۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
کد خبر: 63228

ضروت استفاده از درگاه ملی مجوزها

حمیدرضا غزنوی دبیر انجمن کارآفرینان کشور
ضروت استفاده از درگاه ملی مجوزها

درگاه ملی مجوزها شرایطی را فراهم می‌کند که وقتی فردی بخواهد کاری را راه‌اندازی کند، به راحتی این کار را انجام دهد. به‌طوری که فرد به سختی نیفتد و با سهولت کسب‌وکارش را شروع کند. نتیجه‌ منطقی استفاده از درگاه مورد بحث این است که افرادی سرکار می‌روند و اشتغال‌آفرینی اتفاق می‌افتد.

باید توجه داشته باشیم که بخش زیادی از اشتغال‌آفرینی در کشور توسط بنگاه‌های کوچک و متوسط صورت می‌گیرد، بنابراین باید شرایط را برای شروع به کار آن‌ها تسهیل کنیم. از سویی بالغ بر ۸۳ هزار واحد تولیدی داریم که تنها ۳ هزار تا از آن‌ها بالای صد نفر پرسنل دارند، یعنی در ۸۰ هزار واحد کشور کمتر از صد نفر مشغول به کار هستند. همین آمار نشان‌دهنده اهمیت واحدهای کوچک و متوسط است و نشان می‌دهد آن‌ها بیشترین نقش را در اشتغال دارند.

به این ترتیب، متوجه می‌شویم که وقتی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط اما مهم می‌خواهند شروع به کار کنند، نباید به آن‌ها سخت بگیریم و جلوی راه‌شان مانع‌آفرینی کنیم. باید شرایطی فراهم کنیم که این واحدها به‌راحتی مجوز بگیرند و کارشان را شروع کنند. استفاده از درگاه ملی مجوزهای کشور به‌ویژه می‌تواند بر واحدهای تولیدی کوچک اثرگذار باشد. درست است که واحدهای تولیدی بزرگ ارزش افزوده بیشتری دارند، اما اگر می‌خواهیم در راستای عملیاتی کردن شعار سال مبنی بر تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین گام برداریم، باید بر واحدهای تولیدی کوچک و متوسط تمرکز کنیم.

برای شروع کسب‌وکار این واحدهای کوچک و متوسط که نقش مهمی در اشتغال‌آفرینی کشور دارند، با توجه به مشکلات فراوان نظام مجوزدهی دستگاه‌ها، شرایط سختی به وجود آمده که با راه‌اندازی درگاه ملی مجوزها بسیاری از این ناهمواری‌ها حل خواهند شد. وزارت اقتصاد عملکرد خوبی در زمینه اجرای قانون استفاده از درگاه ملی مجوزهای کشور داشته است. افرادی که در این زمینه مسئولیت دارند اشخاص پاک، سالم و درستی هستند. آن‌ها نباید دست از تلاش بکشند و باید محکم جلو بروند و در مقابل برخی مقاومت‌ها که در برابر اجرای این قانون وجود دارد، بایستند.

همان‌طور که تا الان تلاش کرده‌اند و رسانه‌ها هم به کمک آن‌ها آمده‌اند، باید افکار عمومی در این زمینه درگیر شود تا نتیجه مطلوب به دست آید. اداره‌ای که مسئولیت اجرای قوانین مورد بحث را برعهده دارد، باید دائم از طریق رسانه‌ها اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهد. افکار عمومی باید در جریان این روند قرار داشته باشد و اگر اشخاص و دستگاه‌هایی که جلوی این جریان می‌ایستند اصلاح نشدند باید به مردم معرفی شوند. استفاده از درگاه ملی مجوزها بستری را فراهم می‌کند که صدور مجوزها به دور از سلیقه و منافع شخصی افراد انجام شود.

همین موضوع شفافیت به وجود می‌آورد. بیشترین معضل کارآفرینان این است که در گیرودارهای اداری می‌افتند. استفاده از یک پنجره‌ واحد برای صدور مجوزها این مشکل را برطرف می‌کند. اداره‌ها هم بیشترین مشکل‌شان همین موضوع صدور مجوزهاست. بزرگ‌ترین کاری که در حال حاضر می‌توانیم در عرصه‌ تولیدات کوچک و متوسط انجام دهیم همین است که این بوروکراسی را حذف کنیم. همیشه تغییر با مقاومت روبه‌رو می‌شود؛ طبیعی است که یک‌سری افراد و دستگاه‌ها در مقابل اجرای قانون استفاده از درگاه ملی مجوزها ایستادگی کنند. اما باید با این مشکلات روبه‌رو شویم. تبصره‌ قانونی‌ای که تصریح می‌کند اگر دستگاهی ذیل درگاه ملی مجوزها اقدام به صدور مجوز نکرد، افراد می‌توانند بدون مجوز کارشان را شروع کنند، یک ضمانت اجرایی خوب است که زودتر باید این قانون اجرا شود.

کد خبر: 63228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =