سومین سبدگردان بزرگ بورس هستیم

امروزه با توجه به اینکه سیاست متولیان بازار سرمایه، سوق دادن سهامداران خُرد به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سهام است، توسعه و گسترش صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسیار مورد توجه قرار گرفته و در این زمینه تأسیس صندوق‌های بخشی نیز فراگیر شده که در این راستا مجموعه صبا تأمین و شرکت سبدگردانی اندیشه صبا، صندوق بخشی پتروشیمی‌ پتروصبا را در مرحله پذیره‌نویسی دارند. این درحالی است که حمید قره‌باغی مدیرعامل شرکت سبدگردانی اندیشه صبا می‌گوید با توجه به ارزش دارایی‌های تحت مدیریت سبدگردان اندیشه صبا، این شرکت به عنوان سومین سبد گردان بزرگ کشور شناخته شده است.

در ابتدا توضیح مختصری از شرکت سبدگردانی ارائه دهید و اینکه این شرکت چه خدماتی در حوزه بازار سرمایه به مشتریان ارائه می‌دهد؟
سبدگردان اندیشه صبا در راستای تکمیل خدمات گروه مالی صباتأمین ایجاد شد. گروه مالی صبا تأمین نیز به عنوان بازوی بازار سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی «شستا» شناخته می‌شود. سبدگردان اندیشه صبا به طور تخصصی روی بحث مدیریت دارایی و مشاور سرمایه‌گذاری کار می‌کند. در قسمت مدیریت دارایی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری را با سبدهای اختصاص داریم و در بخش مشاور سرمایه‌گذاری هم از بخش‌هایی مانند ارزشگذاری شرکت‌ها، تجدید ساختار، روش‌های تأمین مالی و ادغام و تملیک برخوردار است. سبد گردان اندیشه صبا در حال حاضر ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه و حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان دارایی تحت مدیریت دارد که این رقم باعث شده سبدگردان اندیشه صبا به عنوان سومین سبد گردان بزرگ کشور شناخته شود.

به چه دلیل برای صندوق بخشی صنعت پتروشیمی ‌انتخاب شد؟
دلیل اینکه صنعت پتروشیمی ‌انتخاب شد این بود که صنعت پتروشیمی ‌جزء بزرگترین صنایع بورسی ما و حدود ۲۰ درصد از ارزش بازار سرمایه ایران متعلق به سهام شرکت‌های پتروشیمی ‌است. همچنین تنوعی در صنعت پتروشیمی‌ وجود دارد و می‌توان تقسیم‌بندی‌هایی در این صنعت انجام داد؛ مانند شرکت‌های اوره‌ای، متانولی، الوفینی و شرکت‌هایی که کمتر پتروشیمی ‌هستند و در رسته‌ شیمیایی‌ها قرار دارند. این موضوع باعث ‌شد مدیر صندوق با تکیه بر تحلیل‌های خود بین این سهام جابه‌جایی انجام دهد و حداکثر بازدهی را برای سرمایه‌گذاران کسب کند. همچنین صنعت پتروشیمی ‌با تمام فرازونشیب‌هایی که داشت همواره جزء صنایع سودده بود و ما مزیت‌ رقابتی در این زمینه داریم. به نظر من، صندوق‌های بخشی که در پتروشیمی‌ هستند می‌توانند بازدهی خوبی را در بلندمدت داشته باشند.

با توجه به زیرمجموعه‌های تاپیکو، صندوق پتروصبا چه برنامه‌ای برای ورود به سهامداری پتروشیمی‌های زیرمجموعه شستا دارد؟
ما در مجموعه خود تاپیکو را داریم که در صنعت پتروشیمی ‌فعالیت می‌کند و به عنوان هلدینگ پتروشیمی‌ شستا شناخته می‌شود، اما تفاوت اساسی بین صندوق پتروصبا و تاپیکو وجود دارد و آن این است که تاپیکو هلدینگ است و شرکت‌داری می‌کند و تعداد سهم‌های آن مشخص و ثابت است و شاید جابه‌جا شدن و تغییر پرتفوی تاپیکو کار چندان راحتی نباشد، در حالی که صندوق پتروصبا به عنوان یک صندوق سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود و هدف آن کسب بازدهی معاملات روزانه است و به راحتی می‌تواند بین شرکت‌های مختلف پتروشیمی‌ جابه‌جا شود و برخلاف تاپیکو اصطلاحاً مدیریت فعالی دارد. بحث‌های حاکمیتی و مدیریت در صندوق سرمایه‌گذاری جایگاه کمتری دارد و هدف آن کسب بازدهی حداکثری برای سرمایه‌گذاران است.


صندوق‌های بخشی که به تازگی در بازار سرمایه در حال گسترش است، چه مزایایی برای سهامدارانی که قصد سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سهام دارند می‌توانند ایفا کنند؟ در این بین صندوق پتروصبا از چه ویژگی‌هایی برای سهامداران برخوردار است؟
صندوق‌های بخشی در رسته ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم هستند. صندوق‌ها کارکرد مشخصی دارند که سرمایه‌گذاری حرفه‌ای، تسهیل فرایند سرمایه‌گذاری، هزینه و زمان کمتر در سرمایه‌گذاری به عنوان موارد عمومی ‌صندوق‌ها در صندوق بخشی پتروشیمی نیز وجود دارد. مزیت صندوق‌های بخشی این است که شما می‌توانید با توجه به پیش‌بینی‌ که از صنایع مختلف دارید، پرتفویی از این صندوق‌ها را خریداری کنید. به عنوان مثال، من امروز روی صنعت پتروشیمی‌ دید مثبتی داریم و می‌توانم وزن این صندوق‌ها را در پرتفوی خود افزایش دهم. یا اگر روی صنعت دیگری مثبت هستم، به جای آنکه تمام سهام آن صنعت را بررسی و از آن‌ها خریداری کنم، می‌توانم صندوق بخشی آن صنعت را خریداری و به راحتی با هزینه بسیار کم، مالیات کمتر و احتمالاً بازدهی بیشتر از این صندوق‌ها استفاده کنم.

صندوق‌های بخشی از جمله پتروصبا چه نقشی در زمینه تأمین مالی واحدهای تولیدی می‌توانند ایفا کنند؟
با توجه به اینکه صندوق‌ها منابع خُرد را جمع‌آوری می‌کنند و از طرف دیگر به دلیل ذات صندوق‌های بخشی که روی صنعت خاصی تمرکز دارند، می‌توان از این طریق اقدام به تأمین مالی کرد. بر این اساس، تأمین مالی از طریق افزایش سرمایه، یکی از گزینه‌هایی است که در این زمینه وجود دارد. بدین معنا که شرکت‌های پتروشیمی اگر طرح توسعه‌ای دارند، با هدایت نقدینگی به سمت این شرکت‌ها و مشارکت فعال صندوق پتروصبا در این افزایش سرمایه‌ها می‌توان به تأمین مالی آن‌ها کمک کرد.

این ظرفیت در شرکت سبدگردانی اندیشه صبا و هلدینگ صبا تأمین وجود دارد که مدیریت پرتفوی زیرمجموعه‌های شستا و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به صورت تخصصی انجام دهد؟
بله. اگر آن‌ها تمایل داشته باشند، ما این کار را می‌توانیم انجام دهیم. در کنار آن نیز ما ابزارهای سرمایه‌گذاری مختلفی در اختیار داریم که مجموعه‌های مختلف شستا و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز می‌تواند از آن‌ها استفاده کنند.

در حال حاضر وضعیت بازار سرمابه را چگونه ارزیابی می‌کنید و تا پایان سال سمت‌وسوی بازار چگونه خواهد بود و وضعیت صندوق‌ها به چه شکل است؟
به نظر من با توجه به کاهش ابهاماتی که در بازار وجود دارد، وضعیت بازار سرمایه رفته‌رفته بهتر خواهد شد. همچنین با توجه به آنکه وضعیت سودآوری شرکت‌های بورسی مناسب ارزیابی می‌شود، انتظار می‌رود ما شاهد رشد بازار سرمایه تا پایان سال باشیم. صندوق بخش پتروشیمی ‌صبا هم قاعدتاً باید در سهام شرکت‌های پتروشیمی ‌سرمایه‌گذاری کند. وضعیت شرکت‌های پتروشیمی‌ در حال حاضر شفاف‌تر شده و نرخ خوراک آن‌ها تا حدود زیادی مشخص‌ و نرخ‌های جهانی نیز در وضعیت خوبی قرار دارند. به همین جهت تصور من این است که تا شش ماه آینده صندوق پتروصبا بتواند بازدهی خوبی را برای سرمایه‌گذاران کسب کند.

کد خبر: 64190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =