۲۶۵ هزارنفر تحت پوشش شعبه ۱۱ تأمین اجتماعی تهران

سابقه دهه‌ها فعالیت، پوشش بیمه‌ای و ارائه خدمات تأمین اجتماعی به شاغلان شرکت راه‌آهن و اقشار مختلف دیگر، در حالی شعبه ۱۱ تأمین اجتماعی تهران واقع در ساختمان قدیمی منطقه نازی‌آباد را به عنوان نماد سازمان تأمین اجتماعی در اذهان ثبت کرده که این شعبه ۲۶۵ هزار نفر از شرکای اجتماعی را تحت پوشش دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، پوشش بیمه‌ای بیش از ۲۶۵ هزار بیمه‌شده و مستمری‌بگیر اصلی و تبعی، پوشش بیش از ۱۰ هزار کارگاه فعال و نیمه‌فعال نظیر راه‌آهن و شرکت‌های زیرمجموعه و مجموعه دیجی‌کالا، رشد ۵۰ هزار نفری بیمه‌شدگان نسبت به سال گذشته و اجرای بازرسی چندشیفته کارگاهی، برنامه‌ریزی توسعه تعامل با شرکای اجتماعی، شناسایی کارگاه‌های کوچک و بزرگ و جذب بیمه‌شدگان جدید از این طریق، بخشی از رویکردها و برنامه راهبری شعبه ۱۱ تأمین اجتماعی تهران محسوب می‌شوند.

تشریح عملکرد مربوط به سیاست‌ها و برنامه‌های اصلی سازمان تأمین اجتماعی، ویژگی‌های خاص و ظرفیت‌ها، جزییات آماری بیمه‌شدگان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران، کارگاه‌های تحت پوشش، کارکنان شاغل در شعبه، مبالغ وصول حق بیمه جاری و مطالبات معوق، آمار مقرری‌بگیران و پرداختی بیمه بیکاری و بسیاری اقدامات و برنامه‌های شعبه ۱۱ تأمین اجتماعی تهران را در گفت‌وگوی آتیه آنلاین با «فرامرز ادراکی» رییس این شعبه تأمین اجتماعی تهران می‌خوانید.

با توجه به سابقه حادثه آتش‌سوزی در ساختمان قدیمی شعبه ۱۱ تأمین اجتماعی تهران در سال ۱۳۹۸، لطفاً واقعه مذکور و شرایط امروز شعبه را تشریح کنید.

سال ۱۳۹۸ در ساختمان شعبه ۱۱ تأمین اجتماعی تهران واقع در منطقه نازی‌آباد تهران به واسطه مشکل در سیستم برق‌کشی زیرزمین، حادثه آتش‌سوزی رخ داد و این اتفاق، بخش‌های معیوب ساختمان را نشان داد. با توجه به وقوع آتش‌سوزی در ساعت سه بعدازظهر روز حادثه، کارکنان و مراجعین در شعبه حضور داشتند و بلافاصله پس از اطلاع از آغاز حادثه با وجود اقدام در تخلیه شعبه، به دلیل انتشار دود در طبقات، امکان خروج از دوطبقه وجود نداشت که البته در کمترین زمان و با حضور به‌موقع آتش‌نشانان، تخلیه اضطراری افراد از طریق جرثقیل انجام شد. این حادثه با وجود عدم صدمات جسمی، آسیب‌های روحی و روانی برای کارکنان شعبه به همراه داشت. همچنین خروج سریع سرور اطلاعات از شعبه در زمان این اتفاق موجب عدم ورود آسیب به اسناد، مدارک و مستندات شعبه و افراد تحت پوشش شد. البته وقوع این حادثه، اقدامات انجام شده و عدم آسیب به هیچ‌یک از کارکنان و مراجعین در زمان آتش‌سوزی، به عنوان یک امتحان موفق برای سازمان تأمین اجتماعی ثبت شد. با توجه به سابقه طولانی فعالیت ساختمان شعبه ۱۱ تأمین اجتماعی تهران در منطقه نازی‌آباد و پوشش گسترده نیروی شاغل راه‌آهن و خانواده آنها در دهه‌های متمادی، این شعبه به عنوان سند تاریخی و شناسنامه سازمان تأمین اجتماعی در تهران شناخته می‌شود. امروز اما در حدود چهار سال پس از وقوع آن حادثه، همچنان به واسطه شرایط، خرید ساختمان جدید یا بازسازی شعبه صورت نگرفته است. در این سال‌ها، به‌ویژه در ۲ سال اخیر با همکاری مدیرکل تأمین اجتماعی غرب تهران و همراهی مدیر و کارکنان شعبه ۶ تأمین اجتماعی واقع در سه‌راه آذری تهران، کارکنان شعبه ۱۱ در یکی از طبقات ساختمان اداری – درمانی بعثت، ارائه خدمات به جامعه تحت پوشش را انجام می‌دهند.

چه تعداد نیرو در شعبه ۱۱ تأمین اجتماعی با چه سطحی از تحصیلات مشغول به فعالیت هستند؟

با توجه به تعداد مصوب ۹۵ نفری کادر این شعبه، اکنون ۷۴ نفر از کارکنان در قالب ۷۶ درصد ظرفیت مشغول به‌ فعالیت هستند. از تعداد مذکور به طور مساوی ۳۷ نفر را مردان و ۳۷ نفر دیگر را زنان شاغل شعبه تشکیل می‌دهند که ۲۳ نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد، ۳۸ کارشناس ارشد، یک نفر دکتری و ۲ نفر در حال ارائه دفاعیه این مقطع تحصیلی و هفت نفر دیپلمه در شعبه مشغول به ارائه خدمات هستند.

به تفکیک چه تعداد بیمه‌شده در این شعبه تحت پوشش هستند؟ چه آمار مقایسه‌ای در حوزه بیمه‌شدگان در ۲ سال گذشته ثبت شده است؟

در مجموع ۲۶۵ هزار نفر به عنوان بیمه‌شدگان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش این شعبه تأمین اجتماعی قرار دارند که از این تعداد ۱۹۸ هزار بیمه‌شده اصلی و تبعی و به تفکیک ۷۷ هزار نفر بیمه‌شده اصلی است. حدود ۵۰ هزار بیمه‌شده اجباری، ۲۰ هزار بیمه‌شده اختیاری و حرَف و مشاغل، ۱۵۰۰ راننده، ۲۱۵۰ کارگر ساختمانی و ۱۲۰ هزار نفر افراد تبعی این گروه‌ها، مجموع افراد بیمه‌شده تحت پوشش این شعبه را شامل می‌شوند. با توجه به ملاک عمل شعبه در حوزه جذب بیمه‌شدگان جدید مبتنی بر تغییر نگرش سازمان در جذب انواع گروه‌های اجتماعی، رشد ۵۰ هزار نفری بیمه‌شدگان این شعبه در بازه مقایسه‌ای سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ را شاهد هستیم. به‌واسطه حضور شرکت‌های بزرگی نظیر دیجی‌کالا و راه‌آهن در مجموعه پوششی شعبه، اقدامات قابل توجهی در جذب بیمه‌شدگان جدید در حوزه عملکردی این شعبه صورت گرفته است. مجموعه دیجی‌کالا به همراه پنج شرکت زیرمجموعه برای جمعیتی بالغ بر هشت هزار نفر بیمه‌پردازی انجام می‌دهد که به صورت ماهانه مبلغی در حدود ۳۰ میلیارد تومان را به عنوان حق بیمه به حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز می‌کند و این شرکت را باید یکی از کارگاه‌های خوش‌حساب و نمونه تأمین اجتماعی به‌شمار آورد.همچنین یکی از شرکت‌های پیمانکار راه‌آهن نیز بیش از هشت هزار نیروی کار در این شعبه تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار داده است.

چه برنامه‌ای برای جذب بیشتر بیمه‌شدگان در شعبه دنبال می‌شود؟

با توجه به سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب در حوزه تأمین اجتماعی و دستور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در حوزه تحول سازمان، خدمات صادقانه به جامعه تحت پوشش، ارائه خدمات گسترده در قالب غیرحضوری و حضور کارکنان شعبه در محل‌های زندگی و اشتغال گروه‌های مختلف جامعه و بیمه‌شدگان در اولویت قرار دارد. به این واسطه ما در شعبه ۱۱ با تشکیل گروه‌های تخصصی، کارکنان را به عنوان سفیران تأمین اجتماعی در راستای توسعه و گسترش چتر بیمه‌ای به محل‌های مختلف اعزام و همکاران ما در نشست‌ها و جلسات شرکت‌های بزرگ حضور پیدا می‌کنند. همچنین حضور مستمر و استقرار گروهی از کارشناسان شعبه در دانشگاه دخترانه شریعتی با بیش از چهار هزار دانشجو، امکان جذب بیمه‌شدگان جدی در قالب بیمه دانشجویی را فراهم کرده ونگاه ما به این افراد در قالب دانشجو و کارآفرینان آینده است. بخش قابل توجهی از اقدامات ما در شعبه بر استفاده از ظرفیت‌های برون‌سازمانی و پوشش گروه‌های اجتماعی و حضور در محل‌های موردنظر است. یکی دیگر از گروه‌های بزرگ هدف این شعبه برای جذب بیمه‌شدگان، مرکز خدمات کارکنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیش از ۲۰ هزار نفر نیروی شاغل، امکان جذب بیمه‌شده جدید از طرف خانواده آنان در حال شکل‌گیری است. در صورت انتعقاد قرارداد مذکور، تمامی همسران این افراد تحت پوشش قرار گرفته و حق بیمه این افراد توسط سپاه پرداخت خواهد شد.

چه تعداد بازنشسته، مستمری‌بگیر و ازکارافتادگان (اصلی و تبعی) تحت پوشش شعبه قرار دارند و مبلغ پرداختی ماهانه و سالانه این حوزه و آمار مقایسه‌ای با سال‌های گذشته را بفرمایید؟

به دلیل بافت مسکونی و صنعتی منطقه ۳۴ هزار پرونده مستمری و ۳۹ هزار مستمری‌بگیر در قالب ۶۷ هزار مستمری‌بگیر اصلی و تبعی در این شعبه ثبت شده است. مبلغی در حدود ۳۲۹ میلیارد تومان ماهانه به این افراد به عنوان حقوق پرداخت می‌شود و این میزان پرداختی به صورت میانگین حقوق حدود ۱۰ میلیون تومان را برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران نشان می‌دهد. با توجه بافت متراکم مسکونی در حوزه بازنشستگی، این شعبه به عنوان شعبه‌ای هزینه‌ای شناخته می‌شود که به واسطه شرایط اشاره شده این روند در مدت چهار سال گذشته، سیر افزایشی داشته است.

چه تعداد کارگاه تحت پوشش شعبه ۲۶ است و توضیحی در ارتباط با آمار مقایسه‌ای این بخش در سال‌های اخیر ارائه بفرمایید؟

به دلیل وجود سایت راه‌آهن که منطقه بزرگ جغرافیایی را شامل شده، حدود ۴۰۰ پیمان فعال بخش راه‌آهن در این شعبه وجود دارد. حدود سه هزار و ۸۰۰ کارگاه فعال تحت پوشش این شعبه قرار دارند که با احتساب کارگاه‌های نیمه فعال این تعداد بالغ بر ۱۰ هزار مورد را شامل می‌شوند. البته به غیر از راه‌آهن، مناطق صنعتی و کارگاهی دیگر نظیر صالح‌آباد در محدوده پوششی شعبه قرار دارند.

مصوب وصول حق بیمه در سال گذشته چه میزان بوده است و آیا هدف‌گذاری وصول حق بیمه شعبه در سال گذشته محقق شده است. در این زمینه برای سال‌جاری چه اهدافی دنبال می‌شود؟ در حوزه مطالبات معوق شعبه چه اقداماتی انجام شده است؟

سال گذشته میزان ۱۲۰ میلیارد تومان مصوب وصولی ماهانه به شعبه ۱۱ تأمین اجتماعی تهران ابلاغ شد که با توجه به اقدامات صورت گرفته و بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌ها، موفق به ثبت ۱۰ درصد فراتر مصوب وصولی شدیم. تاثیرگذای پیمان‌های بسیار بر رشد وصولی شعبه را باید از مزایای این پیمان‌ها محسوب کرد که البته با اتمام پیمان، کاهش وصولی نیز رخ می‌دهد. در سال‌جاری نیز با توجه به مصوب ۲۲۰ میلیارد تومانی وصولی ماهانه، احتمال اتمام و از دست رفتن پیمان‌ها وجود دارد که تحقق وصولی را با مسأله مواجه می‌کند. مصوب وصولی این شعبه با ۷۲ درصد افزایش نسبت به سال قبل، بیشترین میزان رشد مصوب را برای این شعبه رقم زده است.

با توجه به تاکید سازمان بر افزایش کارگاه‌های کشفی، این شعبه چه اقداماتی در این حوزه انجام داده است؟

بافت جغرافیایی و صنعتی تحت پوشش این شعبه در حال تبدیل به کارگاه‌های خرد و کوچک است و به این دلیل با وجود رشد بازرسی‌ها افزایش شمار کارگاه‌ها را شاهد هستیم. در این شرایط وضعیت مناسب کارگاه‌های کشفی و افزایش چشمگیر این حوزه ناشی از تغییر وضعیت بافت کارگاهی و تحولات حوزه بازرسی در شعبه رقم خورده است. همکاران ما در شعبه و کارگزاری تحت نظر شعبه در حوزه بازرسی‌های کشفی اقدامات بسیار موفقی را در همکاری با یکدیگر رقم زده‌اند. ما در حوزه مصوب کارگاه‌های کشفی با توجه به برنامه‌ریزی و اقدامات صورت گرفته همکاران شعبه، موفق به کشفیات بالاتر از مصوب سازمان شدیم. به دلیل فعالیت چندشیفته برخی کارگاه‌های تحت پوشش، بازرسی‌های عصر و شبانگاهی شعبه برقرار است؛ به عنوان مثال با توجه به ساعات فعالیت میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران از ساعت ۲۲ تا ۶ صبح، همکاران ما در این ساعات اقدام به بازرسی کارگاهی دارند.

چه تعداد مقرری‌بگیر بیمه بیکاری در شعبه برقرار است و میزان پرداختی مقرری این حوزه چه میزان است؟

براساس جدیدترین آمار حوزه پرداختی بیمه بیکاری، در ماه گذشته به ۷۵۰ نفر مشمول، مقرری بیمه بیکاری توسط این شعبه پرداخت شده و این میزان نسبت به ماه قبل از آن رشد حدود ۸۰ نفری را ثبت کرده است. البته این تعداد نسبت به سال‌های گذشته روند کاهشی داشته به گونه‌ای که در سال ۱۴۰۰ به ۱۲۰۰ نفر مقرری بیمه بیکاری پرداخت می‌شد. از نظر بازرسی‌ها در بخش‌های مختلف شاخص‌های بیمه‌ای، بررسی حوزه بیمه بیکاری مورد توجه است. در ماه گذشته حدود پنج میلیارد و ۳۶۰ میلیارد تومان به جمعیت مقرری‌بگیر بیمه بیکاری تحت پوشش شعبه پرداخت صورت گرفته است.

با توجه به سهم ۵۲ درصدی بازنشستگی سخت و زیان‌آور از مجموع بازنشستگی‌های سازمان تامین اجتماعی و میزان روبه رشد این نوع بازنشستگی آیا در این شعبه این روند ادامه دارد و اکنون چه میزان از بازنشستگان مشمول این قانون هستند؟

با تصویب قانون سخت‌وزیان‌آور در گذشته، تمام شعب سازمان تأمین اجتماعی تحت تاثیر این قانون قرار گرفتند و ما در این شعبه نیز با این مسأله در حوزه برخی کارگاه‌ها نظیر نانوایی‌ها روبرو هستیم. به‌واسطه عمل به بُعد اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی، بار برخی مسئولیت‌ها نظیر حوزه مشاغل سخت و زیان‌آور به این سازمان بیمه‌ای تحمیل شده است. با توجه به تصویب قانون اصلاح عناوین شغلی نیز، هزینه‌هایی به سازمان تأمین اجتماعی تحمیل خواهد شد.

حجم بالای بازنشستگی پیش از موعد و سخت و زیان‌آور موجود در سازمان تامین اجتماعی چه آسیب‌هایی را متوجه این سازمان خواهد کرد؟

قانون سخت و زیان‌آور به شرط اجرایی و عملیاتی شدن تمامی اصول و جزییات مرتبط آن، قانون بسیار خوب و تاثیرگذاری است. در این قانون رفع شرایط سخت و زیان‌آوری کارگاه ناشی از بررسی وضعیت و شاخص‌های آلاینده‌سنجی مورد تاکید قرار گرفته است و این اقدام به واسطه مهیا شدن شرایط سالم شغلی برای نیروی کار مورد توجه قانون قرار گرفته است. در شرایط کنونی پذیرش سخت و زیان‌آور باید براساس قانون، کاهش ورودی این بخش را مورد توجه قرار دهیم. اکنون اما در پذیرش اینگونه مشاغل به راحتی تمامی شغل‌های درخواستی مورد قبول قرار گرفته و تأمین اجتماعی تحمیل می‌شود و با این تحمیل بازنشستگی‌های پیش از موعد امکان ترسیم آینده از نظر تأمین منابع را نداریم. اگر اصلاح قانون سخت و زیان‌آور و اجرای قوانین مرتبط را مورد توجه داشته باشیم، امکان اصلاح رویه و کاهش بار تحمیلی به تأمین اجتماعی وجود دارد و این مهم نیازمند همراهی ادارت کار و دیگر سازمان‌ها، اصلاح و اجرای دقیق قوانین و رشد بازرسی‌ها است. در این ارتباط مواردی نظیر مهیا کردن شرایط استاندارد انسانی و محیط کار باید در قالب تکلیف به کارگاه‌های تحت پوشش قانون کار و سازمان تامین اجتماعی ابلاغ شود.

اکنون در این شعبه چه میزان بیمه‌شده جدید با استفاده از طرح‌های مختلف جذب شده در مجموع این طرح‌ها در روند جذب بیمه‌شدگان جدید و پوشش بیمه‌ای بیش از ۶ میلیون فرد بدون بیمه تا چه حدی موثر خواهد بود؟

افزایش جذب مشاغل نکته کلیدی است که در ارتباط با رشد تعداد بیمه‌شدگان جدید در قالب طرح‌های مختلف باید مورد توجه سازمان تأمین اجتماعی باشد. با توجه به ساختار اقتصادی جامعه و نفوذ اقتصاد خُرد به درون خانواده و شکل‌گیری کسب و کارهای خانگی و کوچک و ظرفیت فضای مجازی در حوزه توسعه کار و تولید، جذب افراد خانواده و استفاده از این ظرفیت در توسعه بیمه‌شدگان باید مورد توجه باشد. از لحاظ روابط عمومی و برون‌سازمانی باید سیاست‌های خارج سازمان در توسعه بسترهای جذب بیمه‌شدگان جدید بیشتر و در سطح کلان مورد نظر باشد. در این ارتباط امکان استفاده از بسترهای تبلیغاتی و همچنین تغییر ساختار در پرداخت‌های بیمه‌ای باید فراهم شود. همچنین بیمه‌های جدید با بازپرداخت‌های جدید امکان جذب بیشتر مخاطبان را فراهم می‌کند و این طرح‌های جدید را باید به عنوان فرصتی برای سازمان نگاه کنیم. ما در این شعبه با همکاری کارکنان، از بسترهای موجود استفاده کرده و امکان جذب بیمه‌شدگان جدید را از درون خانواده‌ها فراهم کرده‌ایم.

گسترش ارتباط و تعامل شعبه با شرکای اجتماعی از جمله کارفرمایان و بیمه‌شدگان، یکی از الزامات توسعه سازمانی است. تعامل با شرکای اجتماعی در شعبه چه جایگاهی دارد و بر چه اساسی و با استفاده از چه ابزارهایی این مهم دنبال می‌شود؟

بخش عمده توسعه ارتباط و تعامل سازمان تأمین اجتماعی با شرکای اجتماعی در حوزه‌های مرتبط با فضای مجازی و IT امکان تحقق دارد. در واقع با گسترش خدمات غیرحضوری در سازمان، امکان رشد و تقویت ارتباط تأمین اجتماعی با مخاطبان و ذینفعان در قالب بیمه‌شدگان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران و دیگر گروه‌های هدف فراهم می‌شود. در راستای گسترش تعامل با شرکای اجتماعی، گروه‌هایی از طرف شعبه به مراکز پرازدحام شهری حاضر در محدوده شعبه و کارگاه‌های بزرگ تحت پوشش مراجعه و اقدام به اطلاع‌رسانی درباره خدمات و ماهیت عملکردی سازمان تأمین اجتماعی می‌کنیم؛ از این طریق جذب بیمه‌شدگان جدید و توسعه تعامل با شرکای اجتماعی مورد تاکید و توجه قرار می‌گیرد. همچنین برقراری میزهای خدمت شعبه در مراکز و کارگاه‌های محدوده شعبه، اهداف مذکور را دنبال می‌کنیم.

بخشی از شعار سال با عنوان رشد تولید است با توجه به ارتباط مستقیم تأمین اجتماعی با این مهم، ‌یکی از مهمترین طرح‌ها با عنوان بخشودگی جرائم بیمه‌ای در این حوزه توسط سازمان اجرایی شد. استقبال کارفرمایان از طرح مذکور در این شعبه به چه میزان بوده است؟ این طرح تا چه اندازه می‌تواند یاریگر تولید و در راستای تحقق مطالبات سازمان تاثیرگذار باشد؟

جامعه کارفرمایی از طریق فعالیت‌های اقتصادی، تولید و خدماتی و پرداخت حق بیمه خود و نیروی کار تحت پوشش کارگاه، سهم بالایی در تأمین منابع سازمان تأمین اجتماعی عهده‌دار هستند. سازمان تأمین اجتماعی نیز در راستای عمل به شعار سال و تاکیدات مقام معظم رهبری در حمایت از تولید و با توجه به ابلاغ مدیرعامل سازمان نیز سیاست حمایت از تولید را در پیش گرفته است. ما در این شعبه تأمین اجتماعی با برگزاری جلسات متعدد با شرکای اجتماعی به‌ویژه جامعه کارفرمایی، سازوکارهای قانونی حمایت از تولید و کارفرمایان را مورد بررسی قرار می‌دهیم. ما در این راستا با درنظر گرفتن شرایط تولیدکنندگان در کنار عمل به قوانین و توجه به منافع سازمان، حمایت از تولید را دنبال می‌کنیم.

با توجه به تاثیر بالای فناوری در توسعه خدمات و اهتمام تأمین اجتماعی به گسترش ارائه کمی و کیفی خدمات در قالب هوشمندسازی، ضرورت توسعه بهره‌مندی از بسترهای فناوری را در ارتقاء جایگاه سازمان تأمین اجتماعی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تغییر ساختار سازمان تأمین اجتماعی با توجه به تحولات فرهنگی جامعه صورت گرفته است. فرهنگ غالب جامعه امروزی در کشور پذیرای دریافت خدمات در بسترهای الکترونیک است و این تحول در این سازمان به واسطه شرایط مذکور رخ داد. تحول ایجادی تأمین اجتماعی در حوزه خدمات غیرحضوری در قالب اقداماتی بسیار بزرگ و ارزشمند زمینه ارتقاء رضایتمندی ذینفعان و جامعه تحت پوشش را به دنبال داشته است. البته آموزش فرهنگ استفاده از خدمات الکترونیک در راستای توسعه بهره‌مندی از این مجموعه خدمات باید مورد توجه باشد. اکنون مراجعان به شعب بخش قابل توجهی از استفاده‌کنندگان از خدمات غیرحضوری را شامل می‌شوند. همچنین با تهیه بروشورهایی در شعبه، امکان آموزش استفاده از بسترهای غیرحضوری را برای شرکای اجتماعی فراهم کردیم. در تعامل با شرکت‌هایی نظیر دیجی‌کالا نیز به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های تحت پوشش، همکاری‌های مشترکی در حوزه آموزش‌های بیمه‌ای و جذب بیمه داشته‌ایم. با توجه به شرایط کنونی جامعه و پیش از ورود رقبای خارج سازمان در حوزه بیمه‌ای، باید بسترهای توسعه خدمات و جذب بیمه‌شدگان را در ابعاد مختلف تدوین و اجرایی کنیم.

کد خبر: 65162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =