کاهش قیمت مسکن در آبان‌ماه

متوسط قیمت مسکن در تهران در آبان‌ماه بیش از یک میلیون تومان نسبت به مهرماه پایین آمد

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، بررسی داده‌های سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشو ر، نشان می‌دهد در آبان‌ماه، تورم مسکن، مانند نیمه اول امسال، منفی است و متوسط قیمت یک متر آپارتمان از مهر تا آبان 1.1 میلیون تومان افت دارد. بعد از جهش‌های مداوم در چند سال گذشته، از ابتدای امسال قیمت مسکن رو به کاهش گذاشته و تورم این بخش منفی شده است. در سه ماهه تابستان، قیمت یک متر واحد مسکونی به ترتیب معادل 2.2-، 1.0- و 0.6- درصد بوده است. مهرماه قیمت مسکن یک درصد رشد داشت اما در آبان، جهت قیمتی به سمت پایین است.
بر اساس این گزارش از اول تا 26 آبان ماه، قیمت مسکن در 9 منطقه شهر تهران رشد منفی دارد و در پنج منطقه رشد قیمت کمتر از یک درصد است و در مجموع بیشترین رشد ماهانه قیمت در منطقه 10 و برابر 9.4 درصد است. تغییرات قیمتی 22 منطقه تهران نشان می‌دهد رشد قیمت در هیچ‌کدام از این مناطق به 10 درصد نرسیده است. بیشترین کاهش قیمت در مناطق یک 9.6 درصد، چهار 9.4 درصد و دوازده 7.6 درصد رخ داده است. متوسط قیمت مسکن در شهر تهران در آبان ماه به 75 میلیون و 182 هزار تومان کاهش یافته است. بر اساس این گزارش مقدماتی، تورم مسکن در شهر تهران در آبان ماه به 60.9 درصد رسیده است. فعالان بازار مسکن پیش‌بینی می‌کنند روند کاهشی قیمت مسکن بعد از سال‌ها رشد، ادامه خواهد داشت. آنها معتقدند ثبات اقتصادی و تثبیت قیمت در بازارهای دیگر بخصوص در بازار ارز، بر بازار مسکن اثر مثبت داشته و موجب قطع روند افزایشی قیمت مسکن شده است. از سوی دیگر در بخش مسکن تحولات مثبتی رخ داده است، ساخت و ساز رونق گرفته و بعد از چند سال رکود تولید، در حال حاضر شاهد افزایش صدور پروانه ساخت هستیم.
بر اساس داده‌های سامانه املاک در 26 روز از آبان‌ماه، متوسط قیمت مسکن نسبت به همین مدت در سال گذشته 60.9 درصد رشد دارد در حالی‌که این رقم مهر امسال نسبت به مهرماه سال گذشته 73.9 درصد بود. در آبان، تعداد معاملات نسبت به مهر افزایش دارد هر چند تعداد معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل منفی 60.4 درصد است اما نسبت به ماه قبل 3.8 درصد افزایش دارد.
بررسی میدانی بازار مسکن شهر تهران و دیگر شهرهای بزرگ و کوچک، عرضه فایل‌های مسکن با قیمت پایین‌تر نسبت به ابتدای امسال را نشان می‌دهد. با آغاز روند کاهشی قیمت مسکن، سازندگان و فروشندگان، از عرضه واحدها به بازار خودداری کردند، آنها بر اساس تجربه سال‌های اخیر، در انتظار رشد دوباره قیمت مسکن بودند اما حتی در تابستان که اوج تحولات بازار مسکن است، تورم مسکن منفی شد، اکنون بسیاری از سازندگان و مالکان به عرضه واحدها در بازار اقدام کرده‌اند، افزایش عرضه مسکن بخصوص مسکن نوساز، حاکی از ادامه روند کاهشی قیمت مسکن در ماه‌های پیش رو است. پیش‌بینی فعالان بازار این است که چشم‌انداز بازار مسکن هیچ نشانی از رشد قیمتی ندارد، بنابراین فروشندگان به‌ناچار باید قیمت پیشنهادی خود را با واقعیت بازار وفق دهند. شرایط فعلی بازار، قدرت چانه زنی و درخواست کاهش بیشتر قیمت از سوی خریداران را افزایش داده است. با توجه به شرایط رکودی که بر بازار حاکم شده، برای متقاضیانی که نقدینگی آنها کفایت می‌کند، بهترین زمان برای خرید است.

کد خبر: 65729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =