افزایش منابع باعث دوام پایداری و ماندگاری تأمین اجتماعی می‌شود

حمیدرضا نائب خسروشاهی، کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: افزایش منابع تأمین اجتماعی با توجه به افزایش تعداد بیمه‌شدگان جدید با رقم حدود ۲ میلیون بیمه‌شده و ۴۹ هزار میلیارد تومان منابع، علاوه بر تثبیت یا بهبود ضریب پشتیبانی، باعث دوام مانایی و پایداری سازمان خواهد شد.

خسروشاهی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌ای تکلیف مهمی برای گسترش خدمات خود به بیش از ۵۰ درصد جامعه با ۴۶ میلیون نفر بیمه‌شده و مستمری‌بگیر تحت پوشش را دارد و اکنون افزایش منابع منجر به ارائه بهتر خدمات به این جامعه هدف در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی می‌شود.

تأثیر تأمین اجتماعی بر آرامش نیروهای کار در جامعه

رئیس شعبه پنجم تأمین اجتماعی تبریز افزود: سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یک نهاد اقتصادی با رویدادهای اجتماعی تأثیر بسزایی در امنیت و آرامش نیروهای کار در جامعه دارد.

او ادامه داد: وظیفه و تکلیف اصلی سازمان تأمین اجتماعی تحت پوشش قرار دادن افراد با ماهیت بیمه اجباری و حمایت از نیروی کار در جامعه به شمار می‌رود. البته افرادی که به صورت خویش‌فرمایی بوده و یا کارفرمایی در حین اشتغال خود ندارند، یا حتی کسانی که شغل خاصی نداشته و در حال تحصیل و بدون منابع مالی هستند، این افراد نیز می‌توانند طبق قانون تأمین اجتماعی تحت پوشش بیمه این نهاد بیمه‌گر قرار گیرند.

طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی براساس تکلیف قانونی

خسروشاهی افزود: مطابق ماده یک قانون تأمین اجتماعی، تعمیم، گسترش و پوشش بیمه از وظایف و تکالیف ذاتی سازمان محسوب می‌شود و در همین راستا در حدود ۲.۵ سال اخیر با مدیریت جدید، طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی در راستای این ماده قانونی به اجرا گذاشته شده است.

او بیان کرد: بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان در قالب اجرای همین قانون و تکلیف سازمان بر گسترش چتر بیمه‌ای، برای ارائه خدمات به این افراد و تحت پوشش قرار دادن آنها اجرایی شد.

کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: در ۲.۵ سال گذشته ۴۹ هزار میلیارد تومان از این برنامه‌های اجرایی تعمیم و گسترش خدمات بیمه‌ای به منابع سازمان اضافه شده است و همین موضوع باعث تأمین بخش زیادی از منابع این نهاد بیمه‌گر شده است. این مسئله گرفتن تسهیلات از بانک‌ها را کاهش داد.

او اضافه کرد: افزایش منابع ورودی تأمین اجتماعی علاوه بر اجرای به موقع تعهدات همه‌جانبه سازمان منجر به پایداری و ماندگاری بیشتر این سازمان خواهد شد.

تأمین ۱۸ تا ۲۰ درصد منابع از محل حق‌بیمه‌های قراردادی

کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: براساس اطلاعات موجود سازمان تأمین اجتماعی اکنون حدود ۱۸ تا ۲۰ درصد منابع سازمان از محل حق بیمه‌های قراردادی و با اجرای بیمه‌های غیراجباری تامین می‌شود که این منابع در واقع یک پنجم منابع سازمان را شامل شده است.

او ادامه داد: بیمه‌های دانشجویی و بیمه حرف و مشاغل آزاد، زنان خانه‌دار و بیمه‌های اختیاری برای تأمین اجتماعی بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند کارکردهای سازمان را در سطح جامعه توسعه دهد. گسترش امنیت خاطر برای مردم و افزایش پایداری و ماندگاری سازمان در راستای ایفای به هنگام تعهدات از دیگر مزایای اجرای این طرح‌ها به شمار می‌رود.

خسروشاهی افزود: اگر بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان به صورت ویژه گسترده داده شود و این جامعه هدف هم استقبال خوبی از این طرح داشته باشند، در طول اجرای آن شاهد ارتقاء وضعیت اجتماعی خواهیم بود. همچنین اگر در خانواده‌ای تعداد افراد حقوق‌بگیر بیشتر شود به طور یقین رفاه اجتماعی آن خانواده نیز رشد خواهد داشت.

رئیس شعبه پنجم تأمین اجتماعی تبریز گفت: در گذشته زنان خانه‌دار تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نبوده و مشمول بازنشستگی نبودند اما اکنون با اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی با حداقل مبالغ تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند تا از این طریق به معیشت خانواده نیز کمک‌هایی داشته باشند.

کد خبر: 64498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =