بیش از 16هزار معلول در چهارمحال‌وبختیاری زیرپوشش طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه هستند

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۶ هزار و ۷۰۰ معلول در روستاها و نقاط حاشیه شهرهای این استان زیرپوشش طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) قرار دارند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، مهشید سلیمانی با اشاره به اینکه طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه از سال ۸۷ در سطح استان با حضور ۱۵۷ تسهیلگر و ۵۹ داوطلب در روستاها و حاشیه شهرها آغاز شد، افزود: اجرای طرح‌های اشتغالزایی و توانمندسازی جامعه هدف از مهمترین برنامه‌های این طرح در استان است که کارشناسان بهزیستی در هر شهرستان و تسهیلگران بر اساس ظرفیت و شرایط اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی نسبت به بومی‌سازی برنامه‌های این طرح اقدام می‌کنند.

وی افزود: در این طرح افراد از خدمات اجتماعی، توانبخشی، آموزش درون و خارج از خانواده، کمک‌های مالی برای امرار معاش، کمک هزینه دارو و درمان، ایاب و ذهاب، مناسب‌سازی، اشتغالزایی و دریافت وسایل کمک توانبخشی بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در اجرای برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه از تمامی امکانات جامعه از جمله موسسات و مراکز، تشکل‌ها و خدمات محلی استفاده می‌شود گفت: با اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در سطح استان برای ایجاد اشتغال مددجویان زیرپوشش طرح، ۹۵ صندوق خرد با عضویت یک‌هزار و ۲۰۰ نفر فعال شده است.

وی ادامه داد: برای توانمندسازی جامعه هدف و ایجاد اشتغال، سه طرح پرداخت تسهیلات در قالب صندوق‌های خرد، استاد شاگردی و حق الزحمه‌ای در دستور کار قرار دارد.

نگهداری ۲.۹ درصد معلولان در مراکز زیرپوشش بهزیستی

سلیمانی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۵۱ هزار و ۳۱ خانواده با جمعیتی بیش از ۱۰۲ هزار و ۸۲۳ نفر زیرپوشش بهزیستی استان قرار دارند، گفت: ۲.۹ درصد معلولان زیرپوشش این نهاد با جمعیتی بیش از پنج هزار نفر در مراکز زیرپوشش بهزیستی نگهداری می‌شوند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۸ هزار و ۳۷۶ معلول مستمری‌بگیر دائم بهزیستی استان هستند به فعالیت ۴۳۰ مرکز در بهزیستی استان اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون ۲۸ خانه و مرکز شبانه‌روزی توانبخشی، ۵۲ مرکز روزانه توانبخشی معلولان و سالمندان و بیماران بخش اعصاب و روان و پنج مرکز ارائه خدمات مراقبت در منزل فعال است.

۱۲ آذرماه روز معلولان نامگذاری شده است.

مجموعه اقداماتی که توسط تیم توانبخشی، معلول، خانواده معلول و دیگر اعضا جامعه با استفاده از منابع و امکانات موجود محلی برای استقلال و بازتوانی فرد معلول انجام می گیرد؛ توانبخشی مبتنی بر جامعه نامیده می‌شود.

کد خبر: 66064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =