گزارش عملکرد مدیریت درمان تامین‌اجتماعی استان کردستان درسه ماهه نخست سال ۱۴۰۲

مدیریت درمان تامین اجتماعی استان کردستان گزارش سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روابط عمومی مدیریت درمان تامین‌اجتماعی کردستان، مدیریت درمان تامین‌اجتماعی کردستان به عنوان متولی امور درمان سازمان تامین‌اجتماعی در استان کردستان، مستقیما زیر نظر مدیرعامل سازمان بوده و به ارائه خدمات درمانی به بیمه‌شدگان خود در دو بخش درمان مستقیم و درمان غیر مستقیم می پردازد .

– بخش درمان مستقیم :

در بخش درمان مستقیم، مدیریت درمان تامین اجتماعی استان کردستان هم اکنون با دارا بودن دو بیمارستان در شهرهای سنندج و سقز، یک پلی‌کلینیک تخصصی در سنندج و سه درمانگاه تخصصی در شهرهای بیجار ، قروه و مریوان و سه درمانگاه عمومی در شهرهای کامیاران، بانه و دیواندره به ارائه خدمات درمانی رایگان به بیمه شدگان این سازمان می‌پردازد .

همچنین در راستای برنامه‌های توسعه‌ای و با همت مسئولین سازمان کلنگ‌زنی درمانگاه عمومی شهرستان دهگلان در مهر ۱۴۰۲ انجام شد.

در مجموع می‌توان گفت وضعیت مراکز ملکی سازمان در استان کردستان در مقایسه با کشور، هم از لحاظ تعدادی و هم از لحاظ کیفی، دارای وضعیت مطلوبی بوده و با شروع به کار درمانگاه دیواندره، کردستان تنها استانی در کشور است که تمام شهرستان‌های آن دارای حداقل یک مرکز درمانی است.

براساس عملکرد ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۲ در این بخش، در مجموع تعداد مراجعه‌کنندگان سرپائی مراکز ملکی ۲۹۳هزار ۷۲۰ مورد است که از این تعداد ۲۴۷ هزار و ۶۱۰ مورد متعلق به ویزیت پزشکان عمومی، ۳۴ هزار و ۷۲۱ نسخه مربوط به متخصصان و ۱۱ هزار و ۳۸۹ مورد دندانپزشکی به ثبت رسیده است. در همین مدت بار مراجعه به مراکز پاراکلینیکی، ۲۶۶ هزار و ۴۷۰ مورد بوده است که شامل ۲۲۲ هزار و ۱۷۳ مورد نسخه دارویی، ۳۲ هزار و ۳۳۶ مورد نسخه آزمایشگاهی، ۹ هزار و ۵۷۰ مورد اقدامات رادیولوژی و سونوگرافی و دو هزار و ۳۹۱ مورد فیزیوتراپی است.

همچنین در این مدت در بیمارستان‌های سنندج و سقز تعداد پنج هزار و ۲۸۳ مورد بستری و تحت درمان قرار گرفته‌اند و بیش از دو هزار و ۲۸۳ عمل جراحی در این بیمارستان‌ها انجام شده است که نسبت به سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ در صدر رشد ۳/۳ درصدی داشته است؛ همچنین بیشترین آمار مربوط به اعمل جراحی متوسط بوده (رشد۸/۴۸% داشته )که حاکی از وجود تجهیزات بروز در مراکز درمانی تابعه است.

از مهمترین شاخص‌های این بخش می‌توان به متوسط اقامت بیمار به میزان ۲.۲۶روز، ضریب اشغال تخت به میزان ۶۱.۱۳ درصد و نسبت سزارین به زایمان طبیعی ۳۱ درصد است.

همچنین در این بخش می‌توان به شاخص نسبت چرخش تخت ۲۶ فاصله بازگردانی تخت به میزان ۱.۴روز اشاره کرد. در این مدت میانگین اقلام دارویی ۳.۳، میانگین اقلام نسخ آزمایشگاهی ۵/۵، میانگین اقلام رادیوگرافی سرپایی ۲۷/۱ و میانگین مرگ و میر در هزار برابر ۷۶/۰ بوده است.

بخش درمان غیر مستقیم :

در بخش درمان غیر مستقیم نیز در سه ماهه سال ۱۴۰۲ از کل مراکز خصوصی و دولتی موجود استان بالغ بر ۸۴۰ مرکز شامل ۱۰۵ پزشک عمومی، ۲۴۴ پزشک متخصص، ۳۴ دندانپزشک، ۲۰۳ داروخانه، ۱۸۴ واحد پاراکلینیکی، ۱۹ بیمارستان دانشگاهی و یک بیمارستان خصوصی و ۴۸ درمانگاه و دو مرکز ناباروری طرف قرار داد سازمان تامین‌اجتماعی بوده است و در مدت مذکور بالغ بر ۲۰ هزار و ۱۷۷ بار مراجعه و در قسمت سرپایی هفت هزار و ۷۶۷ بار مراجعه و ۱۲ هزار و ۴۱۰ بار مراجعه بستری به این مراکز وجود داشته است. در این مدت همچنین تعداد ۲۰ هزار و ۱۷۷ نفر بستری و در بیمارستان‌های طرف قـرارداد تحت درمـان قرار گرفته‌اند.

از دیگر موارد قابل ذکر دراین بخش می توان به برگزاری ۲۰ جلسه کمیته علمی و تخصصی، سه جلسه کمیته فنی و عقد قرارداد و یک جلسه شورای هماهنگی در بیمه سلامت استان کردستان اشاره کرد .

این خدمات با هزینه ای بالغ بر ۱۹۰ میلیارد تومان به‌منظور ایجاد تنوع در مراکز ارائه دهنده خدمات و قائل شدن حق انتخاب برای بیمه‌شدگان عزیز سازمان خریداری شده است .

تشکیل تعداد ۱۸۵ پرونده نازایی در استان

مدیریت درمان تامین‌اجتماعی استان کردستان در سه ماهه سال ۱۴۰۲ با بودجه ای بالغ بر ۹ میلیون و ۸۷۰ هزار ریال تلاش کرده است تا خدمات درمانی مورد نیاز بیمه‌شدگان را به بهترین نحو ممکن بصورت مستقیم و از طریق خرید خدمات از مراکز درمانی طرف قرارداد تامین کند.

کد خبر: 64458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =