رکوردشکنی صادرات ایران به لبنان

رایزن بازرگانی ایران در لبنان به تشریح وضعیت روابط تجاری دو کشور با یکدیگر پرداخت و سال ۲۰۲۲ میلادی را سالی دانست که در آن صادرات ایران به لبنان رکورد شکسته است.

ابراهیم محمد رضازاده، رایزن بازرگانی ایران در لبنان در گفتگو با آتیه‌آنلاین، در بررسی روابط تجاری ایران و لبنان گفت: در سال ۲۰۲۲ صادرات ایران به لبنان رشدی دو و نیم برابری را تجربه کرده اما با این وجود همچنان از بازار این کشور سهم اندکی در حد نیم درصد را در اختیار داریم.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته بطور معمول حجم صادرات ایران به لبنان عددی حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار بوده و در سال ۲۰۱۷ این عدد نهایتا به عدد ۶۲ میلیون دلار پیش رفته اما در سال ۲۰۲۲ صادرات ایران به لبنان به ۱۱۲ میلیون دلار رسیده و نسبت به سال ۲۰۲۱ که ۴۴ میلیون دلار بوده رشدی ۲.۵ برابری داشته و در واقع در سال ۲۰۲۲ رکورد صادرات غیرنفتی به این کشور شکسته شده است.

عمده‌ترین کالاهای صادراتی ایران به لبنان

رضازاده مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به لبنان در سال ۲۰۲۲ را میلگرد صادراتی، پسته و مغز پسته، فرش و به‌ویژه فرش دستباف، خمیرمایه، باطری و رب گوجه فرنگی دانست و افزود: البته با وجود این افزایش همچنان صادرات به لبنان را می‌توان نصف آمار واردات از آن دانست.

رایزن بازرگانی ایران در لبنان در ادامه برخی از دلایل سهم کم ایران از بازار صادراتی لبنان را تشریح کرد و گفت: این روند به چند دلیل رخ داده است اول آنکه برخی کالاهای ایرانی از سوی کشورهای دیگر به لبنان صادر می‌شوند و مستقیم از ایران به لبنان نمی‌روند.

وی ادامه داد: ممکن است این کالاها ابتدا به عراق، ترکیه یا امارات صادر شده باشند و توسط تجار این کشورها صادرات مجدد داشته باشند. یکی از دلایل این موضوع آن است که از سوی تجار ایرانی درخواست تسویه حساب پیش از تولید مطرح می‌شود و درخواست دارند ۱۰۰ درصد مبلغ را از مدتی قبل دریافت کنند تا کالا برای آنها آماده شود درحالیکه تجار لبنانی درحال حاضر نقدینگی کافی ندارند و به دلایل مسائل بانکی که در لبنان رخ داده، پول‌های آنها بلوکه شده و نقدینگی ندارند.

رضازاده افزود: این دسته از تجار ترجیح می‌دهند کالای ایرانی را با واسطه خریداری کنند و بدین ترتیب بدون داشتن نقدینگی یا با نقدینگی کمتر این کالا را ازکشور دیگری خریداری کنند ولواینکه مقداری قیمت آن گرانتر باشد چراکه در این صورت آنها حداکثر ۱۰ درصد پیش پرداخت می‌دهند و مابقی را زمان تحویل یا حتی مدتها پس از آن تسویه می‌کنند. این اتفاق معمولا از سوی کشورهایی مانند امارات، عراق و ترکیه صورت می‌گیرد و با ملاحظه این موضوع حدود ۳۰۰ میلیون دلار کالای صادراتی ایران سال گذشته وارد لبنان شده است.

مزیت‌های صادرات محصولات پتروشیمی به لبنان

رایزن بازرگانی لبنان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ظرفیت‌های تولید مشترک ایران و لبنان اشاره کرد و گفت: یکی از دلایلی که این کار را به صرفه می‌کند وجود موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد میان لبنان و ۴۵ کشور دیگر است که از جمله آنها میتوان به اتحادیه کشورهای عربی، اتحادیه اروپا و آمریکا اشاره کرد که بر این اساس چنانچه حدود ۴۰ درصد تولید کالایی در لبنان انجام شود بدون تعرفه وارد کشورهای عضو این اتحادیه‌ها خواهد شد.

رایزن بازرگانی ایران در لبنان افزود: اگر مواد اولیه کالایی صادر شود می‌توان آن کالا را به راحتی در لبنان تولید کرده و بدون مشکلات تحریمی ایران آن را به کشورهای مختلف صادر کرد.

وی ادامه داد: اما درباره اینکه تولید چه کالاهایی در لبنان مقرون به صرفه است باید گفت معمولا کالاهایی که مواد اولیه آنها از ایران امکان صادرات را دارد به صرفه‌تر است و می‌توان داخل لبنان عملیات تولید یا بازاریابی آنها را انجام داد که در این زمینه کالاهای پتروشیمی یا کالاهایی مانند شوینده‌ها که مواد اولیه آنها بر پایه محصولات پتروشیمی است یا مواد آرایشی و بهداشتی می توانند به صرفه باشند.

رضازاده افزود: همچنین برخی مواد غذایی که ماده اولیه آنها در ایران تولید شود مانند رب گوجه فرنگی که می‌توان رب گوجه فرنگی اسپتیک(عمده و غیر بسته‌بندی) را در حجم بالای ۵۰ کیلو و مثلا در حجم ۲۲۰ کیلویی به لبنان صادر و در آنجا پس از بسته بندی به عنوان تولید لبنان آن را به کشورهای مختلف صادر کرد.

رایزن بازرگانی ایران در لبنان ادامه داد: یکی دیگر از عواملی که تولید در لبنان را توجیه می‌کند حضور گسترده مهاجران لبنانی در سایر کشورهاست که گفته می‌شود حتی تا سه برابر جمعیت این کشور در خارج از آن هستند و بیشتر به مشاغلی چون تجارت، بانکداری، هتلداری می پردازند و می‌توان با توجه به تجربیات و سوابق این افراد در کشورهای دیگر برای حضور و بازاریابی بین المللی استفاده کرد.

رضازاده افزود: لبنانی ها در برزیل، کلمبیا، ونزوئلا، آرژانتین،آمریکا، فرانسه، استرالیا، کانادا، آلمان، عربستان لبنانی ها حضور گسترده‌ای دارند و گاه گفته می‌شود در کشوری مانند برزیل حدود هفت میلیون نفر لبنانی هستند. این افراد در آمریکای لاتین و پس از آن در استرالیا و آفریقا بیشترین حضور را دارند و بیشترین گستردگی شیعیان لبنانی در آفریقا است که می‌توان با همکاری این افراد به راحتی کالای تولیدی را به کشورهای مختلف صادر کرده و مسائل تحریمی را پشت سر گذاشت.

مهم‌ترین کالاهای وارداتی لبنان کدامند؟

رضازاده در پایان به سهم کشورهای دیگر از بازار صادراتی لبنان اشاره کرد و افزود: در سال ۲۰۲۲ حدود ۹ درصد بازار صادراتی این کشور در اختیار چین بوده و کشورهایی چون ایتالیا و آمریکا سهمی هشت درصدی، یونان هفت درصدی، آلمان ۶ درصدی، ترکیه پنج درصدی و روسیه و فرانسه هر کدام سهمی چهار درصدی از بازار این کشور را در اختیار دارند و ایران نیز سهمی حدود نیم درصد از صادرات این کشور را دارد که این رقم در سال گذشته میلادی حدود ۰.۳ درصد بوده است.

وی در عین حال یادآور شد: بیشترین واردات لبنان را می‌توان مربوط به سوخت دانست که سهمی ۲۳ درصدی دارد و پس از آن دارو و خودرو هرکدام سهمی پنج درصدی، طلا چهار درصدی و گوشت سهمی دو درصدی از واردات این کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

کد خبر: 62842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =