استقبال ۷ میلیون نفر از یارانه تشویقی طرح کالابرگ الکترونیک

طرح کالابرگ الکترونیکی در راستای تأمین کالاهای اساسی و حمایت معیشتی از دهک‏های مختلف به صورت مرحله‏ای و تدریجی در دولت سیزدهم اجرایی شد که در حدود یک ماه گذشته ۲.۱ میلیون خانوار مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی، از یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی به ازای هر نفر استفاده کرده‏اند که با اعضای خانواده حدود هفت میلیون نفر را شامل شدند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، به طور میانگین هفت میلیون نفر یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی دریافت کرده‌‏اند یعنی رقمی بالغ بر ۸۴۰ میلیون تومان می‏شود که این رقم را دولت سیزدهم در راستای حمایت از خانوارها برای خرید کالاهای اساسی اختصاص داده است. اجرای سراسری طرح کالابرگ الکترونیکی از اواخر سال گذشته آغاز شد و در این راستا دولت برای تشویق خانوارها در بهره ‏مندی از طرح کالابرگ، سیاست‏ های حمایتی و تشویقی را ارائه کرد. بر این اساس یارانه تشویقی یا مازاد را در خردادماه امسال در مرحله اول تنها برای سه دهک اول درآمدی که شامل مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد بودند اعمال کرد.

بنابراین در صورتی که هر یک از اعضای خانواده ۷۰ درصد مبلغ یارانه خود را از بین ۱۱ قلم کالای اعلامی خریداری می‏کرد، مبلغ یارانه آنها ۲۰ درصد افزایش می‏ یافت و به مرور این طرح گسترده می‏شد و در مرحله بعدی شرط بهره‏ مندی از افزایش اعتبار خرید حداقل ۲۰۰ هزار تومان از اعتبار یارانه (یعنی ۵۰ درصد مبلغ یارانه) اعلام می‏شد و درصورتی که سرپرستان خانوار این مبلغ از یارانه خود را از میان اقلام کالاهای اساسی خریداری می‏کردند، مشمول امتیاز تشویقی می‏ شدند.

همزمان در شهریور و مهرماه، یارانه تشویقی برای سایر گروه‏ها و دهک‏های درآمدی از چهارم تا هفتم در قالب کالابرگ اعمال شد. بر این اساس یارانه دهک‏های اول تا سوم از ۴۰۰ به ۵۲۰ هزار تومان و سایر دهک‏های درآمدی از چهارم تا هفتم از ۳۰۰ به ۴۲۰ تومان افزایش یافت.

اکنون با اضافه شدن ۲ دهک ششم و هفتم در طرح جدید کالابرگ الکترونیک، جمعیت تحت پوشش این طرح با رشد چشمگیر از ۴۱ به ۶۱ میلیون نفر افزایش یافته است. همچنین طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در آینده دهک‏های هشتم و نهم نیز به تدریج به طرح کالابرگ الکترونیکی اضافه خواهند شد.

اکنون ۸۰ درصد مردم ایران مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی شدند که با پیوستن ۲ دهک هشتم و نهم، افراد تحت پوشش این طرح کامل خواهد شد و خانوارها می‏توانند از یارانه تشویقی یا همان یارانه اضافی استفاده کنند.

کالاهایی که در طرح کالابرگ الکترونیکی عرضه می‏شوند شامل ۱۱ قلم کالای اساسی از قبیل گوشت منجمد، روغن مایع، برنج ایرانی، پنیر، شیر و ماست کم‏چرب، حبوبات، مرغ، تخم‏مرغ، ماکارونی و قند و شکر است و مشمولان این طرح می‏توانند به صورت حضوری از این کالاها خریداری کنند و در صورت اختصاص ۵۰ درصد اعتبار یارانه خود به خرید این تعداد کالاها، شاهد افزایش ۱۲۰ هزار تومانی یارانه تشویقی به ازای هر نفر خواهند شد.

همچنین بزودی امکان خرید مجازی فراهم می‏شود و مردم می‏توانند در فروشگاه‏های اینترنتی که به سامانه‏ های طرح کالابرگ متصل هستند، خرید اینترنتی طرح کالابرگ الکترونیکی انجام دهند، به گونه ‏ای که مشمولان هنگام خرید اینترنتی می‏توانند محصولات مورد نظر خود را در سبدی ذخیره کنند و پس از نهایی شدن خرید از آنان پرسیده می‏شود که آیا از اعتبارشان استفاده شود که در صورت تأیید نهایی فرایند خرید تکمیل می‏شود و از سطح یارانه کسر و پرداخت خواهد شد.

۳.۲ میلیون تراکنش بانکی در طرح کالابرگ

معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارشی از وضعیت طرح کالابرگ الکترونیک اعلام کرده و گفته است که بعد از اضافه شدن دو دهک ششم و هفتم درآمدی به طرح کالابرگ الکترونیکی با یارانه مازاد، از زمان اجرای این طرح یعنی از ۲۲ مهر تا ۱۷ آبا‏ن‏ماه حدود ۳.۲ میلیون تراکنش بانکی انجام شده است.
به گفته علیرضا عسگریان، از این تعداد حدود ۲.۱ میلیون خانوار از این مرحله استفاده کرده‏اند که اگر بعد خانوار را ۳.۲ میلیون نفر در نظر بگیریم حدود هفت میلیون نفر از طرح کالابرگ الکترونیکی همراه با یارانه اضافه بهره‏مند شده‏اند.
طبق اعلام مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از ابتدای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک تاکنون بیش از ۱۷ میلیون نفر در این طرح شرکت کرده و از مزایای آن استفاده کرده‏اند.

پیوستن ۴۰۰ تعاون مصرف روستایی و ۱۴۵ هزار فروشگاه

بر اساس آخرین گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در حال حاضر ۱۴۵ هزار فروشگاه و سوپرمارکت و ۱۰ فروشگاه زنجیره‏ای با ۱۲ هزار شعبه به طرح کالابرگ الکترونیکی متصل شده ‏اند.

همچنین پیوستن ۴۰۰ تعاونی مصرف روستایی در شهر و روستا نیز آغاز شده است.

کد خبر: 65400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =