر سیاسی که حتی در آنسوی آب صورت گرفته یا موضوعات مختلف دیگر در قیمت‌ها تاثیر بگذارند اما در حال حاضر بر اساس انتظارات تورمی که بر کاهش بیشتر قیمت‌ها مبتنی است؛ بازار با نوعی رکود مواجه شده و خرید و فروش چندانی صورت نمی‌گیرد و همه در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

سنجری در پایان گفت: حال اینکه قیمت‌ها تا چه اندازه کاهش پیدا کند به مسائل متعددی از جمله رخدادهای سیاسی، نرخ ارز، میزان تولید خودروسازان، استمرار یا عدم استمرار واردات خودرو و مسائلی از این دست بستگی دارد و مشروط به رخدادهای پیش‌رو خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

پیش‌بینی قیمت خودرو در ماه‌های آینده

با واردات خودروهای دست دوم منتظر کاهش قیمت خودرو نباشید

کد خبر: 62747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =