مشکل تامین شیر خشک تا آذرماه حل می‌شود

حدود دوماه پیش بود که کمبود شیرخشک در بازار خبرساز و سبب گلایه مردم در زمینه توزیع شیرخشک شد. در همین زمان خبرهای بسیاری از سوی تولیدکنندگان این محصول در رسانه‌ها مبنی بر تخصیص نیافتن ارز به شرکت‌های تولیدکننده منتشر شد که در این خصوص، هانی تحویل‌زاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک کشور اعلام کرد: «اگر ارز مورد نیاز تولیدکنندگان شیرخشک تأمین نشود، تا ماه آینده از پنج شرکت تولید شیرخشک فقط دو شرکت تولیدکننده آن‌هم با کوهی از بدهی ارزی باقی خواهند ماند.» همین امر واکنش نمایندگان در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی را در پی داشت و سبب شد جلساتی را با سازمان غذا و دارو برگزار کنند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، هانی تحویل‌زاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک کشور، درخصوص شرایط تولید شیرخشک در کشور گفت: با وجود اینکه سال‌ها تولیدکننده و صادرکننده شیرخشک بودیم امسال با کمبود شیرخشک در کشور روبه‌رو شدیم. امسال نتوانستیم برای واردات مواد اولیه شیرخشک تأمین وجه داشته باشیم. در سال‌های گذشته هیچ مشکلی در این زمینه نبود و نمی‌دانیم این عدم هماهنگی چطور و چرا شکل گرفت.
رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک کشور، راهکار پایان دادن به مشکلات در تأمین شیرخشک را استفاده از حداکثر ظرفیت تولید در کشور عنوان کرد و گفت: مبلغی که شرکت‌ها درخواست کرده‌اند عددی نیست که برای تأمین آن امروز و فردا می‌کنند. اگر به تمام تولیدکنندگان ارز مورد نیازشان را بدهند تا بتوانند حداقل برای پنج ماه ماده اولیه تهیه کنند و با تمام ظرفیت، تولید را از سر بگیرند، تا ۵ الی۶ ماه آینده مشکل شیرخشک کشور حل می‌شود.

سازمان توسعه تجارت ثبت سفارش کالاهای سلامت‌محور را ابطال کرد

سجاد اسماعیلی، سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره علت کمبود شیرخشک و حواشی این موضوع گفت: اواخر سال گذشته یعنی در بهمن ۱۴۰۱ نرخ ارز ترجیحی از ۴ هزارو ۲۰۰ تومان به ۲۸ هزار و۵۰۰ تومان تغییریافت که در آن زمان ارز بازار آزاد به حدود ۵۵ هزار تومان رسید. سازمان توسعه تجارت نظرش بر این بود که ارز ۲۸ هزارو ۵۰۰ تومان یک نوع ارز ترجیحی است و ارز باید به شرکت‌های دارویی با محدودیت و همچنین با تأیید دستگاه تخصصی اختصاص پیدا کند. به همین خاطر سازمان توسعه تجارت بدون اطلاع «سازمان غذاو دارو» تمامی ثبت سفارش کالاهای سلامت‌محور را ابطال و اعلام کرد باید از اول این ثبت سفارش‌ها صورت گیرد.
وی افزود: بعد از این اقدام، سازمان توسعه تجارت در اقدام دیگری کلیه گروه‌های کالایی را به تالار دوم با ارز حدود ۳۹ هزار تومان تغییر داد. در نهایت اواسط اردیبهشت سال‌جاری دسترسی به رئیس سازمان غذا و دارو داده شد که بتواند گروه‌های ثبت سفارش کالاها را تغییر دهد و شیرخشک و تجهیزات پزشکی را به ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومان و همچنین دارو را به ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بازگرداند.
سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به تفاهمنامه بانک مرکزی با وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد گفت: پروسه تمدید تفاهمنامه و رایزنی با سازمان برنامه و بودجه سه ماه زمان برد. یعنی اواخر خرداد ماه ۱۴۰۲سازمان غذا و دارو موفق شد تفاهمنامه تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به کالاهای مورد نیاز همچون شیرخشک را مجدد منعقد کند و بانک مرکزی تازه در تیرماه به بانک‌های عامل ابلاغ کرد تا ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی را به این موضوع اختصاص دهند.
به گفته وی، پروسه حل این مشکلات چهار ماه از سازمان غذا و دارو وقت گرفت.

بلوکه شدن ۱۰ میلیون یورو به بهانه تحریم

اسماعیلی درباره مشکل بعدی که مربوط به بلوکه شدن پول ایران توسط یکی از کشورهای اروپایی به بهانه تحریم بود، گفت: بانک مرکزی ۱۰ میلیون یورو به یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده شیرخشک در کشور برای واردات مواد اولیه تخصیص داد. این شرکت ۱۰ میلیون یورو را به یکی از بانک‌های اروپایی بزرگ منتقل کرد تا بتواند مواد اولیه تولید شیرخشک را از شرکت مربوطه خریداری کند. متأسفانه این بانک اروپایی پول شرکت ایرانی را به بهانه تحریم بلوکه کرد. ناگفته نماند سازمان غذا و دارو که حتی وظیفه‌ای هم در این قبال نداشت اما به خاطر حل مشکل، ورود کرد و پس از رایزنی‌های متعدد با بانک اروپایی بعد از حدود دو ماه پول آزاد و به حساب داخلی برگشت داده شد. تمام این عوامل دست به دست هم داد تا ذخیره مواد اولیه تولیدکنندگان کاهش پیدا کند.
به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو با توجه به همه این شرایط، برخی از تولیدکنندگان عمده که سهم بزرگی در تولید شیرخشک کشور دارند، از حساب اعتباری خودشان نزد شرکت‌های خارجی مواد اولیه را وارد کردند تا کشور با کمبود گسترده روبه‌رو نشود. همان‌طور که شاهد بودید در ماه‌های تابستان یعنی تیر و مرداد مشکلی نداشتیم و تازه از شهریور کمبود شیرخشک مشاهده شد و به مهر و آبان کشید و اکنون در حال رفع مشکل هستیم.

به محض پایداری در تولید، واردات قطع می‌شود

اسماعیلی به موضوع واردات شیرخشک برای جبران کمبود در بازار هم اشاره کرد و گفت: سازمان غذا و دارو، شهریورماه با دو تولیدکننده بزرگ شیرخشک که سهم ۹۰ درصدی در بازار دارند جلسه‌ای تشکیل داد تا وضعیت موجود را به بحث و تبادل نظر بگذارند. این شرکت‌ها اعلام کردند توان تولید نیاز کشور را در این بازه زمانی ندارند. در نهایت رأی به واردات برای جبران و تأمین نیاز بازار داده شد. وی ادامه داد: سازمان غذا و دارو هم با فوریت فراخوان واردات شیرخشک را صادر کرد تا کسری بازار جبران شود و مردم با مشکل روبه‌رو نشوند. به محض آنکه شرکت‌ها روند تولیدشان پایدار شود و بتوانند ماهانه حدود ۶ میلیون قوطی شیرخشک را که نیاز کشور است تأمین کنند، واردات شیرخشک به‌طور کامل قطع می‌شود. تاکنون مجوز واردات حدود ۶ میلیون قوطی صادر شده است که این تعداد به صورت بخش‌بخش و در بازه‌های زمانی مختلف وارد کشور می‌شود. از این میزان تاکنون ۲۰۰ هزار قوطی به گمرک رسیده است و درحال سپری کردن آزمایش‌های کیفی است تا برای تأمین نیاز بازار در داروخانه‌ها توزیع ‌شود.
وی درخصوص عدم تخصیص ارز به شرکت‌های تولیدکننده که این روزها در فضای رسانه‌ای بسیار به آن پرداخته شده است، اظهارداشت: گفته بودند که سازمان غذا و دارو به شرکت‌های تولیدکننده ارز تخصیص نداده است در ابتدا باید عرض کنم تخصیص ارز وظیفه سازمان و غذا و دارو نیست. شرکت‌ها بعد از انجام ثبت سفارش، تأیید آن را برای سازمان غذا و دارو می‌فرستند. این سازمان به عنوان دستگاه تخصصی برحسب سیاستگذاری تأمین و نیاز بازار که آیا این میزان ثبت سفارش لازم است یا نه، دریافت ارز را برای شرکت‌های مذکور تأیید می‌کند و بعد از آن بانک‌ها ارز را تخصیص می‌دهند.

تأمین ۱۵۳ میلیون یورو در هفت ماه نخست سال‌جاری برای شیرخشک

اسماعیلی با اشاره به آمارهای موجود درخصوص تخصیص ارز برای شیرخشک و غذای ویژه نوزادان گفت: در ۱۲ ماه سال گذشته ۱۳۰میلیون یورو تخصیص ارز برای شیرخشک و غذای ویژه نوزادان صورت گرفت که ۱۲۸ میلیون یورو تأمین ارز داشتیم. اما در هفت‌ماهه نخست سال‌جاری ۲۴۷ میلیون یورو برای شیرخشک و غذای ویژه نوزادان ارز تخصیص داده شده که تاکنون ۱۵۳ میلیون یورو تأمین شده است. این امر نشان می‌دهد در تأمین ارز برای شیرخشک قصوری صورت نگرفته است.
سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه در مهرماه حدود ۷ میلیون قوطی شیرخشک در بازار توزیع شده است، افزود: از این تعداد ۶ میلیون از سوی شرکت‌های داخلی تولید شده است و یک میلیون دیگر موجودی قبلی بود. اگر در آذرماه تولید را به ۷ میلیون قوطی برسانیم و پایدار شود، واردات شیرخشک قطع خواهد شد.

کد خبر: 65360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =