ازکارافتادگان، بهره‌مند از انواع تعهدات بیمه‌ای تأمین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی با جامعه آماری چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفری مستمری‌بگیران، به بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان تحت پوشش خدمات گسترده‌ای ارائه می‌دهد که در بخش ازکارافتادگی افراد مشمول بهره‌مند از انواع تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت این نهاد بیمه‌ای هستند.

به گزارش آتیه آنلاین، ازکارافتادگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در سه بخش جزیی، کلی و غرامت نقص عضو از این نهاد بیمه‌گر خدمات دریافت می‌کنند و به عنوان مستمری‌بگیران برخوردار از همه خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی محسوب می‌شوند.

سازمان تأمین اجتماعی در راستای ارائه خدمات به مستمری‌بگیران تحت پوشش سال گذشته ۴۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است که بخشی از هزینه‌های این نهاد بیمه‌گر برای پرداخت مستمری به بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان با هزینه ماهانه ۴۰ هزار میلیارد تومان به شمار می‌رود.

ارزش خدمات ازکارافتادگی با بیش از ۶ هزار میلیارد تومان

براساس داده‌های آماری سامانه برخط تأمین نما سازمان تأمین اجتماعی، از ابتدای سال جاری تاکنون خدمات ازکارافتادگی شامل ازکارافتادگان جزیی، کلی و غرامت نقص عضو براساس نمایشگر لحظه‌ای این سامانه به ۷۶ هزار و ۸۸۵ نفر از افراد تحت پوشش ارائه شده است.

میزان ارزش خدمات به این افراد ازکارافتاده در سال جاری به ۶ هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان رسیده که هر روز به طور متوسط بیش از ۳۶.۹۸ میلیارد تومان برای ارائه خدمت به آنان در حوزه ازکارافتادگی هزینه می‌شود. البته در سال گذشته ۹.۱۰ هزار میلیارد تومان بابت تعهدات به مشمولان پرداخت شد.

سه درصد مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی، ازکارافتادگان هستند

سازمان تأمین اجتماعی با جامعه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفری مستمری‌بگیران اکنون سه درصد این جمعیت تحت پوشش را ازکارافتادگان این سازمان تشکیل می‌دهند که از همه تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت برخودار هستند.

طبق داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی بیش از ۱۴۵ هزار نفر از جامعه افراد تحت پوشش این نهاد بیمه‌ای در بخش مستمری‌بگیران را خانواده ازکارافتادگان تشکیل می‌دهند که براساس قوانین و مقررات این سازمان، افراد ازکارافتاده در سه مورد جزیی، کلی و نقص عضو از خدمات تأمین اجتماعی استفاده می‌کنند.

براساس قانون تأمین اجتماعی فرد بیمه‌شده در صورت بروز حادثه یا بیماری می‌تواند از تعهد قانونی ازکارافتادگی در بخش ازکارافتادگی کلی، جزیی و غرامت نقص عضو از خدمات این نهاد بیمه‌گر بهره‌مند و مستمری ازکارافتادگی دریافت کند.

سه قانون مربوط به ازکارافتادگی جزیی، کلی و نقص عضو

قوانین مربوط به ازکارافتادگان در قانون تأمین اجتماعی نیز به نحوه استفاده از درصدهای ازکارافتادگی، میزان مستمری و روش‌های برقراری این نوع خدمت اشاره دارد که در همین راستا در صورتی که با نظر پزشک بیماری فرد بیمه شده غیرقابل علاج تشخیص داده شود و در آن صورت امکان اشتغال یا توانبخشی نداشته باشد امکان استفاده از انواع خدمات ازکارافتادگی در سه بخش تعیین شده را دارد.

در بخش ازکارافتادگی کلی، مطابق ماده ۷۰ قانون تأمین اجتماعی چنانچه فرد بیمه‌شده از ۶۶ درصد یا بیشتر قدرت کار خود را از دست داده باشد از بالاترین درصد ازکارافتادگی برخوردار شده، در بخش از کارافتادگی جزیی نیز فرد با حادثه ناشی از کار بخشی از توان خود را از دست می‌دهد. طبق این ماده قانونی این افراد نیز چنانچه ۳۳ تا ۶۶ درصد قدرت کار آنها به دلیل حوادث ناشی از کار کاهش یابد. از مزایای ازکارافتادگی جزیی استفاده خواهند کرد.

براساس قوانین مربوط به ازکارافتادگان، در بخش غرامت نقص مقطوع عضو، فرد بیمه‌شده چنانچه ۱۰ تا ۳۳ درصد قدرت کار خود را براثر حادثه ناشی از کار از دست بدهد، این افراد بیمه‌شده امکان دریافت غرامت را دارد.

ارائه خدمات غیرحضوری به افراد ازکارافتاده

بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی برای دریافت خدمات در بخش ازکارافتادگان باید حداقل سابقه بیمه‌پردازی داشته باشند تا از خدمات و مستمری مربوط به افراد ازکارافتاده استفاده کنند. البته تشخیص ازکارافتادگی افراد براساس نظر کمیسیون پزشکی این سازمان اعمال خواهد شد. تعیین میزان درصد ازکارافتادگی جسمی و روحی بیمه‌شدگان نیز به عهده کمیسیون‌های بدوی و تجدیدنظر پزشکی است.

سازمان تأمین اجتماعی نیز برای برقراری مستمری در صورت داشتن شرایط قانونی افراد بیمه شده، خدمات خود را به صورت غیرحضوری از طریق نشانی es.tamin.ir به آنان ارائه می‌دهد. بنابراین افراد دارای شرایط می‌توانند با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری در بخش مستمری‌بگیران – مستمری ازکارافتادگی، درخواست خود را به ثبت برسانند.

اکنون تأمین اجتماعی در بخش مستمری‌بگیران به افراد تحت پوشش خود شامل بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان خدمات گسترده‌ای ارائه می‌دهد و بخش زیادی از هزینه‌های ماهانه این سازمان مربوط به پرداخت مستمری به این مشمولان حوزه مستمری به شمار می‌روند.

کد خبر: 63955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =