نحوه برقراری و انتقال سوابق بیمه‌ای

فرد می‌تواند با داشتن مدارک و اسنادی مانند حکم استخدام، فیش حقوق یا رسید پرداخت حقوق، چک بانکی، کارت باز شدن حساب بانکی، کارت‌های حضور و غیاب و دفاتر قانونی شرکت‌ها و غیره، به شعبه آخرین محل بیمه‌پردازی یا شعبه مربوطه در منطقه فعالیت کارگاه قبلی خود مراجعه کند. در اینجا با تکمیل فرمی خاص (ادعای سوابق بیمه‌شدگان) می‌توانید ادعای خود را مطرح کرده و پیگیری کنید.

در حال حاضر از تأمین اجتماعی مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنم. چند سال قبل کارمند رسمی آموزش و پرورش بودم و خودم را بازخرید کرده ام. آیا مقرری‌بگیران بیمه بیکاری نیز می‌توانند همانند بیمه‌شدگان اجباری نسبت به انتقال سوابق قبلی سایر صندوق‌های بیمه‌ای خود به صندوق تأمین اجتماعی اقدام کنند؟

کلیه بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی اعم از بیمه‌شده اجباری، اختیاری، مشاغل آزاد، مقرری‌بگیران بیمه بیکاری، بیمه‌شدگانی که در حال دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری و یا بارداری هستند، همچنین سایر بیمه‌شدگان مشمول قانون تامین اجتماعی که به نحوی از انحاء حق بیمه به صندوق تأمین اجتماعی می‌پردازند، همه این گروه‌ها که دارای سابقه پرداخت حق بیمه یا کسور بازنشستگی نزد سایر صندوق‌های بیمه‌ای هستند، اگر به صورت کلی و یا جریی کسور بازنشستگی خود را از صندوق قبلی دریافت نکرده باشند می‌توانند نسبت به انتقال سوابق قبلی خود به تأمین اجتماعی اقدام کنند. البته بعد از محاسبه مابه‌التفاوت مربوطه و پرداخت آن، سابقه انتقالی در سیستم تأمین اجتماعی ذخیره می‌شود.

در حال حاضر شاغل و بیمه‌شده تأمین‌اجتماعی هستم. در سنوات قبل مدتی در یک کارگاه تولید پوشاک کار می‌کردم اما کارفرما مرا بیمه نمی‌کرد، با توجه به اینکه آن کارگاه هم‌اکنون فعال و کارفرما نیز در دسترس است‌، آیا می‌توانم سابقه قبلی بیمه خود را برقرار کنم؟

شما از دو طریق زیر می‌توانید در این خصوص اقدام کنید:

  1. ضمن مراجعه به اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی واقع در حوزه عملکرد گارگاه قبلی‌، به استناد ماده (۱۴۸) قانون کار نسبت به تنظیم دادخواست اقدام کرده و پس از بررسی و تأیید موضوع مورد ادعای شما، توسط هیأت تشخیص یا حل اختلاف (که با حضور نماینده تأمین‌اجتماعی تشکیل می‌شود) اداره کار و بعد از ابلاغ رأی هیأت توسط اجرای احکام دادگستری به کارفرمای مربوطه‌، موضوع به شعبه تأمین‌اجتماعی واقع در حوزه عملکرد کارگاه مورد بحث منعکس و طی مراحل قانونی بعدی که در شعبه تأمین‌اجتماعی انجام می‌شود، سابقه مورد ادعا قابل پذیرش خواهد بود.

  1. مراجعه مستقیم شما به واحد نامنویسی شعبه تأمین‌اجتماعی واقع در حوزه عملکرد کارگاه قبلی و تکمیل فرم مخصوص (ادعای سابقه بیمه‌شدگان) منظم به مدارک و مستندات مربوط مبتنی بر اشتغال در کارگاه قبلی‌، اگر ادعای مطرح شده در کمیته‌های شعبه و اداره کل و عنداللزوم در ستاد مرکزی تأمین‌اجتماعی مورد تأیید قرارگیرد، سابقه مورد ادعای شما بعد از طی مراحل قانونی بعدی در سیستم ذخیره می‌شود. مراحل قانونی قید شده در هر دو حالت عبارت است از: محاسبه حق بیمه و ابلاغ آن به کارفرما، یا پرداخت توسط کارفرما ویا در صورت عدم پرداخت‌، بعد از مراحل قطعی شدن بدهی‌، سابقه مورد ادعای شما در سیستم تأمین‌اجتماعی ذخیره خواهد شد.

بعضی از مدارک و مستندات مورد نیاز در خصوص ادعای سوابق قبلی خود برای ارائه به تامین اجتماعی عبارتند از :

  • حکم استخدامی ‌مربوط به دوره مورد ادعا
  • فیش یا رسید حقوق یا چک بانکی‌
  • کارت افتتاح حساب بانکی‌
  • کارت‌های حضور و غیاب‌
  • آرای هیأت‌های اداره کار
  • کارت بهداشت‌
  • دفاتر قانونی شرکت‌ها
  • لیست‌های حقوق کارگاه‌
  • معاینات پزشکی قبل از استخدام در کارگاه قبلی‌
  • احکام صادره از دادگاه‌ها
  • گزارشات بازرسی ادارات کار یا دارایی‌
  • شناسنامه کار

در حال حاضر بیمه‌شده تأمین اجتماعی هستم. چند سال قبل حدود سه سال در یک شرکتی کار می‌کردم و کارفرما من را بیمه نکرده بود. با توجه به اینکه بعداً این شرکت مصادره شده و در اختیار دولت قرار گرفته است، آیا می‌توانم سابقه قبلی خود را اثبات کرده تا به سابقه فعلی تأمین اجتماعی من افزوده شود؟

شرکت‌ها و کارخانجاتی که مصادره شده یا به علت فرار کارفرما در اختیار دولت قرار گرفته و توسط مدیران منتخب دولت اداره می‌شود، اگر کارفرمای قبلی مدارک مربوط به کارکرد و دریافت حقوق پرسنل را از بین برده باشد، چون مدیر فعلی امین دولت است، اگر مدیر فعلی بعد از رسیدگی مجدد مدت کارکرد مورد ادعای شما را گواهی کند، به عنوان یک مدرک مستند در روند اجرای رسیدگی به سابقه مورد ادعای بیمه‌شدگان می‌تواند مورد ملاک عمل قرار گیرد.

نحوه برقراری و انتقال سوابق بیمه‌ای

متن جایگزین: نحوه انتقال سوابق بیمه

من قبلاً ساکن یکی از روستاهای اطراف کرج بودم و ۱۰ سال سابقه بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر دارم. هم‌اکنون چند سال است در شهر کرج سکونت دارم و بیمه شده اجباری تأمین اجتماعی هستم. آیا می‌توانم سابقه قبلی بیمه روستاییان خودرا به تأمین اجتماعی انتقال دهم؟

بله. طبق بخشنامه‌ای که در اواخر سال ۱۳۹۹ صادر شد، در اجرای قانون نقل‌وانتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب ۲۷/۳/۱۳۶۵، اخذ درخواست انتقال کسور بازنشستگی و انجام تشریفات مقرر برای متقاضیان مربوطه از صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به سازمان تأمین اجتماعی و پرداخت مابه‌التفاوت حق بیمه مربوطه، همانند بیمه‌شدگان سایر صندوق‌های بازنشستگی بلامانع است. متقابلاً انتقال حق بیمه از صندوق تأمین اجتماعی به صندوق یاد شده نیز در هر مقطع زمانی (صرف‌نظر از اینکه متقاضی در زمان درخواست شرایط بهره‌مندی از مزایای بلندمدت نزد صندوق فوق‌الذکر را دارا باشد یا نباشد) امکان‌پذیر است.

از آزادگان دفاع مقدس هستم. بعد از آزادی از اسارت و بازگشت به وطن، با شغل معلمی ‌چند سال در استخدام رسمی ‌آموزش و پرورش بودم و بعد از مدتی خودم را بازخرید کردم. از آن تاریخ تاکنون در یک شرکت خصوصی شاغل و بیمه‌شده تأمین اجتماعی هستم. چون در زمان بازخرید کسورات بازنشستگی را دریافت نکرده بودم، در سال 1400 درخواست انتقال کسورات بازنشستگی کردم و بعد از طی مراحل قانونی و تقسیط مابه‌التفاوت انتقال کسورات، مقداری از اقساط را در سال 1400 پرداخت اما به علت مشکلات مالی موفق به پرداخت اقساط سال 1401 نشده‌ام؛ آیا باید مجدداً تقاضای تقسیط بقیه بدهی را بکنم؟

در اجرای بند (خ) (ماده ۸۸) برنامه ششم توسعه ، سازمان تامین اجتماعی با صدور بخشنامه شماره ۴۸۱۸/۹۹/۱۰۰۰ مورخ ۱/۶/۹۹ 13اعلام کرده، ایثارگران و جانبازان و فرزندان شهدا و آزادگان و رزمندگانی که ۱۲ ماه سابقه حضور در جبهه را داشته باشند - و بیمه‌شده تأمین اجتماعی هستند- اگر در طول اجرای برنامه ششم توسعه ، متقاضی انتقال کسور بازنشستگی قبلی خود باشند، بر اساس گواهی صادره از بنیاد شهید و امور ایثارگران و یا گواهی صادره از مراجع نیروهای مصلح (حسب مورد) برای یک‌بار از پرداخت مابه‌التفاوت سوابق انتقالی برای ۱۵ سال سنوات بیمه‌ای معاف بوده و پرداخت آن به عهده دولت خواهد بود.

همچنین در ادامه بخشنامه قید شده آن دسته از بیمه‌شدگان مورد اشاره بالا که در سنوات گذشته نسبت به ارائه درخواست کسور بازنشستگی اقدام و پس از انجام تشریفات مقرر، موفق به پرداخت تمام یا بخشی از مابه‌التفاوت متعلقه (مثل شما) نشده‌اند، مشمول این معافیت بوده و می‌توانند ضمن درخواست در دوره اجرای برنامه ششم توسعه، از این قانون بهره‌مند شوند؛ لذا با عنایت به اینکه برنامه هفتم توسعه تاکنون تهیه و به تصویب نهائی نرسیده است و اصولا تا تصویب آن در مجلس شورای اسلامی تا چند ماه از سال 1402نیز برنامه ششم قابلیت اجرائی خواهد داشت، شما می‌توانید در فرصت باقی مانده از سال جاری و به عنوان آزاده از این معافیت پرداخت مابه‌التفاوت استفاده کنید.

کد خبر: 66214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =