جبران ۷ سال فرصت سوزی در روابط تجاری تهران -ریاض

توسعه تجارت و محدود نبودن اقتصاد ایران به کشورهای اروپایی، یکی از موضوعات کلیدی بود که دولت سیزدهم در دستور کار خود قرار داد. یکی از کشورهایی که در دولت روحانی از دست رفت و برای احیای آن هیچ تلاشی نشد، ‌عربستان بود. کشوری که تجار به سختی در آن ورود کرده بودند و بخشی از بازار این کشور به محصولات ایرانی اختصاص یافته بود، از دست رفت. با مذاکرات پیوسته‌ای که در دولت سیزدهم صورت گرفت، ‌تهران و ریاض وارد گفت‌وگوهای جدی و رسمی شدند و در نهایت قرار شد، ضمن ایجاد سفارتخانه دو کشور، ‌تجار و فعالان اقتصادی همکاری‌های خود را شروع کنند

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، از اردیبهشت ماه سال‌جاری مذاکرات آغاز شده است اما این روند به سبب جنگ غزه و اوضاع بحرانی در فلسطین، آرام پیش می‌رود. با این اوصاف فعالان اقتصادی اعتقاد دارند که همکاری مشترک دو کشور به‌زودی وارد فاز اجرایی و عملیاتی خواهد شد. سازمان توسعه تجارت نیز برای آنکه تهران و ریاض فعالیت مشترک خود را با سرعت بیشتری شروع کنند، از اتاق بازرگانی ایران خواسته است که برای ایجاد اتاق مشترک برنامه‌ریزی جامع و عملیاتی داشته باشد. بر اساس آمارها تجارت سالانه عربستان سعودی بیش از ۵۱۸ میلیارد دلار است و این یک فرصت برای ایران است تا مناسبات خود را توسعه دهد. برآوردها بر این است که با بهبود شرایط سیاسی، حجم تجارت ایران و عربستان به ۲ تا ۲.۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

حسین سلیمی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان در خصوص همکاری‌های مشترک ایران و عربستان و فرایندی که در این حوزه طی می‌شود ،گفت: روابط ایران و عربستان طی ۷ سال به کمترین حالت خود رسید، لذا نمی‌توان انتظار داشت که به سرعت روابط احیا شود و دو کشور فعالیت اقتصادی مشترک را آغاز کنند. اما تا قبل از آنکه اتاق مشترک ایران و عربستان ایجاد شود، ‌فرصت همکاری کشورهای اسلامی وجود دارد. به‌زودی نشست فوق‌العاده سران کشورهای اسلامی در عربستان به عنوان رئیس دوره‌ای و مقر دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی، ‌برگزار خواهد شد. بنابراین این امر فرصتی برای ایران فراهم خواهد کرد که مذاکرات و همکاری‌های مشترک را دنبال کند.

او با بیان اینکه در نشست پیش رو می‌خواهیم پیشنهاد دهیم که جلسه بعدی سران کشورهای اسلامی در ایران برگزار شود همان‌طور که در کشورهای ترکیه، ‌ازبکستان و مصر برگزار شد،افزود: عربستان به میزان ۲۰۰ میلیارد دلار در انرژی خورشیدی سرمایه‌گذاری کرده و رقیب سرسختی شده است. این کشور می‌خواهد تمام منطقه را با انرژی خورشیدی پوشش دهد، قاعدتاً ما هم باید در این مسیر حرکت کنیم تا بتوانیم در منطقه فعال باشیم و اتکا کشور تنها به نفت و محصولات پتروشیمی نباشد.

سلیمی در پاسخ به این سؤال که آیا عربستان برای همکاری با ایران شرط گذاشته است و آیا این امر واقعیت دارد، ‌گفت: روی شرط و شروط‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده یا نقل قول‌هایی که از سوی برخی از رسانه‌ها می‌شود، نباید حساب باز کرد. برخی‌ها می‌خواهند برای اقتصاد ایران سیاستگذاری کنند اما قطعاً چنین امری اتفاق نخواهد افتاد. فعالان اقتصادی در مورد سیاست اطلاعی ندارند و حتی در این حوزه هم ورود نمی‌کنند. تجار و فعالان اقتصادی بر اساس سیاستگذاری دولت‌های خود حرکت خواهند کرد. اما نباید این انتظار وجود داشته باشد که با سرعت اقتصاد ایران و عربستان به یکدیگر گره بخورد.

سلیمی در خصوص اینکه آیا عربستان تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران دارد یا خیر، ‌گفت: عربستان کشوری است که تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری دارد و طی چند وقت اخیر سعی کرده در کشورهای مختلف چون عراق و آفریقا سرمایه‌گذاری داشته باشد. وضع اقتصادی عربستان بسیار خوب است و قطعاً به دلیل فرصت‌های خوبی که در کشورمان وجود دارد، برای سرمایه‌گذاری در ایران تمایل دارد. بر این اساس ما حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری داریم که می‌توانیم با عربستان در این خصوص همکاری مشترک داشته باشیم.

او در خصوص اتاق مشترک ایران و عربستان، افزود: طی این مدت که دو کشور ایران و عربستان مذاکرات خود را شروع کردند، ‌وعده‌های خوبی داده شده است لذا تا آرام شدن شرایط منطقه، ‌گفت‌وگوها ادامه خواهد داشت و بعد از آن وارد فاز اجرایی خواهیم شد. در تمام مناسبات تجاری اول مذاکرات و سپس اقدام‌های اجرایی صورت می‌گیرد.

تسهیل صدور ویزای تجاری
همچنین سید محمدصادق قنادزاده، مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت معتقد است که ضروری است در مسیر احیای روابط با عربستان براساس برنامه‎‌ریزی صحیح و مشخص و به دور از هیجان پیش برویم. در دیدارهای اولیه به این نتیجه رسیدیم که براساس یک چهارچوب و مدل حرفه‌ای، فرایند توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور به صورت گام به گام پیش برود.در این راستا در مرحله اول لازم است زمینه آشنایی و شناخت بیشتر از ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی دو کشور فراهم شود که طی این مدت اقدام‌هایی صورت گرفته است. از همین رو مقرر شد نشست مشترک اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در دور اول با میزبانی ایران در تهران برگزار شود و حول گروه‌هایی در حوزه‌های کالایی مختلف و خدمات، نمایندگان و شرکت‌های بخش خصوصی عربستان در این نشست حاضر شوند.

او با اشاره به اینکه دور دوم نشست مشترک تجاری و اقتصادی دو کشور به احتمال زیاد در عربستان سعودی برگزار خواهد شد،گفت: توافق بعدی این است که اعزام هیأت‌های تجاری در نمایشگاه‌های معتبر دو کشور براساس برنامه مشخص و در راستای توسعه روابط تجاری و آشنایی با ظرفیت‌ها از سوی دو کشور در دستور کار قرار بگیرد.
معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: با آغاز روابط تجاری ایران و عربستان، توافقاتی در زمینه تسهیل صدور ویزای تجاری، مشارکت‌های صنعتی، تجاری و سرمایه‌گذاری دنبال می‌شود.

تمرکز بر بخش خصوصی
عبدالامیر ربیهاوی، مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر غول‌های اقتصادی جهان شرکای تجاری اصلی عربستان هستند، ادامه داد: ظرفیت‌های گسترش روابط تجاری و اقتصادی با عربستان نیاز به بسترسازی دارد و در حال حاضر بسیاری از این بسترها فراهم نیست.

در حال حاضر صادرات مجدد از طریق کشورهای همسایه و منطقه به عربستان دنبال می‌شود، این در حالی است که روابط تجاری مستقیم با این کشور طی سال‌های اخیر صفر شده است. او با اشاره به اهمیت حضور بخش خصوصی در توسعه تجارت ایران و عربستان و فعال شدن اتاق بازرگانی دو طرف و تشکل‌های مرتبط‌ اظهار امیدواری کرد که با همکاری بخش خصوصی حجم تجارت ایران با عربستان سعودی در سال ۲۰۲۴ افزایش قابل توجهی پیدا کند.

کد خبر: 66101

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =