صادرات ۲.۲ همتی سیمان توسط سیتا

صنعت سیمان یکی از صنایع استراتژیک است که سهم بسزایی در افزایش میزان صادرات غیرنفتی ایران دارد. در سال جاری شرکت‌های سیمانی عملکرد خوبی در زمینه صادرات از خود بر جای گذاشته‌اند. آمارها نشان می‌دهد که تولید و فروش سیمانی‌های بورسی تا مردادماه سال ۱۴۰۲ در حال افزایش بوده و درآمدهای صادراتی و داخلی صنعت نیز رشد قابل‌توجهی داشته است. شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تأمین (سیتا) به‌عنوان قطب تولید سیمان کشور، با توجه به شرکت‌های زیرمجموعه‌ای که در اختیار دارد، بیشترین سهم را در میزان تولید و صادرات سیمان در اختیار دارد. در ادامه به بررسی وضعیت هلدینگ سیمانی شستا و زیرمجموعه‌هایش بر اساس گزارش‌های منتشر شده در سامانه کدال خواهیم پرداخت.

هرچند که بخشی از افزایش درآمد صادراتی مربوط به تغییرات نرخ ارز است، اما شرکت‌های سیمانی توانستند با اخذ مجوز افزایش قیمت تا ۳۴درصدی برای فروش محصولات داخلی و افزایش بیش از هشت درصدی فروش محصولات صادراتی، ارزش افزوده تولیدات خود را به نسبت افزایش دهند. درکنار این موارد، صنعت سیمان کشور در سال‌های گذشته با حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت خود تولید می‌کرد که این موضوع هزینه‌های ثابت تولید را افزایش می‌داد، اما روندی که با افزایش حجم تولیدات در سال ۱۴۰۲ رخ داد، تا حدودی این وضعیت را تعدیل کرد و هزینه‌های سربار از طریق افزایش میزان تولید، پاسخ داده شد. این موضوع می‌تواند تا پایان سال بازدهی و حاشیه سود تولیدات سیمانی را حفظ کند و سهام آن‌ها را ارزنده نگه دارد. در پنج‌ماهه نخست سال جاری مجموع ارزش سیمان صادراتی زیرمجموعه‌های بورسی (سیتا) بالغ بر ۲.۱۹۴ میلیارد تومان بوده است.

آمار فروش و صادرات (سیتا)
ارزش پرتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تأمین از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه بالغ بر ۱۷.۸۹۰میلیارد تومان شده است. همچنین ارزش پرتفوی بورسی سیمان فارس و خوزستان در این پنج‌ماه بیش از ۲۴.۷۹۸ میلیارد تومان بوده است. در مورد عملکرد تولیدی زیرمجموعه‌های هلدینگ سیمان تأمین می‌توان گفت که سیمان درود در پنج‌ماهه نخست سال جاری، ۳۹۲ میلیارد تومان درآمد داشته که با رشد ۹۷درصدی روبه‌رو بوده است. همچنین از این مبلغ بیش از ۲۷۲ میلیارد تومان آن درآمد صادراتی بوده است. سیمان آبیک در پنج‌ماهه ابتدایی امسال ۱.۱۸۵ میلیارد تومان فروش داشته که بیش از ۱۷ میلیارد تومان این مبلغ صادر شده است. مبلغ فروش نماد (سآبیک) در این مدت با افزایش ۶۴درصدی همراه بوده است.

سیمان فارس‌نو از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه درآمد ۵۶۶ میلیارد تومانی را کسب کرد و با افزایش ۸۲درصدی مواجه بود. درآمد صادراتی نماد (سفانو) در این مدت بیش از ۱۴۲ میلیارد تومان بوده است. سیمان بهبهان نیز در پنج‌ماهه نخست درآمد ۳۹۴ میلیارد تومانی را محقق ساخته که از این مبلغ، ۲۳۵.۷ میلیارد تومان آن به صادرات اختصاص دارد. از سویی بررسی گزارش درآمد نماد (سبهان) در سامانه کدال طی این مدت حاکی از رشد صددرصدی بوده است. سیمان خزر از ابتدای فروردین‌ماه تا پایان مردادماه فروش بیش از ۳۶۲ میلیارد تومان را رقم زده که با رشد ۳۹درصدی همراه بوده است. سیمان سفید نی‌ریز در این مدت ۱۶۴ میلیارد تومان فروش محصول داشته که ۸۶ میلیارد تومان آن صادراتی بوده است. همچنین طی این مدت فروش نماد (سنیر) رشد ۸۸درصدی را محقق ساخته است.

سیمان غرب در پنج‌ماهه نخست سال جاری ۴۰۸ میلیارد تومان درآمد به دست آورده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته صعود ۵۷درصدی داشته است. درآمد صادراتی نماد سغرب در این مدت بالغ بر ۶۱.۳ میلیارد تومان بوده است. سیمان بجنورد تا پایان مردادماه فروشی بالغ بر ۴۸۹.۲ میلیارد تومان را محقق کرد که از این عدد ۵۷.۲ میلیارد تومان آن مختص به صادرات است. همچنین مبلغ فروش نماد (سبجنو) در این ایام بیش از ۱۹۰ درصد بالا رفته است. سیمان خوزستان در پنج‌ماهه اول امسال ۸۸۳.۱ میلیارد تومان درآمد کسب کرد که از این میزان ۳۶۳.۳ میلیارد تومان آن صادراتی بوده است، درآمد نماد (سخوز) در این مدت بیش از ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

سیمان ساوه در پنج‌ماهه اول امسال ۱.۲۸۱ میلیارد تومان درآمد به ثبت رسانده که ۲۲۰.۵ میلیارد تومان آن صادراتی بوده است. همچنین بررسی گزارش نماد ساوه حکایت از رشد بیش از صددرصدی درآمد این شرکت دارد. درآمد سیمان خاش هم در پنج‌ماهه اول سال جاری به ۲۶۵.۲ میلیارد تومان رسید که ۱۳.۸ میلیارد تومان آن مرتبط با صادرات است. از سویی درآمد نماد (سخاش) با رشد نزدیک به ۴۰درصدی همراه بوده است. سیمان فارس از ابتدای سال تا پایان دومین ماه تابستان درآمد ۲۸۲ میلیارد تومانی داشته و رشد ۶۰درصدی محقق کرده است. سیمان شاهرود در مدت مذکور درآمد ۸۲۶ میلیارد تومانی را رقم زده که از این مبلغ ۴۶۳ میلیارد تومان آن به صادرات اختصاص یافته است. مبلغ فروش نماد (سرود) با صعود ۱۱۵ درصدی روبه‌رو بوده است.

سیمان ارومیه درآمدی بالغ بر ۷۹۳.۳ میلیارد تومان را به ثبت رسانده که از این مبلغ ۱۹۸.۸ میلیارد تومان صادراتی بوده است. درآمد نماد (ساروم) در این مدت ۷۳ درصد بیشتر شده است. سیمان قائن در مجموع درآمد ۲۰۸.۳ میلیارد تومانی را به ثبت رسانده که با افزایش ۵۰درصدی مواجه شده و از این عدد ۴۲ میلیارد تومان صادرات انجام شده است. در نهایت سیمان صوفیان در پنج‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۷۳۶.۱ میلیارد تومان درآمدزایی داشته که ۲۱.۳ میلیارد تومان آن صادر شده است. مبلغ فروش نماد (سصوفی) نیز با افزایش ۴۳درصدی همراه بوده است.

کد خبر: 64282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =