۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از بیمه‌شدگان اصلی تأمین اجتماعی زنان هستند

جدیدترین آمارهای مرکز آمار ایران حاکی از رشد تعداد بیمه‌شدگان اصلی و تبعی سازمان تأمین اجتماعی دارد. اکنون ۱۵ میلیون و ۵۵۷ هزار و ۱۳۷ نفر به عنوان بیمه‌شده اصلی از خدمات این نهاد بیمه‌ای بهره‌مند هستند که ۱۲ میلیون و ۲۴۰ هزار و ۵۲۵ نفر آنان مرد و سه میلیون و ۳۱۶ هزار و ۶۱۲ نفر آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

به گزارش آتیه آنلاین، داده‌های آماری نشان از رشد تعداد بیمه‌شدگان اصلی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد به طوری که در زمستان سال ۱۴۰۰ تعداد کل بیمه‌شدگان اصلی ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار و ۱۵ نفر بودند که در سال گذشته ۴۲۷ هزار و ۱۲۲ نفر افزایش داشته است. براساس این آمارها تعداد افراد بیمه‌شده اصلی تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی با افراد تبعی نیز به ۲۳ میلیون و ۷۲ هزار نفر می‌رسند.

حدود ۵۳ درصد جامعه بهره‌مند از خدمات تأمین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی با جامعه آماری حدود ۴۷ میلیون نفر و ۵۳ درصد جمعیت کشور اکنون بخش اعظمی از جامعه را خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی ارائه می‌دهد که با تحت پوشش قرار دادن شاغلان و کارمندان بخش‌های دولتی و خصوصی با بیمه اجباری بخش بزرگی از خدمات‌گیرندگان این نهاد بیمه‌ای را به خود اختصاص می‌دهند.

با توجه به فعالیت ۱۸ صندوق و سازمان بیمه‌ای و بازنشستگی در جامعه، تأمین اجتماعی تحت عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌گر، ۵۳ درصد و دیگر صندوق‌های بیمه‌ای ۲۰ درصد افراد جامعه را خدمات بیمه‌ای و بازنشستگی ارائه می‌دهند که تاکنون ۲۷ درصد و با جامعه آماری بیش از هفت تا ۹ میلیون نفر از هیچ بیمه‌ای برخوردار نیستند.

تأمین اجتماعی در راستای اجرای طرح‌های مهمی همچون بیمه فراگیر خانواده ایرانی، بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، اختیاری و توافقی سعی در جذب این افراد بدون بیمه در جامعه را داشته است و داده‌های آماری این سازمان نشان از تحت پوشش قرار دادن حدود یک میلیون و ۹۲۰ هزار نفر در سال گذشته را نشان می‌دهد و سال جاری نیز هدف‌گذاری بر بیمه شدن یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر شده است.

بیشترین جامعه آماری مربوط به بیمه‌شدگان اجباری

بیمه‌شدگان اجباری با جامعه آماری ۱۰ میلیون و ۷۷۷ هزار و ۵۶۹ نفر بیشترین تعداد افراد بیمه‌شده در سازمان تأمین اجتماعی را به خود اختصاص داده‌اند که در این داده‌ها مردان هشت میلیون و ۴۳۰ هزار و ۲۴ نفر و زنان نیز ۲ میلیون و ۳۴۷ هزار و ۵۴۵ نفر به شمار می‌روند.

همچنین جمع بیمه‌شدگان اجباری تأمین اجتماعی با افراد تبعی نیز ۱۵ میلیون و ۳۸۸ هزار و ۹۵۸ نفر هستند که همه این افراد با رشد نسبت به سال قبل از آن از خدمات سه‌گانه بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی برخوردار هستند.

بیمه‌شدگان خاص بیش از چهار میلیون نفر هستند

سازمان تأمین اجتماعی همچنین برای ارائه بهتر خدمات به بخش دیگری از افراد، جامعه بیمه‌شدگان خاص را با گروه‌هایی در قالب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه اختیاری، بافندگان، رانندگان، کارگران ساختمانی، باربران، خادمان مساجد، زنبورداران و صیادان و گروه کارفرمای صنفی تحت پوشش دارد.

بخش بیمه‌شدگان خاص سازمان تأمین اجتماعی که دیگر جامعه آماری تحت پوشش این نهاد بیمه‌گر را به خود اختصاص داده است، چهار میلیون و ۴۶۳ هزار و ۹۱۱ نفر هستند که در این بخش نیز زنان ۸۹۰ هزار و ۴۷۲ نفر و مردان سه میلیون و ۵۷۳ هزار و ۴۳۹ نفر از این تعداد افراد تحت پوشش را تشکیل می‌دهند که با افراد تبعی تعداد آنها به هفت میلیون و ۱۴۶ هزار و ۹۷۲ نفر می‌شوند.

بخش بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد نیز یک میلیون و ۷۳۸ هزار و ۶۷۴ نفر در این گروه بیمه‌شده به شمار می‌روند که مردان با جامعه آماری یک میلیون و ۷۳ هزار و ۵۵۸ نفر از زنان با ۶۶۵ هزار و ۱۱۶ نفر در این بخش از بیمه‌شدگان نیز پیشی گرفته‌اند. اما در بخش بیمه اختیاری نیز ۷۰۱ هزار و ۸۷ نفر و با افراد تبعی یک میلیون و ۶۶۷ هزار و ۲۳ نفر از خدمات این سازمان برخوردار هستند.

همچنین دیگر داده‌های آماری نشان می‌دهد که بافندگان نیز ۲۲۶ هزار و ۲۶۸ نفر، رانندگان درون و برون شهری ۸۳۴ هزار و ۲۲۱ نفر، بیمه‌شدگان اختیاری ۷۰۱ هزار و ۸۷ نفر، کارگران ساختمانی نام‌نویسی شده ۷۰۶ هزار ۲۶۴ نفر، باربران ۳۷ هزار و ۶۹۵ نفر، خادمان مساجد ۲۴ هزار و ۵۹۹ نفر، زنبورداران ۲ هزار و ۷۹۸ نفر و کارفرمای صنفی ۱۹۲ هزار و ۳۰۵ نفر از دیگر بیمه‌شدگان خاص این نهاد بیمه‌ای به شمار می‌روند.

بیمه‌های توافقی با ۳۲ گروه تحت پوشش تأمین اجتماعی

بیمه‌های توافقی نیز که افراد بدون بیمه در بخش‌های مختلف اشتغال مانند پزشکان، دامپزشکان، امدادگران، وکلا و دیگر شاغلان غیربهره‌مند از بیمه را تشکیل می‌دهند بخش دیگری از خدمات‌گیرندگان از این سازمان بیمه‌ای هستند که اکنون در قالب ۳۲ گروه تحت پوشش این سازمان قرار دارند.

اکنون ۱۵۰ هزار و ۵۵۵ نفر در این گروه بیمه‌های توافقی تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند که با افراد تبعی به ۳۱۶ هزرار و ۶۹۶ نفر می‌رسند. در این داده‌های آماری مردان ۱۳۰ هزار و ۶۷۳ نفر و زنان ۱۹ هزار و ۸۸۲ نفر این گروه از افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی محسوب می‌شوند.

کد خبر: 65748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =