ساخت آپارتمان‌های ۲۵ متری برنامه حاکمیت نیست

رئیس کمیسیون عمران مجلس به انتقاد از طرح موضوع ساخت آپارتمان‌های ۲۵ تا ۳۵ متری پرداخت و گفت: بر اساس آموزه‌های ایرانی-اسلامی ساخت خانه‌هایی با این ویژگی‌ها معنا ندارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، ساخت آپارتمان‌هایی با متراژ کم از سال‌ها پیش به کرات مطرح شده و هربار مخالفت‌های متعددی با آن صورت گرفته است. با این وجود در هفته‌های گذشته اخباری مبنی بر تصمیم‌گیری برای ساخت ۱۸۰۰ واحد آپارتمان ۲۵ تا ۳۵ متری در منطقه ۱۹ تهران منتشر شده و ساخت این واحدها به عنوان راهکاری برای خانه‌دار شدن اقشار ضعیف در وضعیت گرانی مسکن اعلام شد.

انتشار این خبر و واکنش‌های مختلفی که نسبت به آن صورت گرفت موجب شد مسئولان مختلف به تکذیب امر بپردازند، با این حال همچنان در میان کارشناسان و رسانه‌ها این بحث مطرح است که در شرایط فعلی ساخت میکروآپارتمان‌ها چه تاثیری در وضعیت بازار مسکن خواهد داشت؟

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با آتیه‌آنلاین به اظهار نظر در این خصوص پرداخت و گفت: ساخت این نوع آپارتمان‌ها را نمی‌توان نظر حاکمیت دانست چراکه نه وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی معماری و شهرسازی و نه شهرداری هیچ یک چنین بحثی را مطرح نکرده‌اند. به همین دلیل آنچه در فضای مجازی منتشر شده صحیح نبوده و بطور کلی هم در قوانین شهرسازی و معماری ایرانی- اسلامی ساخت خانه‌های کمتر از ۵۰ متر معنا ندارد.

نماینده مردم جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سختی زندگی در واحدهای کوچک، ادامه داد: زندگی و اقامت در چنین آپارتمان‌هایی به ویژه برای خانواده‌های دارای فرزند به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست و ما هم به شدت مخالف ساخت چنین واحدهایی هستیم. این مسئله پیش از این هم مورد تاکید قرار گرفته و حتی امکان اجرای چنین طرحی نیز وجود ندارد و شهرداری برای ساخت این واحدها پروانه ساخت نمی‌دهد. حاکمیت و به ویژه مجلس و دولت با ساخت این نوع واحدها موافق نیستند و دلیل مطرح شدن موضوعاتی از این دست، شرایط دشوار بازار مسکن است. مردم درحوزه مسکن با مشکلات جدی مواجه هستند و به همین دلیل برخی به فکر ساخت واحد مسکونی کوچک و به نوعی ارزان‌تر می‌‎افتند.

رضایی افزود: ما قانون جهش تولید و مسکن را داریم اما دولت در اجرای آن و سیاست‌گذاری های مربوطه اشتباه کرده و فکر می‌کند با پرداخت تسهیلات به حوزه مسکن، نقدینگی افزایش پیدا کرده و تورم ایجاد می‌شود در حالی که اگر پول به بازار دلالی وارد شود، تورم ایجاد می‌شود و رونق تولید موجب رشد اقتصادی می‌شود؛ متاسفانه دولت در این بزنگاه گیر کرده و سیاست انقباضی در پیش گرفته و منابع بانک‌ها را برای پرداخت به بخش‌های مختلف تولید و ساخت مسکن، قفل کرده است.

رضایی کوچی با تاکید بر اینکه عدم پرداخت تسهیلات به حوزه تولید موجب بروز رکود در کشور می‌شود، افزود: بانک ها هم اکنون منابع مالی در اختیار دارند اما آن را به حوزه تولید حتی با نرخ سود ۲۳ درصد هم نمی‌دهند، بلوکه شدن منابع در بانک‌ها به هیچ عنوان به نفع اقتصاد کشور نبوده و دولت در مسیر اشتباهی گام برداشته است.

این نماینده مردم در مجلس افزود: در کشور به ساخت مسکن نیاز داریم و دولت نباید برای پرداخت تسهیلات به این حوزه نگرانی داشته باشد. برخی از بانک‌های بزرگ که منابع مالی در اختیار دارند و راضی به پرداخت تسهیلات هم هستند به دلیل سیاست ها و برنامه‌های دولت و بانک‌ مرکزی، به تولید، وامی پرداخت نمی‌کنند و تنها تسهیلات تکلیفی در حوزه ازدواج و فرزند آوری و .. را به متقاضیان می‌دهند. این سیاست موجب رکود در کشور شده و این مهم تا پایان سال خودش را در اقتصاد کشور نشان می‌دهدبه همین دلیل دولت باید سریعا سیاست خود را تغییر داده و اجازه پرداخت تسهیلات به بانک‌ها بدهد.

رضایی با تاکید بر اینکه بی تردید شکوفایی کشور بر مبنی تولید است، گفت: اگر ساخت مسکن رونق بگیرد، اقتصاد کشور به حرکت در می‌آید، اگر مردم صاحب خانه شوند، اقتصاد کشور هم رشد می‌کند. از طرفی معتقدیم باید مسکن ساخته شود و از طرف دیگر مانع پرداخت تسهیلات می‌شویم که به هیچ عنوان درست نبوده و حتما بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار و شخص رئیس جمهور باید به این موضوع ورود کرده و مشکل را حل کنند.

بیشتر بخوانید:

مروری بر قیمت میکروآپارتمان‌ها

کد خبر: 63954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =