جایگاه نخست مازندران در بخش پشتیبانی از مشاغل خانگی

گزارش مرکز آمار ایران حاکی از آن است که مازندران در عملکرد پشتیبانی از مشاغل خانگی در مقایسه با سایر استان‌های کشور در جایگاه نخست قرار دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مازندران، طبق جدول منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، مازندران در گزارش عملکرد پشتیبان مشاغل خانگی نیز در مقایسه با سایر استان‌های کشور در جای نخست قرار دارد و استان های لرستان و آذربایجان شرقی نیز به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

طبق این جدول تعهد اشتغال پشتیبان مازندران در سال‌جاری سه هزار و ۱۰۰ شغل بود که تاکنون ۹۶۸ شغل برابر با ۳۱.۲ درصد تعهدات را شامل می شود.

پیگیری‌های مستمر مسوولان ارشد مازندران در قالب برگزاری همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای جلب نظر فعالان اقتصادی و راه‌اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی این روزها دیار علویان را در مسیر و ریل توسعه اقتصادی قرار داده است.

دولت سیزدهم با درک جایگاه و نقش با اهمیت مازندران در توسعه کشور تاکنون قدم‌های موثری از جمله رشد اقتصادی پنج درصدی پس از ۱۰ سال، نرخ ۴۴ درصدی مشارکت اقتصادی و بازگرداندن ۱۹۸ واحد صنعتی به چرخه تولید در این استان برداشته است.

مازندران با افزون بر سه‌میلیون و ۲۸۳ هزار نفر جمعیت و ۲۳ هزار و ۷۵۶ کیلومتر مربع وسعت، در مجموع حدود چهار درصد تولید ناخالص ملی ایران را به خود اختصاص داده که بهره‌گیری از چنین ظرفیت بسیار مناسب در جهت توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری جدید برای دولت سیزدهم از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

از سوی دیگر دغدغه‌های اقتصادی دولت آیت‌الله رئیسی، انگاره‌های ویژه‌ای را در مناطق مختلف کشور به وجود آورده و مازندران نیز به‌دلیل برخورداری از شرایط خاص اقتصادی و زیرساختی، این روزها نقش خاصی در تحقق برنامه جهش اقتصادی دولت سیزدهم با جذب سرمایه‌گذار ایفا می‌کند.

برگزاری هفت همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان مازندران

این دیار با مزیت‌های فراوان اقتصادی، طبیعی، گردشگری، تجاری و صنعتی در ماه‌های گذشته با اراده مسوولان ارشد استان و با پهن کردن فرش قرمز زیرپای سرمایه‌گذاران به عنوان محور رایزنی‌های فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری جدید تبدیل شده و برگزاری هفت همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری با حضور جمع زیادی از فعالان اقتصادی استانی و ملی در سال گذشته نمونه عینی تکاپوی مدیران و بخش خصوصی برای توسعه اقتصادی این دیار است که بیش از یک هزار سرمایه‌گذار آمادگی خود را برای راه‌اندازی یا اجرای طرح‌های توسعه‌ای در حوزه صنعت و تولید استان اعلام کردند.

اهمیت این سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر از این حیث مورد توجه است که با توجه به ظرفیت‌های استان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری اعم از انرژی، ارتباطات و مخابرات، صنعت و بازرگانی، کشاورزی و دانشگاهی، فعالان اقتصادی می‌توانند با سرمایه‌گذاری های جدید روند توسعه این دیار را هموارتر کنند.

با این حال دولت مردمی سیزدهم آذرماه سال ۱۴۰۰ شاخص رشد اقتصادی استان ها را ابلاغ کرد که در این شاخص، رشد ۷.۸ درصد برای مازندران مشخص شد اما دستگاه‌های اجرایی و اقتصادی این استان با حرکتی پرشتاب تحقق رشد بالای هشت درصدی را هدفگذاری کرده‌اند.

رتبه دوم مازندران در ایجاد اشتغال در سطح کشور

طبق جدولی که مرکز آمار ایران آن را منتشر کرده است، مازندران رتبه دوم ایجاد اشتغال در سطح کشور را به خود اختصاص داده است و هرمزگان در جایگاه نخست و گلستان نیز در جایگاه سوم قرار دارد.

طبق این جدول تعهد اشتغال مازندران چهار هزار و ۵۸۵ شغل و تعهد پشتیبان نیز سه هزار و ۱۰۰ شغل و سهمیه مصوب نیز یک میلیون و یکصد هزار و ۴۰۰ شغل بوده که تاکنون برای چهار هزار و ۱۴ نفر برابر با ۸۱ درصد تعهدات شغل جدید ایجاد شد و شمار افراد زیر پوشش هفت هزار و ۷۵۰ نفر و نیروی پشتیبان نیز ۱۸۴ نفر عنوان شد.

در این جدول تعهد اشتغال هرمزگان چهار هزار و ۵۲۰ شغل، تعهد پشتیبان ۲ هزار و ۵۰۰ نفر، سهمیه مصوب یک میلیون و ۴۵۰ هزار شغل عنوان شد و مجموع اشتغال ایجاد شده نیز چهار هزار و ۶۴۸ شغل، افراد زیرپوشش ۱۰۹۸ نفر و پشتیبان نیز ۳۶ و درصد جذب تعهد اشتغال نیز ۸۷ درصد عنوان شده است.

استان گلستان نیز رتبه سوم ایجاد اشتغال در سطح کشور را به خود اختصاص داده به گونه ای که تعهد اشتغال امسال این استان چهار هزار و ۹۹۰ شغل است که تاکنون برای چهار هزار و ۱۴ نفر برابر با ۸۱ درصد تعهدات شغل جدید ایجاد شد.

کمترین نرخ ایجاد اشتغال نیز در جدولی که مرکز آمار ایران آن را منتشر کرده است به ترتیب مربوط به قزوین، گیلان و کردستان است.

کد خبر: 65518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =