شناسایی و صدور کارت معلولیت برای ۳۳۰ فرد دارای اوتیسم در لرستان

معاون توانبخشی بهزیستی لرستان گفت: تاکنون ۳۳۰ فرد دارای بیماری اوتیسم در استان شناسایی شدند و برای آنها کارت معلولیت صادر شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، نگار فتحی بیرانوند در این باره گفت: اختلال طیف اوتیسم یکی از شایع‌ترین اختلالات عصبی رشدی است که با مشخصه اصلی نقص پایدار در برقراری ارتباط ، تقابل و تعامل اجتماعی و نیز الگوهای محدود تکراری و اختلال در رفتار، علایق و فعالیت‌ها مشخص است.

وی افزود: بهزیستی نخستین سازمانی است که سامانه اوتیسم را راه‌اندازی کرده و تاکنون ۳۳۰ نفر مبتلا به این بیماری در استان لرستان شناسایی، تشکیل پرونده و کارت معلولیت برای آن ها صادر شده است که این افراد به‌عنوان معلولان دارای اختلال از خدمات این سازمان بهره مند هستند.

معاون توانبخشی بهزیستی لرستان با اشاره به برقراری مستمری و حق پرستاری برای این افراد گفت: خدمات توانپزشکی شامل کار درمانی، گفتار درمانی، فیزیوتراپی، شنوایی‌شناسی و رفتار درمانی به صورت رایگان، ارائه وسایل کمک توانبخشی، انجام فعالیت‌های بازی درمانی و هنردرمانی، توزیع بسته‌های معیشتی، بهداشتی و بن‌کارت به خانواده‌های نیازمند اوتیسم و انعقاد قرارداد با هیات‌های ورزشی و در اختیار گذاشتن سالن‌های ورزشی برای توانخواهان و خانواده های آنها از مهم‌ترین خدمات ارایه شده به این افراد است.

فتحی بیرانوند با اشاره به اینکه در استان لرستان دو مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اوتیسم در شهرستان‌های خرم آباد (مرکز یکتا) و بروجرد (مرکز حکمت) تحت نظارت بهزیستی در حال فعالیت هستند، یادآور شد: به ۱۰۰ نفر از توانخواهان این طیف به صورت مستقیم خدمات ارائه می دهند.

وی بیان کرد: کارکنان این مراکز پس از دریافت آموزش‌های گسترده حضوری و کارگاهی از کفایت لازم جهت اجرای برنامه غربالگری، تشخیص و مداخلات مرکز محور و خانواده محور درباره افراد دارای اختلال طیف اوتیسم برخوردارند و مراکز فوق به عنوان پایگاه های دائمی برنامه‌های مذکور فعالیت می کنند.

کد خبر: 63983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =