بهبود شرایط پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد

«میرهاشم موسوی» مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با تقدیر از نقش بخش خصوصی در نظام سلامت، بهبود شرایط پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد تأمین‌اجتماعی را ناشی از بهبود نسبی شرایط منابع این سازمان در دولت سیزدهم دانست و بر عزم تأمین اجتماعی برای به‌روزرسانی پرداخت مطالبات پزشکان و مراکز پزشکی طرف‌قرارداد تأکید کرد.

به‌گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در نشست با رئیس سازمان نظام پزشکی و رئیس و اعضای هیأت‌مدیره انجمن‌های صنفی کارفرمایی بیمارستان‌های خصوصی کشور بیان کرد: امروز خدمات و چالش‌های حوزه درمان یکی از اولویت‌های اصلی کشور است و بخش اعظمی از فعالیت‌های دولت سیزدهم هم معطوف به هدف توسعه خدمات در این بخش و صیانت مالی از مردم در برابر هزینه‌های درمان است. البته باید توجه داشت که شرایط و ظرفیت‌های بخش درمان کشور ما براساس گزارش‌های موجود، در قیاس با گذشته و نیز قیاس با کشورهای منطقه بسیار توسعه‌یافته است.

او با بیان این‌که حضور و فعالیت بخش خصوصی در حوزه درمان، به بالندگی و توسعه ظرفیت‌های حوزه سلامت کمک کرده است، افزود: در حوزه درمان البته چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی و نیز در درمان تأمین‌اجتماعی ممکن است مشکلاتی داشته باشیم که باید به دنبال راهکار برای رفع آنها باشیم. این‌که ۱۷ درصد خدمات بستری کشور در بیمارستان‌های بخش خصوصی ارائه می‌شود، ظرفیت کمی نیست و رقم خوشحال‌کننده و مهمی است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: جهت‌دهی درمان کشور دارای اشکالاتی است و جایگاه درمان در کشور و سازوکارهای سیاستگذاری درمان، دچار برخی کژکارکردی‌هاست. نظام تعرفه‌گذاری بخش‌های مختلف، جایگاه شورای عالی بیمه و حتی فراتر از اینها نگاهی که در بسترهای گفتمانی ما نسبت به خدمات درمانی وجود دارد، مسائل مهمی است که نیاز به بازآرایی و جهت‌دهی جدید دارد.

موسوی تأکید کرد: در تأمین‌اجتماعی، توسعه بخش درمان در این دوره در اولویت است و در مسیر توسعه خدمات درمانی از همکاری با بخش خصوصی استقبال می‌کنیم و این جلسه آغاز خوبی برای رفع برخی موانع و مشکلات است که باید آن را ادامه بدهیم. ما خودمان هم در مواردی مانند تعرفه‌گذاری خدمات مشکلاتی داریم و نسبت به فاصله‌ای که وضعیت موجود با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری دارد، منتقدیم چون در این سیاست‌ها بر تعرفه‌گذاری واحد تصریح شده است.

وی همچنین اضافه کرد: به لطف خدا، چون وضعیت ما در این دولت بهبود نسبی پیدا کرده، نظام پرداختی ما به بخش‌های طرف قرارداد هم نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده است. تلاش برای به‌روز رسانی پرداخت مطالبات بخش سلامت را با قوت ادامه می‌دهیم تا بخشی از مسائل مشکلات بخش درمان را کاهش دهیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به وجود برخی مشکلات در حسابرسی بیمه‌ای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خصوصی گفت: برای حسابرسی بخش‌های درمانی پیشنهاد ما این است که تأمین‌اجتماعی متولی آموزش شود و آمادگی داریم تا برای ۱۷۲ بیمارستان موجود و بیش از آن، دوره‌های آموزشی مستمر و غیرحضوری برگزار کنیم تا اختلافات ناشی از دانش ناکافی در این حوزه مرتفع شود.

ارائه خدمات ارزشمند درمانی بخش خصوصی به مردم

«محمد رئیس‌زاده» رئیس سازمان نظام پزشکی کشور نیز در این نشست، با اشاره به ارائه خدمات درمانی بسیار ارزشمند از سوی بخش خصوصی به مردم، گفت: بخش خصوصی فعال در حوزه بهداشت و درمان، بخشی مظلوم است؛ از این جهت که منشاء خدمات درمانی بسیاری است ولی معمولاً این خدمات آنگونه که باید دیده نمی‌شود. این خدمات اعم از هتلینگ درمانی، در شکل و کیفیت ارائه و حتی در کارهای تحقیقاتی درمانی، باعث آبروی کشور است و به‌طور کلی، بخش خصوصی در حوزه آموزش، تحقیق و ارائه خدمات درمانی، ظرفیت بی‌نظیری برای کشور است.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور افزود: در دوره همه‌گیری کرونا و سایر بحران‌ها، بخش خصوصی درمان همراه و یار ارزشمند حوزه درمانی کشور بوده و هست ولی مهم‌تر این‌که ظرفیت‌های این بخش می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی برای گردشگری سلامت باشد. اگر زمانی ما گردشگری سلامت را به شکل ملی در کشور مدیریت کنیم، زیرساخت‌های خوب و آراسته و در خور شأن در بخش خصوصی وجود دارد و در این خصوص کمبود و کم و کسری نداریم.

او تأکید کرد: با وضعیت اقتصادی موجود یکی از سخت‌ترین کارها راه‌اندازی و مدیریت بخش درمانی در کشور است. بر این اساس نگاه مجموعه‌های حاکمیتی به مجموعه درمانی بخش خصوصی باید نگاهی سرمایه‌ای و فرصتی باشد.

فعالیت ۵۴ بیمارستان بخش خصوصی در تهران

«کورش شمیمی» رئیس هیأت‌مدیره انجمن‌های صنفی کارفرمایی بیمارستان‌های خصوصی کشور نیز در این نشست به تشریح مسائل و مشکلات حوزه درمان بخش خصوصی پرداخت و گفت: به‌رغم همه مشکلات و چالش‌ها، بخش خصوصی دارای ۵۴ بیمارستان در تهران است.

او اضافه کرد: تعداد مراکز درمانی بخش خصوصی در کل کشور نیز به ۱۷۲ بیمارستان می‌رسد که در مجموع ۱۷ درصد خدمات درمانی بستری کشور در این حوزه صورت می‌گیرد.

این نشست با حضور معاون درمان و مدیران حوزه درمان سازمان تأمین‌اجتماعی و با هدف بررسی راهبردهای توسعه همکاری این سازمان با ارائه‌دهندگان خدمات سلامت در بخش خصوصی برگزار شد.

کد خبر: 64706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =