عرضه متری مسکن در بورس می‌تواند عامل گرانی باشد

رئیس کمیسیون عمران مجلس معتقد است: عرضه مسکن متری در بورس با توجه به تجربیات گذشته خود می‌تواند عاملی برای گرانی مسکن باشد.

محمدرضا رضایی کوچی در گفتگو با آتیه‌آنلاین، به ارائه توضیحاتی درباره طرح فروش متری مسکن در بورس پرداخت و گفت: متاسفانه در کشور تجربه تلخی از بورس داریم و این نهاد آنطور که باید نتوانسته در کنترل قیمت‌ها موفق عمل کند.

وی ادامه داد: طبق قاعده لازم است بورس نقدینگی جامعه را جمع و به سمت تولید هدایت کند تا شاهد ایجاد نوعی عدالت و تعادل در قیمت‌ها باشیم اما گویا عملکرد این سازمان در این عرصه موفقیت‌آمیز نبوده و بورس نه تنها نتوانسته به اهداف خود دست پیدا کند بلکه گاه حتی عملکرد آن منجر به افزایش قیمت نیز شده است.

نماینده مردم جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: در بحث مصالح ساختمانی نیز شاهد بودیم که بورس موفقیتی در کنترل قیمت آنها نداشت و برهمین اساس بر این باورم که شاید اگر مسکن و طرح فروش مسکن متری هم به بورس کشیده شود نه تنها شاهد کنترل قیمت‌ها نباشیم بلکه حتی قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

رئیس کمیسون عمرام مجلس در پایان نیز با اشاره به اتفاقات رخ داده برای مصالح ساختمانی در بورس، متذکر شد: به دنبال افزایش قیمت مصالحی مانند سیمان و فولاد در بورس قرار است این کالاها از بورس خارج شوند و برای آنها قیمت‌گذاری دستوری صورت گیرد.

افزایش قیمت مسکن به ویژه در ماه‌های گذشته، خانه‌دار شدن را به دغدغه طیف وسیعی از افراد جامعه تبدیل کرده است. در این شرایط دولت نیز وعده‌هایی مبنی بر ساخت سالی یک میلیون واحد مسکونی داده و شهرداری تهران مکانیزم جدیدی به نام «فروش متری مسکن» را تعریف کرده است. بر این اساس نیمه آبان ماه سال گذشته صندوق املاک و مستغلات در سازمان بورس رونمایی شد و در آن زمان گفته شد قرار است مردم با خرید متری مسکن صاحبخانه شوند.

طبق آنچه پیش از این اعلام شده مصوبه فقهی فروش متری مسکن در بورس (فروش اوراق موازی سلف اسلامی) اخذ شده و این موضوع در هیات مدیره بورس در حال پیگیری است و به محض ابلاغ دستورالعمل مربوطه، شهرداری تهران اولین عرضه در قالب این نوع فروش را عملیاتی می‌کند. اولین پروژه برای این موضوع در هلال احمر (نواب) با تعداد ۲۰۰ واحد در نظر گرفته شده و اگر نهایتاً فرد خریدار خواست سهم خود را بفروشد، در آخر پروژه به قیمت روز می‌فروشد. قیمت پایه خرید و فروش در این حوزه را هم کارشناس بورس مشخص می‌کند.

کد خبر: 64303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =