تأمین‌اجتماعی، امانت‌دار حق‌الناس برای صیانت از اموال آنان است

«میرهاشم موسوی» مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به وجود انواع تهدیدات درون‌سازمانی و برون‌سازمانی پیرامون هر دستگاهی، گفت: ما امانتدار مردم و بیمه‌شدگان هستیم و نباید اجازه دهیم هیچ تهدیدی، اموال و دارایی‌های ذی‌نفعان را که در زمره حق‌الناس است، تهدید کند و همکاران حوزه مالی و حسابداری سازمان در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، موسوی در مراسم گرامیداشت روز حسابدار گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی به‌عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین صندوق بازنشستگی و بیمه اجتماعی با پوشش بیش از نیمی از جمعیت، دارای فعالیت بسیار گسترده مالی است. کمتر سازمانی را در کشور می‌توان از نظر حجم گردش مالی و تنوع فعالیت‌های مالی مشابه تأمین اجتماعی پیدا کرد و در چنین سازمانی؛ مدیریت صحیح، علمی و هدفمند امور مالی و حسابداری اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد.

وی افزود: اهمیت موضوع مدیریت صحیح مالی در سازمان تأمین‌اجتماعی علاوه بر تنوع فعالیت و کثرت مخاطبان این سازمان، ناشی از آن است که این سازمان خدمت‌محور، امانت‌دار حق‌الناس و نماینده ذی‌نفعان برای صیانت از اموال و دارایی آنان است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با تأکید بر اهمیت نظارت و کنترل عملیات مالی در این سازمان و پاسخگویی به مخاطبان و ذی‌نفعان در مورد سرنوشت اموال و دارایی‌های آنان و چگونگی استفاده و صیانت از این دارایی، گفت: با مدیریت صحیح منابع و دارایی‌ها باید بتوانیم خدمات مناسب را با شناخت دقیق چالش‌ها و اولویت‌ها و متناسب با مقتضیات و نیازهای مخاطبان ارائه کنیم. او اضافه کرد: در دوره جدید مدیریتی سازمان تأمین‌اجتماعی، با طراحی هشت راهبرد ذیل نظام برنامه استراتژیک سازمان و تعریف ۲۰۰ پروژه و فعالیت برای تحقق این راهبردها در بخش‌های مختلف بیمه‌ای، درمانی و اقتصادی تأمین‌اجتماعی توانسته‌ایم دستاوردهای ارزشمندی داشته باشیم و حرکت در این مسیر تحولی ادامه دارد.

موسوی، انجام بزرگترین تسویه بدهی در تاریخ نظام بانکی به مبلغ ۱۰۶ هزار میلیارد تومان و تحقق بزرگترین افزایش سرمایه در تاریخ نظام بانکی در بانک رفاه را از جمله دستاوردهای سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی کرد و گفت: دستاورد بزرگ دیگر تأمین‌اجتماعی در این دوه آن است که از شرایطی که در ابتدای این دولت داشتیم و برای پرداخت حقوق و مستمری ماهانه ناگزیر از استقراض ماهانه از بانک بودیم، به وضعیتی رسیده‌ایم که از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون، پرداخت حقوق و مستمری ماهانه را بدون نیاز به انجام استقراض بی‌رویه از نظام بانکی انجام داده‌ایم.

فعالین ۱۳۰ پروژه عمرانی در حال ساخت تأمین اجتماعی

موسوی با اشاره به در حال ساخت بودن بالغ بر ۱۳۰ پروژه عمرانی در سراسر کشور به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار و نیز بهره‌برداری از ۳۵ پروژه درمانی در دو سال و نیم اخیر، افزود: بازمهندسی ساختاری و سازمانی و بازمهندسی نیروی انسانی، بسترهای زمینه‌ساز تحقق این دستاوردها بوده که باید با قوت استمرار یابد؛ اما موضوع مهم‌تر از دستاوردها و عملکرد، موضوع سلامت عملکرد است که باید از سوی همکاران حوزه مالی و حسابداری و نیز حوزه‌های نظارتی سازمان رصد و پایش شود. اگر سلامت عملکرد را با طراحی و استقرار نظام کنترلی و حسابرسی کارآمد تضمین نکنیم، ممکن است حتی دستاوردها و عملکردهای به ظاهر مثبت، به ضدعملکرد تبدیل شوند.

وی همچنین بیان کرد: استقلال حرفه‌ای و بی‌طرفی همکاران مالی و حسابرسی باید تضمین شود تا بتوانند فارغ از اینکه چه کسی مدیر است و چه خواسته‌هایی دارد، با نظارت‌های درون‌سازمانی، مراقب سلامت عملکرد باشند و اجازه خروج از مسیر را ندهند.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به وجود انواع تهدیدات درون‌سازمانی و برون‌سازمانی پیرامون هر سازمان و دستگاهی، اضافه کرد: ما امانتدار مردم و بیمه‌شدگان هستیم و نباید اجازه دهیم تشخیص‌های غلط مدیریتی، سوگیری‌های غلط و خدای ناکرده فساد یا سوءاستفاده، اموال و دارایی‌های ذی‌نفعان را تهدید کند و همکاران حوزه مالی و حسابداری سازمان در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند.

او ادامه داد: همه ما باید پاسخگوی آنچه کرده‌ایم، تصمیماتی که گرفته‌ایم و حتی آنچه به هر علت انجام نداده‌ایم، باشیم و سعادت سازمانی این است که پیش از این که نهادهای نظارتی بیرون از سازمان به مسائل مالی سازمان ورود کنند، خودمان از صحت عملکرد سازمان اطمینان حاصل کنیم و با هم‌افزایی، محیط سازمان را برای افراد ناسالم و تهدیدهای احتمالی ناامن کنیم.

موسوی همچنین بر اهمیت آموزش و بازآموزی کارکنان تأکید کرد و افزود: همکاران ما در هر حوزه و به‌ویژه در حوزه مالی و حسابداری، باید بهترین‌های حرفه‌ای رشته خود باشند و باید نظام آموزش جامع و کارآمدی برای به‌روزرسانی مستمر دانش و تجربه همکاران سازمان وجود داشته باشد.

وی با انتقاد از اینکه به‌رغم تجربه و دانش ۷۰ ساله سازمان تأمین‌اجتماعی در حوزه بیمه اجتماعی، هنوز یک مجموعه تخصصی راهبردی و راهبری کلان در این سازمان شکل نگرفته است، بر اهمیت تبدیل دانش ضمنی و تجربه ۷۰ ساله سازمان به علم و دانش و مستندسازی این تجربیات تأکید کرد.

او در ادامه توضیح داد: در حوزه‌های مختلف سازمان تأمین‌اجتماعی باید میان مدیران و همکاران در سطوح مختلف، گفت‌وگوی چندوجهی و تضارب افکار و آرا وجود داشته باشد تا از دانش و تجربه ارزشمند سازمان برای ریشه‌یابی چالش‌ها و اتخاذ راهکارهای مناسب برای حل مشکلات نظام حکمرانی تأمین‌اجتماعی استفاده شود.

پایبندی حسابداران به اخلاق حرفه‌ای، کنترل و پاسخگویی

«علی محمدی سنجر» نیز در این همایش با تبریک روز حسابدار و با بیان اینکه «حسابدار» به‌عنوان نماد برای همه همکارانی که در حوزه مالی و بودجه فعالیت می‌کنند به کار برده می‌شود، گفت: شعاری که برای این همایش در نظر گرفته شده «اخلاق حرفه‌ای، کنترل و پاسخگویی» است. این شعار بسیار مهمی است و کلمات آن که با دقت انتخاب شده‌اند، در این حرفه جایگاه خاصی دارند و همه ما سعی می‌کنیم به آنها پایبند باشیم.

محمدی سنجر درباره نقش حسابدار افزود: یکی از بزرگان حسابداری، در سال ۱۹۸۲، چارچوب جدیدی برای حسابداری مطرح کرد که «حسابداری مبتنی بر مسئولیت و پاسخگویی» بود که در مقابل «حسابداری مبتنی بر تصمیم» قرار داشت. در چارچوب جدید، نقش اجتماعی جدید، بسیار با ارزش و بسیار فراتر از وضع موجود برای حسابدار دیده است و جایگاه او را از کارمندی که صرف دستورات رئیسانش را اجرایی می‌کند، بسیار ارتقاء می‌دهد.

وی اضافه کرد: در نظام سابق، رابطه بین حسابدار و مدیریت، رابطه‌ای دوسویه بود که حسابدر آن‌چه را مدیریت می‌خواهد انجام می‌دهد و نتایج این تصمیمات و اقدامات هرچه که باشد به ذی‌نفعان که در این رابطه دخالت و مشارکتی ندارند، منتقل می‌شود. او همچنین گفت: ذی‌نفعان را در این رابطه می‌توان جامعه و تمام استفاده‌کنندگان از خدمات در نظر گرفت که در تأمین‌اجتماعی معادل بیمه‌شدگان، کارفرمایان و بازنشستگان است. در وضعیت سابق ارتباطی بین حسابدار با ذی‌نفعان وجود ندارد و مدیران آنچه می‌خواهند به جامعه هدف منتقل می‌کنند ولی در چارچوب جدید، این ارتباط تغییر می‌کند.

محمدی ادامه داد: یعنی جایگاه «مدیریت» به جایگاه «پاسخگو» تغییر می‌یابد و حسابدار رابطه‌ای سه‌جانبه با مدیر و نیز ذی‌نفع دارد که بسیار اهمیت دارد. نقش حسابدار در «حسابداری مبتنی بر مسئولیت و پاسخگویی» این اطمینان را ایجاد می‌کندکه جریان اطلاعات بین پاسخگو و پاسخ‌خواه جریانی منصفانه است و حسابدار هم از منافع پاسخگو و هم از منافع پاسخ‌خواه دفاع می‌کند.

مراسم گرامیداشت روز حسابدار سازمان تأمین اجتماعی، امروز ۱۵ آذرماه با حضور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی و مدیرکل امور مالی و برخی مدیران تأمین اجتماعی و جمعی از همکاران ستادی و استانی حوزه مالی و حسابداری این سازمان در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی-ورزشی نگین غرب تهران برگزار شد.

کد خبر: 66243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =