روند افزایشی بازنشستگان در صندوق بازنشستگی کشوری

صندوق بازنشستگی کشوری تحت عنوان دومین نهاد بیمه‌ای در کشور اکنون با ضرییب پشتیبانی ۰.۵ در حال ارائه خدمات به افراد تحت پوشش است، این در حالی است که تعداد بازنشستگان این صندوق در ماه مهر با صدور حکم برای افزون بر ۴۳ هزار نفر روند افزایشی داشته است.

به گزارش آتیه آنلاین، اخیرا گزارشی در سایت صندوق بازنشستگی کشوری منتشر شد که فعالیت‌ها و اقدامات یک ماهه اخیر این صندوق حاکی از صدور احکام برقراری حقوق بازنشستگان به تعداد ۴۳ هزار و ۳۳۴ نفر از بازنشستگان تحت پوشش بود و این در حالی است که اکنون این نهاد بیمه‌ای از نظر ضریب پشتیبانی وضعیت مناسبی ندارد.

صندوق بازنشستگی کشوری با جامعه آماری یک میلیون و ۶۴۱ هزار و ۳۴۰ نفری بازنشستگان و حقوق‌بگیران تحت پوشش اکنون به ازای هر ۵ تا ۶ نفر بازنشسته فقط ۰.۵ نفر بیمه‌شده یا کسورپرداز تحت پوشش دارد و این نشان از وضعیت ناپایداری منابع و مصارف این صندوق دارد.

تأمین ۹۰ درصد منابع صندوق از سوی دولت

طبق آخرین آمارها از این صندوق، اکنون حدود ۹۰ درصد منابع موردنیاز برای پرداخت حقوق و مستمری افراد تحت پوشش به ویژه بازنشستگان از سوی دولت تأمین می‌شود و این آمارها وضعیت ناترازی منابع و مصارف صندوق بازنشستگی کشوری را نشان می‌دهد.

صندوق‌های بیمه‌ای در شرایطی که به ازای هر ۵ یا ۶ بیمه شده یک نفر بازنشسته تحت پوشش داشته باشند در مسیر پایداری منابع و تراز منابع و مصارف حرکت می‌کنند اما اکنون صندوق بازنشستگی کشوری روند معکوسی را در این زمینه دنبال می‌کند. چنین شرایطی نیازمند تدابیر لازم برای بهبود وضعیت این صندوق را دارد.

جدیدترین داده‌های آماری بازنشستگان

جدیدترین داده‌های آماری صندوق بازنشستگی کشوری در تابستان سال جاری نشان می‌دهد که از مجموع یک میلیون و ۶۴۱ هزار و ۴۳۰ نفر افراد تحت پوشش این صندوق، یک میلیون و ۳۲۷ هزار و ۹۷۵ نفر بازنشسته، ۱۳ هزار و ۲۲۵ نفر ازکارافتاده، ۶۱ هزار و ۹۹۱ نفر شاغل متوفی و ۲۳۸ هزار و ۱۴۹ نفر بازنشسته متوفی هستند. این افراد اکنون به عنوان حقوق‌بگیران این صندوق به شمار می‌روند.

براساس این آمارها اکنون همه این افراد ماهانه حقوق و مستمری خود را از این صندوق دریافت می‌کنند، در حالی که تعداد شاغلان کسورپرداز یا همان بیمه‌پردازان این صندوق ۸۹۸ هزار و ۹۸۵ نفر هستند.

یعنی با وجود داشتن یک میلیون و ۶۴۱ هزار و ۴۳۰ هزار حقوق‌بگیر تنها ۸۹۸ هزار و ۹۸۵ نفر در این صندوق بازنشستگی به عنوان شاغلان کسورپرداز به شمار می‌روند و همین امر نشان از ناترازی منابع و مصارف این صندوق دارد که باعث شده که ضریب پشتیبانی آن هم به ۰.۵ برسد.

چالش اصلی صندوق کاهش پوشش حمایتی

صندوق بازنشستگی کشوری اکنون یکی از چالش‌های اصلی خود را کاهش پوشش حمایتی می‌داند زیرا ضریب پشتیبانی آن به عدد ۰.۵ رسیده در حالی که براساس تجربیات بین‌المللی یک صندوق پایدار دارای نسبت پشتیبانی حداقل سه و در سطح مطلوب ۶ تا ۷ است. این آمارها نشان از ناپایداری این صندوق دارد.

طبق آمارهای صندوق بازنشستگی کشوری اکنون تعداد شاغلان کشورپرداز این صندوق نسبت به حقوق‌بگیران روند معکوسی دارد و همین باعث کاهش ضریب پشتیبانی و پیشی گرفتن میزان مصارف از منابع صندوق شده است.

روند افزایشی بازنشستگان در صندوق بازنشستگی کشوری

بازنشستگان ۸۱ درصد حقوق‌بگیران صندوق بازنشستگی

در حال حاضر ۸۱ درصد حقوق‌بگیران صندوق بازنشستگی را افراد بازنشسته، ۱۸ درصد را متوفیان و یک درصد را افراد ازکارافتاده تشکیل می‌دهند و همین آمارها هم نشان از افزایش مصارف این صندوق نسبت به منابع آن دارد.

بیشترین حقوق‌بگیران این صندوق با جامعه آماری ۳۲۴ هزار و ۹۷۴ نفر در استان تهران هستند که در مهرماه سال جاری نیز پنج هزار و ۳۳۵ مورد برقراری حقوق بازنشستگی از میان بیش از ۴۳ هزار بازنشسته مربوط به این استان بوده و نشانگر تعداد بالای بازنشستگان در این استان است.

همچنین جدیدترین آمارها نشان می‌دهد که تعداد حقوق‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری تا پایان فصل تابستان ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۵ درصد رشد داشته است.

روند افزایشی تعداد حقوق‌بگیران در تابستان سال جاری نسبت به سال گذشته نیز نشانگر پیشی گرفتن مصارف از منابع در این صندوق بیمه‌ای است به طوری که در تابستان ۱۴۰۲ تعداد سه هزار و ۱۳۱ نفر شامل سه هزار ۶۷ بازنشسته، ۲۲ ازکارافتاده و ۴۲ شاغل متوفی به جمع حقوق‌بگیران صندوق افزوده شده است.

اکنون ۶۲.۲۹ درصد کل حقوق‌بگیران صندوق بازنشستگی با جامعه آماری یک میلیون و ۲۲ هزار و ۳۷۶ نفر مربوط به وزارت آموزش و پرورش، ۱۳.۲۶ درصد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مابقی مربوط به دیگر نهادها است.

میانگین حقوق حقوق‌بگیران ۴۲ درصد افزایش دارد

همچنین میانگین حقوق حقوق‌بگیران در سال جاری برای برقراری‌های جدید ۱۶۰ میلیون و ۳۳۴ هزار و ۶۸۸ ریال برآورده شده است و میانگین آخرین حقوق اشتغال نیز ۱۶۹ میلیون و ۶۶۲ هزار و ۸۳۳ ریال است.

آمارهای صندوق بازنشستگی نشان می‌دهد که میانگین حقوق حقوق‌بگیران تا پایان شهریور سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز به طور میانگین به میزان ۴۲ درصد افزایش داشته است که این موضوع به دلیل ۲۰ درصد افزایش حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی توسط هیات وزیران و اجرای قانون اصلاح «قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری» مصوب آبان ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی بوده است.

کد خبر: 65320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =