اشتغال ۲ میلیون نفر در تعاونی‌های سراسر کشور

آمارهای منتشر شده از سوی وزارت کار گویای آن است که در سال ۱۴۰۱  تعداد تعاونی‌های فعال و در دست اجرای کشور حدود ۱۰۱ هزار مورد بوده که هر یک از این شرکت‌ها زمینه اشتغال را برای بخشی از جمعیت فراهم می‌کنند. با توجه به اینکه متوسط تعداد شاغلان برای تعاونی‌های کل کشور ۲۰,۳ نفر است می‌توان نتیجه گرفت حدود ۲ میلیون نفر در تعاونی‌های کشور مشغول به‌کارند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، مقرر شده بود که تعاونی‌ها در ایران به سهمی ۲۵ درصدی از اقتصاد دست یابند اما طی سال‌های موانعی سد راه دستیابی به این هدف شد و در نهایت همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم بر نقش تعاونی‌ها در اقتصاد تاکید شده و "سند توسعه تعاون" به عنوان نقشه‌راهی برای دستیابی به این هدف مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته و ابلاغ شد.

بر اساس نتایج منتشر شده، ۲۵ درصد از تعاونی‌های فعال در حال بهره‌برداری در گرایش‌های "خدمات" فعالیت دارند و ۲۴ درصد در حوزه "کشاورزی"، نزدیک به ۱۶,۲ درصد در گرایش "صنعت" و ۱۳,۸ درصد تعاونی‌ها در زمینه "مسکن" فعال هستند. سایر گرایش‌ها نیز سهمی ۲۱ درصدی از تعاونی‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

نمودار زیر تعداد تعاونی‌های فعال در حوزه‌های مختلف را نشان می‌دهد:

اشتغال ۲ میلیون نفر در تعاونی‌های سراسر کشور

بیشتر بخوانید:

صدور مجوز پروانه فعالیت تشکل‌های اقتصادی بخش تعاون برای اولین بار

سال ۲۰۲۵ «سال جهانی تعاون» نامگذاری شد

کدام تعاونی‌ها اشتغال بیشتری ایجاد کرده‌اند؟

اما در تعاریف چنین عنوان شده که تعاونی شرکتی است که با حداقل هفت نفر عضو حقیقی یا حقوقی غیردولتی به منظور رفع نیازمندی‌های مشترک و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضا از طریق خودیاری و کمک متقابل آنان بر اساس قانون بخش تعاون برای انجام یک یا چند فعالیت اقتصادی تشکیل و ثبت می‌شود.

آمارهای رسمی منتشر شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گویای آن است که تا پایان سال گذشته از تعداد کل شاغلان تعاونی‌های فعال در حال بهره‌برداری ۲۵,۸ درصد در گرایش "مسکن"، ۱۶,۳ درصد در زمینه "خدمات"، ۱۵,۷ درصد در حوزه " تامین نیاز مصرف‌کنندگان" و مابقی در سایر تعاونی‌ها اشتغال داشته‌اند.

بر اساس این آمارها، متوسط تعداد شاغلان برای تعاونی‌های کل کشور ۲۰,۳ نفر است. این شاخص برای تعاونی‌ها با گرایش "اعتبار" ۸۶ نفر، با گرایش " تولیدی توزیعی" ۸۲ نفر، "تامین نیاز مصرف کنندگان" ۵۳ نفر و گرایش " مسکن" ۳۸ نفر اعلام شده است.

نمودار و جدول زیر وضعیت اشتغال در تعاونی‌های مختلف را نشان می‌دهد:

اشتغال ۲ میلیون نفر در تعاونی‌های سراسر کشور

اشتغال ۲ میلیون نفر در تعاونی‌های سراسر کشور

کد خبر: 65638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =