آیا امکان بیمه شاغلان کسب‌کارهای اینترنتی وجود دارد؟

سازمان تأمین اجتماعی با جامعه آماری ۴۷ میلیون نفر، همچنان به دنبال جذب افراد بدون بیمه است تا از این طریق خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی خود را برای همه افراد شاغل و فعال در مشاغل مختلف گسترش دهد. اکنون برای بیمه‌شدن کسب و کارهای اینترنتی گام برداشته است.

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اخیرا گفته است: نزدیک به سه تا چهار میلیون نفر از افراد بیمه‌نشده در قالب سکوها یا پلتفرم‌های مجازی مانند تاکسی‌های اینترنتی و انواع خدمات و کسب‌کارهای اینترنتی شاغل هستند که برای بیمه شدن این گروه، نباید با توقف در تعریف روابط کار بین کارگر و کارفرما، کار را متوقف کنیم.

با توجه به جامعه آماری سه تا چهار میلیون افراد بیمه‌نشده در انواع خدمات و کسب و کارهای اینترنتی، می‌توان این افراد را به جمعیت ۵۳ درصدی تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی اضافه کرد تا این افراد بدون بیمه بتوانند تضمینی برای آینده خود و خانواده داشته باشند.

تأمین اجتماعی اکنون گسترش چتر بیمه‌ای را برای کسب و کارهای اینترنتی گسترانده است تا این گروه‌های بدون بیمه بتوانند از مزایای بیمه‌ای و درمانی برای امروز آنها و مزایای بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگی برای آینده خود و خانواده به خوبی بهره‌مند شوند.

فعالان کسب و کارهای فضای مجازی از مواهب بیمه‌ای محروم نشوند

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: بیمه کردن افرادی که در حوزه کسب‌وکارهای فضای مجازی و پلتفرم‌ها فعال هستند را وظیفه خودمان می‌دانیم و به سراغ آنها خواهیم رفت. اجازه نمی‌دهیم افرادی که در این حوزه‌ها فعال هستند از مواهب بیمه‌ای محروم باشند. افراد فاقد پوشش بیمه‌ای که در سکوهای فضای مجازی شاغل هستند باید به حق خودشان که حق بیمه شدن است توجه داشته باشند و با بهره‌مندی از حق بیمه بتوانند از مواهب آن استفاده کنند.

موسوی افزود: بر اساس قانون به سراغ این افراد خواهیم رفت و نمی‌گذاریم حق کسی ضایع شود. کسانی که در این حوزه کار می‌کنند، باید خودشان و خانواده‌شان در برابر شرایط سخت، بیماری، بیکاری، ازکارافتادگی و بازنشستگی بتوانند از مواهب بیمه‌ای استفاده کنند و به همین منظور موضوع را به جدیت پیگیری می‌کنیم و به سراغ سایر بخش‌ها و مشاغل فاقد پوشش بیمه‌ای نیز خواهیم رفت.

تکلیف اصل ۲۹ قانون اساسی برای پوشش بیمه‌ای

اصل ۲۹ قانون اساسی حق بهره‌مندی همگان از پوشش بیمه‌ای را برای همه آحاد جامعه به عنوان یک تکلیف به عهده سازمان تأمین اجتماعی تعیین کرده تا همه افراد بتوانند از این خدمات بهره‌مند شوند که از زمان تأسیس این سازمان تاکنون این تکلیف به خوبی عمل شده است.

اکنون که موضوع برقراری پوشش بیمه‌ای شاغلان کسب و کارهای فضای مجازی و شاغلان پلتفرم‌ها به میان آمده سازمان تأمین اجتماعی در راستای اجرای تکالیف قانونی خود به دنبال جذب این افراد است تا حقی از این گروه‌های شاغل ضایع نشود و در آینده از مزایای بیمه‌ای برخوردار شوند.

به همین منظور سازمان تأمین اجتماعی قرار است به سراغ این افراد بروند تا بدون مراجعه به شعب بیمه بتوانند از بیمه تأمین اجتماعی برای امروز و فردای خود استفاده کنند.

اقدامات تأمین اجتماعی برای پوشش بیمه‌ای مشاغل فضای مجازی

محمد محمدی، معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در این باره گفت: توسعه پوشش بیمه‌ای به تمامی افراد مشمول قانون، یکی از مهم‌ترین تکالیف سازمان تأمین‌اجتماعی است که در دوره مدیریتی جدید به‌عنوان یکی از راهکارهای تحولی مورد توجه قرار گرفته و در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است؛ به‌ویژه برای تحت پوشش قرار گرفتن مشاغل فضای مجازی، کارگران میادین میوه و تره‌بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اتباع خارجی دارای مدارک قانونی طی ماه‌های آینده اقدامات مهمی در دستور کار سازمان تأمین‌اجتماعی قرار دارد.

او ادامه داد: در خصوص بیمه‌شدگانی که در قالب فضای مجازی (پلتفرم‌ها) فعالیت دارند، با توجه به محدودیت‌های قانون کار در تعریف و تبیین این نوع اشتغال، همکاران ما در ستاد مرکزی سازمان با برگزاری نشست‌های تخصصی با انجمن‌های صنفی مرتبط و اداره‌کل حقوقی سازمان تلاش می‌کنند دستور اداری جامعی در مورد بیمه این فعالان صادر و ابلاغ شود تا این گروه از افراد نیز تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه شده اصلی تحت پوشش تأمین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی اگرچه اکنون ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه شده اصلی را تحت پوشش دارد اما همچنان راهبردها و اولویت‌هایی در راستای جذب افراد فاقد بیمه در جامعه دارد، اکنون بیش از ۶ تا ۹ میلیون فرد بیمه‌نشده در جامعه در مشاغل مختلف از جمله حوزه کسب و کارهای اینترنتی، سکوهای فضای مجازی، تاکسی‌های اینترنتی، شاغلان فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کارگران میادین میوه و تره‌بار و مشاغل غیررسمی فعالیت دارند.

بنابراین تأمین اجتماعی برای افزایش شمار بیمه‌شدگان برای جذب این افراد برنامه‌های راهبردی را طراحی کرده تا همانند زنان خانه‌دار، دانشجویان و افراد شاغل در بخش بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد این افراد را بیمه کند و ضمن ارائه خدمات متنوع در بخش‌های سه‌گانه سازمان به این افراد، در راستای توسعه پوشش بیمه‌ای و افزایش منابع نیز اقداماتی انجام دهد.

کد خبر: 63840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =