دولت‌ها باید با تدوین قوانین هزینه کودک‌آزاری را بالا ببرند

یک فعال حقوق کودک و عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان با تأکید بر اینکه در سال گذشته با خشونت‌های جدی علیه کودکان در کشور روبرو بودیم، گفت: اضطراب‌هایی که کودکان ما در سال‌های گذشته از کووید تا مسمومیت‌های در مدارس تجربه کردند بی‌سابقه بوده است.   

طاهره پژوهش گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در پاسخ به پرسش مهم‌ترین ریشه‌های خشونت علیه کودکان در قلمرو فردی و اجتماعی گفت: ریشه‌یابی خشونت عوامل متفاوت تاریخی، اقتصادی و اجتماعی دارد که بررسی تمام آنها در این مجال نمی‌گنجد. محیط زندگی، شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه مهم است که در شکل‌گیری رفتارهای اجتماعی مؤثر هستند. پژوهش‌های بسیاری در این رابطه انجام شده و می‌توان به کتاب «خشونت علیه کودکان در ایران» از تألیفات سعید مدنی، جامعه شناس در این زمینه اشاره کرد. دولت‌ها باید با تدوین قوانین هزینه کودک‌آزاری را بالا ببرند
وی با اشاره به تجربیات انجمن در واکاوی ریشه‌های خشونت علیه کودکان گفت: خشونت و کودک آزاری یک رفتار آموخته شده در جامعه است که والدین نسل به نسل به کودکان خود که پدر و مادرهای آینده هستند انتقال می دهند. با توجه به ماده ۱۹ پیمان‌نامه حقوق کودک «دولت‌ها مؤظف هستند تمام اقدامات قانونی، اجرایی، اجتماعی یا رفتار توأم با سهل‌انگاری، سوء‌رفتار یا بهره‌کشی و از جمله آزار جنسی را حمایت کنند.
پژوهش با تأکید بر اینکه کودکان بیشتر در معرض خشونت هستند، افزود: کودکان به دلیل اینکه هنوز توانایی دفاع از خودشان را در برابر انواع خشونت ندارند خشونت علیه کودکان در همه کشورهای جهان وجود دارد. در خانواده‌های تحصیل کرده و برخوردار و خانواده‌های فقیر به روال معمول از خشونت به عنوان ابزار تنبیهی استفاده می‌کنند. خشونت وقتی اتفاق می‌افتد که کسانی عمداً و نه به صورت تصادفی از زور و قدرت‌شان برای آسیب‌زدن به دیگری استفاده می‌کنند.

خشونت‌های بی‌سابقه علیه کودکان

این عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان در خصوص خشونت‌های اعمال شده به کودکان از یکسال گذشته تاکنون گفت: نهادهای مسئول پاسخگویی درخوری نسبت به کودکان نداشتند و کارنامه غیرشفاف و مبهمی در این راستا دارند.
وی افزود: گزارش‌هایی مبنی بر سوزاندن کودک در مراکز نگهداری کودکان بهزیستی در نوع خودش فاجعه بود، تجاوز به کودک هفده ماهه و ... که گزارش آن در رسانه‌های رسمی آمده است نشان می‌دهد که کودکان در شرایط دشواری به سر می‌برند.
پژوهش با اشاره به گزارش‌های رسیده به این انجمن گفت: گزارش‌های مردمی در تماس با سامانه مشاوره «صدای یارا» انجمن گواه این است که ۷۰ درصد خشونت و کودک‌آزاری‌ها در محیط خانواده اتفاق می‌افتد. در شش ماهه اول سال جاری، ۱۱ دختر زیر ۱۸ سال توسط پدر و نزدیکترین اقوام شان به قتل رسیده‌اند.
او با بیان اینکه کودک‌آزاری و خشونت در تمام دنیا نیز اتفاق می‌افتد، افزود: طبق آمار سازمان ملل بیش از ۹۰۰ کودک در دریای مدیترانه در مدت سه سال گذشته غرق شده‌اند.

سلب حق بقا از کودکان

این عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان افزود: این آمارها نشان‌دهنده این است که خانواده‌ها با «حق بقا و رشد همه جانبه کودک» که اولین حق کودکان است آشنا نیستند و تنها فرصت زندگی را با تصمیمات نادرست و اعمال خشونت از آنها سلب می‌کنند.
پژوهش در خصوص نقش دولت در کنترل و کاهش خشونت علیه کودکان گفت: دولت‌ها موظف شده‌اند که در مواردی که خانواده‌ها کودکان را مورد آزار قرار می‌دهند از کودکان حمایت کنند و به خانواده‌ها آموزش‌های لازم و حمایت‌های روانی از آنان را ارائه کنند.
او افزود: در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان که تا حدودی بخشی از حقوق کودکان را در نظر گرفته است نیز «نهاد حمایتی» که از کودک در موقع دگرآزاری حمایت کند وجود ندارد.
پژوهش با تأکید بر اینکه در این قانون خانه امن برای کودکان لحاظ نشده، گفت: در شرایط کنونی، پیام ما علاوه بر درخواست جدی از دولت مبنی بر ایجاد خانه‌های امن برای کودکان، به مردم این است: «خانه امن کودک همسایه باشید.»

افزایش هزینه کودک آزاری

او در پاسخ به پرسش راهکار کاهش و حذف خشونت علیه کودکان گفت: بیش از هر چیز دولت‌ها باید با تدوین و اجرای قوانین دوستدار کودک هزینه کودک‌آزاری و خشونت علیه کودکان را بالا ببرند. همچنین امکانات آموزش فرزندپروری و مهارت‌های زندگی برای برای خانواده‌ها به شکل رایگان فراهم کند.
پژوهش با تأکید بر اینکه رسانه‌ها نباید تنها اخبار خشونت را منتشر کنند، افزود: روزانه صدها و هزاران اقدام برای زندگی صلح‌آمیز در جهان اتفاق می‌افتد اما اخبار اغلب رسانه‌ها، جنگ، خشونت، بمب و ... را مخابره می‌کنند. صدها اقدام سازمان‌های غیردولتی برای تأمین امنیت، دوستی میان انسان ها و... دیده نمی‌شود.
گفت وگو: مهین داوری
کد خبر: 64351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =