تولید تشنه نقدینگی است

مدیرعامل هلدینگ صنایع عمومی تامین، یکی از اصلی‌ترین مشکلات بخش تولید را تامین مالی دانست و با اشاره به سیستم انقباضی بانک‌ها در ارائه تسهیلات گفت: تولید تشنه نقدینگی است.

به گزارش آتیه آنلاین، نشست خبری محسن محمدی، مدیرعامل هلدینگ صنایع عمومی تامین ظهر امروز، شنبه ۴ شهریور ماه برگزار شد و در قالب این نشست محمدی، به ارایه توضیحاتی درباره فعالیت‌های این هلدینگ و شرکت‌های زیرمجموعه آن پرداخت و با تبریک هفته دولت گفت: ما به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شستا و سازمان تامین اجتماعی فعالیت می‌کنیم و بنابراین سهامداران اصلی ما بازنشستگان هستند و خود را علاوه بر سهامداران هلدینگ نسبت به این خانواده ۴۵ میلیون نفری مسوول می‌دانیم.

وی ادامه داد: اخیرا مقام معظم رهبری صحبت‌هایی داشته‌اند که ما را بسیار امیدوار کرد و گفتند به قله‌ها نزدیک شده‌ایم؛ بر این اساس ما باید تلاش خود را مضاعف کنیم.

محمدی در ادامه با اشاره به شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ صنایع عمومی تامین گفت: بیش از ١۵٠٠ نفر نیروی انسانی در این شرکت‌ها در حال فعالیت هستند و یکی از بخش‌های اصلی ما حوزه دامپروری است که بطور مستقیم به امنیت غذایی کشور گره خورده است.

وی ادامه داد: اکنون برای چشم‌انداز پنج ساله برنامه تولید سالانه ۵٠٠ هزار تن شیر خام را در دستور کار قرار داده‌ایم که این رقم در گام بعدی تا تولید یک میلیون تن شیر دنبال خواهد شد.

محمدی افزود: در حوزه صنعتی نیز شرکت‌های ما در سال گذشته افزایش قابل توجه تولید داشته‌اند و در سال جاری نیز این جهش دنبال خواهد شد.

مدیرعامل هلدینگ صنایع عمومی گفت: سال گذشته در حوزه لوازم خانگی و لوازم الکترونیک رشد ٣٠ درصدی تولید را داشتیم که در چهار ماه اول سال جاری این رقم به ۴۴ درصد رسیده و در پارس الکتریک رکورد ١٢ ساله تولید شکسته شده است. در سایر شرکت‌های صنعتی مثل شیر خشک بروجرد نیز توانستیم تولید قابل توجه داشته و صادرات هم داشته باشیم.

وی ادامه داد: دو شرکت نیمه تعطیل ما نیز احیا شد و اکنون تولیدات بسیار خوبی دارند. شرکت کارتن البرز که از شرکت‌های قدیمی کشور بود زیان‌ده و تقریبا نیمه تعطیل بود و در ١٠ سال گذشته سالانه حدود دو میلیارد زیان داشت که در سال گذشته به سود ١۶ میلیاردی دست یافت.

محمدی همچنین به کارخانه عالم آرا و از سر گرفته شدن فعالیت‌های تولیدی در آن اشاره کرد.

وی گفت: برای توسعه دامپروری‌ها ایجاد چند مزرعه جدید را در سال گذشته در دستور کار قرار دادیم و در هفته دولت یا پس از آن یکی از این موارد بطور رسمی افتتاح خواهد شد. اکنون نیز افتتاح و راه‌اندازی مزارع دیگری در دستور کار و در حال پیگیری است.

وی همچنین به رفع مشکلات ارزی دو زیرمجموعه این هلدینگ اشاره کرد و آن را راهی برای ١٠ میلیون یورو صرفه جویی ارزی دانست و با اشاره به نیاز مجموعه‌ها برای تأمین مالی و در عین حال انقباضی شدن سیستم بانکی گفت: یا این وجود سال گذشته شاهد افزایش پنج برابری سرمایه‌گذاری بودیم.

محمدی همچنین به اهمیت تولید و ضرورت رشد آن اشاره کرد و گفت: تمام تلاش خود را برای رسیدن به این هدف بکار گرفته و بر این باوریم که باید با هرآنچه تولید را تضعیف می‌کند، مقابله کرد. زمانی که تولید تقویت شود نیز میتوان عادلانه مسیر پیشرفت را مهیا کرده و بحث اشتغالزایی را نیز محقق کرد.در واقع بسیاری از مشکلات عرصه اقتصاد را می‌شود با توجه به تولید مرتفع کرد.

طراحی سیستم عامل تلویزیون‌های هوشمند در شرکت‌های دانش‌بنیان

مدیرعامل هلدینگ صنایع عمومی تامین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: در بحث بومی‌سازی با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان اقدامات متعددی صورت گرفته و محصولات متعددی به کمک این شرکت‌ها بومی‌سازی شده‌اند که از میان آنها می‌توان به سیستم عامل تلویزیون‌های هوشمند در شرکت پارس الکتریک اشاره کرد.

وی ادامه داد: در زمینه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان اقدامات متعددی در دستور کار قرار گرفته و در این زمینه تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی به امضاء رسیده است که کشت هیدروپونیک یا اصلاح نژاد دام‌های سیستانی از جمله این موارد است و با این شیوه سال گذشته 300 جنین متولد شده و در این عرصه از تکنیک‌های برتر IVF بهره‌گیری شده است.

محمدی افزود: تولید دستگاه تسویه هوا و عینکی برای درمان تنبلی چشم در کودکان از دیگر اقداماتی بوده که با همراهی شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته و بر این اساس با دانشگاه‌هایی مانند شریف و تهران و پژوهشگاه‌های زیرنظر وزارت علوم و وزارت جهادکشاورزی نیز تفاهم‌نامه‌های متعددی به امضاء رسیده است.

افزایش 100 درصدی سود شرکت

مدیرعامل این هلدینگ در ادامه به مباحث مالی اشاره کرد و گفت: سال گذشته شاهد رشد 100 درصدی سود شرکت بودیم و برای سال 1402 نیز برنامه‌ریزی‌ها بدین صورت است که در پایان سال نسبت به سال گذشته رشدی سه برابری داشته باشیم.

وی در عین حال به بحث تامین مالی پرداخت و تاکید کرد: این موضوع از اصلی‌ترین مسائل تولید است و با وجودیکه در کشور گفته می‌شود نقدینگی بسیار بالاست این سرمایه به سمت تولید هدایت نشده و به بازارهای غیرمولد و سوداگرانه راه می‌یابد و به‌همین دلیل اکنون تولید تشنه نقدینگی است.ما اکنون طرح‌های بسیاری داریم که در انتظار تامین منابع مالی هستند اما این اتفاق رخ نمی‌دهد و سیستم بانکی قفل شده است.

محمدی افزود: در شرایطی که ما برای دریافت تسهیلات بانکی اقدامات و پیگیری‌های متعددی داشته‌ایم این منابع نه تنها در سال 1401 محقق نشد بلکه تا نیمه دوم سال 1402 نیز به دست ما نرسیده و بر این اساس ما تلاش کردیم از طریق شیوه‌های دیگری مانند انتشار اوراق مشارکت به دنبال تامین سرمایه برای اجرای طرح‌ها باشیم و در واقع برای این کار دست به دامن مردم و سکوهای بورسی شده‌ایم.

وی ادامه داد: اما این اقدامات حکم نوعی مسکن را دارد و اصل بر آن است که برای تامین تسهیلات شاهد همراهی شبکه بانکی باشیم.

برنامه‌ریزی برای تولید شیرخشک

مدیرعامل هلدینگ صنایع عمومی تامین در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سئوالی درباره سرانه مصرف شیر، توضیح داد: متاسفانه این رقم در قیاس با میانگین‌های جهانی پائین بوده و فاصله زیادی با آنها دارد.بخشی از این موضوع به دلیل آداب تغذیه‌ای ما است و بخش دیگری نیز ممکن است به دلیل تورم و قیمت شیر باشد.در سال‌های اخیر نیز با افزایش قیمت شیر گویا میزان مصرف آن کمتر شده است که این مسئله زنگ خطری برای سلامت جامعه است و به همین دلیل ما پیشنهادات خود در راستای بالابردن این عدد را مطرح کردیم و امیدواریم برای افزایش مصرف شیر در خانواده‌ها اقداماتی حمایتی در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: البته بحث سرکوب قیمت شیر نیز در این مدت برای تولیدکنندگان این عرصه مشکلات متعددی ایجاد کرده و به ضرر تولید بوده است. در این سال‌ها بهای تمام شده تولید افزایش داشته و اینکه بخواهیم بطور دستوری قیمت فروش را پائین نگه داریم منطقی نیست.البته خوشبختانه در وزارت جهاد کشاورزی به این موضوع توجه داشتند و تولیدکننده را هم مدنظر قرار دادند اما لازمه حمایت بیشتر آن است که قدرت خرید مردم حفظ شود. پیشنهاد ما در این بخش این بود که یارانه‌هایی که به خانوار تعلق می‌گیرد هدفمند باشد تا مردم بخشی از آن را صرف خرید شیر و محصولات لبنی کرده و سلامت خانوار را تضمین کنند.

محمدی افزود: در این باره صحبت‌های متعددی با سازمان‌ها و نهادهای متولی امر صورت گرفته و تاکید شده است سلامت خانواده به شیوه‌ای مورد توجه قرار گیرد که نیاز به سرکوب قیمتی هم نباشد تا تولیدکننده با مشکل مواجه شود.

وی همچنین از برنامه‌ریزی‌های هلدینگ صنایع عمومی تامین برای ورود به عرصه تولید شیرخشک نوزاد اشاره کرد و گفت: در حوزه فراوری شیر نیز تولید شیرخشک صنعتی و خامه را مد نظر قرار داده و در صورت تامین اعتبار طرح‌هایی نیز در زمینه تولید شیرخشک برای نوزادان در دستور کار داریم.

معضلی به‌نام قیمت‌گذاری دستوری

مدیرعامل هلدینگ صنایع عمومی تامین همچنین به بحث قیمت‌گذاری دستوری لوازم خانگی پرداخت و گفت: قیمت گذاری دستوری از دیگر مشکلات پیش روی ما است. وقتی شرکتی بورسی می‌شود اطلاعات آن بطور کامل و شفاف در دسترس است و روی فعالیت آن نظارت وجود دارد اما متاسفانه گاه برخی شرکت‌هایی که به دلایل متعدد از بورسی شدن امتناع کرده‌اند شفافیت لازم را نداشته و به‌گونه‌ای اقدام می‌کنند که سایر شرکت‌ها هم دچار مشکل شوند و سختگیری‌ها روی کار آنها مضاعف شود.

وی ادامه داد: ما سال گذشته در حوزه لوازم خانگی نه تنها افزایش قیمت افسارگسیخته نداشتیم بلکه سعی کردیم تا حد ممکن از افزایش قیمت خودداری کنیم و بر این اساس بطور مثال تلویزیون‌های هوشمند ما تنها در حد 10 درصد افزایش قیمت داشتند. در هرصورت تلاش ما براین بود که با مدیریت افزایش قیمت‌ها را به حداقل برسانیم تا با این شیوه کمترین فشار به مصرف‌کننده وارد شود.

کد خبر: 63312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =