ورزشکاران در زمره بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند

تعمیم و گسترش خدمات بیمه‌ای براساس اصل ۲۹ قانون اساسی و اصل یکم قانون تأمین اجتماعی این بار ورزشکاران را به عنوان گروه‌های فاقد بیمه مورد توجه قرار داده است تا افراد ورزشکار نیز در قالب بیمه‌های اجتماعی از خدمات این نهاد بزرگ بیمه‌ای بهره‌مند شوند.

به گزارش آتیه آنلاین، سازمان تأمین اجتماعی در راستای توسعه پوشش بیمه‌ای در قالب بیمه‌های توافقی یا بیمه صاحبان حرف و مشاغل امکان برخورداری ورزشکاران فاقد بیمه را فراهم کرده زیرا اکنون بسیاری از ورزشکاران با فعالیت‌های حرفه‌ای در رشته‌های ورزشی هیچ بیمه‌ای ندارند.

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز در این باره گفت: برخی از ورزشکاران که در دوران فعالیت حرفه‌ای برای کشور و مردم افتخارآفرینی می‌کنند، از پوشش بیمه اجتماعی محروم هستند و با پایان دوران فعالیت حرفه‌ای، از هیچ پوشش و حمایتی در زمینه خدمات سلامت و معیشت بهره‌مند نیستند. با تدبیر اخیر سازمان و بخشنامه‌ای که در این زمینه صادر شده در تلاش هستیم تا همه ورزشکاران، اعضای تیم‌های ورزشی، مربیان و سایر فعالان حوزه‌های ورزشی بتوانند از خدمات متنوع بیمه‌ای و درمانی تأمین‌اجتماعی برخوردار شوند.

اجرای بیمه ورزشکاران براساس قوانین تکلیفی

اصل ۲۹ قانون اساسی، بندهای یک و پنج سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در راستای برخورداری از تأمین‌اجتماعی به‌لحاظ پوشش بیمه بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت و درمان، به عنوان حقی همگانی و اجرای ماده یک قانون تأمین‌اجتماعی، تکلیف و وظیفه‌ای قانونی برای توسعه پوشش بیمه اجتماعی به همه اقشار جامعه به این سازمان محول کرده که اکنون ورزشکاران نیز در زمره این گروه‌ها قرار گرفته‌اند.

حال که تأمین اجتماعی علاوه بر توسعه پوشش اجتماعی در میان ورزشکاران، تضمینی برای آینده آنها در نظر گرفته است، این اقدام می‌تواند در راستای بهره‌مندی این گروه از جامعه از خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی اثرات مثمرثمری داشته باشد تا آنان نیز در آینده پشتیبانی همچون تأمین اجتماعی داشته باشند.

براساس بخشنامه سازمان تأمین اجتماعی برای توسعه پوشش بیمه اجتماعی در میان ورزشکاران، اکنون همه ورزشکاران بدون بیمه شامل اعضای تیم‌های ورزشی، قهرمانان ملی، مربیان و کمک مربیان، داوران، مشاوران ورزشی، سرپرستان تیم‌های ورزشی، باشگاه‌داران، امور خدمات، حمل‌ونقل و اشخاص مرتبط با باشگاه‌های ورزشی و فاقد پوشش بیمه‌ای امکان استفاده از بیمه این سازمان را خواهند داشت.

گسترش پوشش بیمه‌ای موجب تقویت منابع سازمان می‌شود

محمد محمدی، معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی نیز درباره توسعه پوشش بیمه‌ای به آتیه آنلاین گفت: طبق اصل (۲۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ‌ایران، برخورداری از تأمین‌اجتماعی به عنوان حقی همگانی است. همچنین در ماده یک قانون تأمین ‌اجتماعی مصوب تیرماه سال ۱۳۵۴، اجرا و تعمیم و گسترش انواع بیمه‌های اجتماعی از تکالیف و وظایف ذاتی سازمان تأمین‌اجتماعی قلمداد شده است.

محمدی بیان کرد: با توجه به سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد نظامی ‌کارآمد، توانمندساز، عدالت‌بنیان، کرامت‌بخش و جامع برای تأمین‌اجتماعی همگانی که اهمیت موضوع را مورد تأکید قرار داده، سازمان تأمین‌اجتماعی بر اساس وظیفه قانونی با شناسایی گروه‌های مختلف بدون پوشش‌ بیمه‌ای با ایجاد سازوکارهای لازم و اطلاع‌رسانی در زمینه پوشش بیمه‌ای متناسب با شرایط اجتماعی و موقعیت و جایگاه کاری افراد و ارائه انواع بیمه‌های اجتماعی با ماهیت اختیاری یا اجباری، نرخ‌ها، تعهدات و مزایای متنوع اقدام کرده است.

وی افزود: بر این مبنا موضوع بیمه فراگیر خانواده ایرانی شامل بیمه زنان خانه‌دار، دانشجویان، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و ادامه روند پوشش بیمه‌ای به طور اختیاری از ابتدای سال ۱۴۰۱ در دستور کار سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گرفت و این روند نیز در سال ۱۴۰۲ کماکان ادامه خواهد داشت.

محمدی ادامه داد: با توجه به اینکه پایداری صندوق‌های بیمه‌ای متأثر از عواملی نظیر نسبت (ضریب) پشتیبانی است، بر این اساس روشن است تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای علاوه بر اجرای تکالیف قانونی و ذاتی تأمین‌اجتماعی در حوزه گسترش بیمه‌های اجتماعی برای اقشار مردمی، موجب افزایش نسبت پشتیبانی و تقویت منابع سازمان و به تبع آن ارائه با کیفیت و مطلوب‌تر تعهدات و خدمات تأمین‌اجتماعی به همه بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و بازنشستگان خواهد شد.

بهره‌مندی ورزشکاران با بیمه‌های توافقی یا حرف و مشاغل آزاد

سازمان تأمین اجتماعی برای توسعه پوشش بیمه‌ای مسیرهای مختلفی را برای بهره‌مندی ورزشکاران با استفاده از بیمه‌های توافقی یا بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد فراهم کرده است تا با توجه به داشتن شرایط لازم بتوانند از خدمات بیمه‌ای این سازمان استفاده کنند.

با توجه به اینکه اکنون بیمه‌های توافقی برای افراد فاقد بیمه به عنوان گزینه مناسبی برای استفاده ورزشکاران به شمار می‌رود آنان می‌توانند همانند دیگر گروه‌های برخوردار از این نوع بیمه برای پوشش بیمه‌ای خود اقدام کنند. داده‌های آماری تأمین اجتماعی نشان می‌دهد که اکنون ۱۵۰ هزار نفر در قالب ۳۲ گروه از این نوع بیمه بهره‌مند هستند.

همچنین افراد ورزشکار می‌توانند در قالب بیمه‌های اختیاری و بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد نیز زمینه استفاده از بیمه تأمین اجتماعی را برای خود فراهم کنند زیرا اکنون بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز در قالب این بیمه از خدمات تأمین اجتماعی در بخش‌های سه‌گانه بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگانی استفاده می‌کنند.

همچنین همه ورزشکاران، اعضای تیم‌های ورزشی، مربیان و سایر فعالان حوزه‌های ورزشی می‌توانند حسب مورد در قالب بیمه‌شده اجباری یا خویش‌فرما و پرداخت حق بیمه مقرر، از خدمات متنوع بیمه‌ای و درمانی تأمین‌اجتماعی برخودار شوند.

ورزشکارانی که رابطه کاری و مزدبگیری با کارفرما دارند با استفاده از مصادیق بند الف ماده چهار قانون تأمین اجتماعی، ماهیت بیمه اجباری دارند که در این زمینه کارفرمایان مکلف به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه افراد براساس مواد ۳۶، ۳۰، ۲۸ و ۳۹ قانون تأمین اجتماعی هستند. افراد ورزشکار فاقد رابطه مزدبگیری با کارفرما نیز در قالب بیمه‌های اختیاری و به صورت گروهی با بیمه توافقی یا انفرادی و با بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد امکان استفاده از بیمه تأمین اجتماعی را دارند.

شرایط بیمه ورزشکاران

برای بیمه خویش‌فرمایی ورزشکاران و فعالان حوزه ورزش و تربیت‌بدنی، دو نرخ ۱۴ درصد دستمزد مبنای کسر حق بیمه با خدمات بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی و ۱۸ درصد با خدمات بازنشستگی، فوت قبل و بعد از بازنشستگی و نیز ازکارافتادگی پیش‌بینی شده است.

همه ورزشکاران و فعالان این حوزه با داشتن سن ۱۸ تا ۵۰ سال می‌توانند در قالب این طرح تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار گیرند. همچنین افراد با سن بیش از ۵۰ سال نیز در صورت این‌که معادل مازاد سال‌های بیش از ۵۰ سال، سابقه پرداخت حق بیمه قبلی نزد سازمان تأمین‌اجتماعی داشته باشند، می‌توانند تحت پوشش این طرح قرار گیرند. افراد بیمه‌پرداز در این طرح همچنین با پرداخت سرانه درمان برای خود افراد تحت تکفل، می‌توانند از خدمات درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی نیز بهره‌مند شوند.

با توجه به ارائه خدمات هوشمند و غیرحضوری در سازمان تأمین اجتماعی اکنون ورزشکاران و همه فعالان حوزه ورزش برای انعقاد قرارداد و آغاز بیمه‌پردازی، بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب سازمان تأمین‌اجتماعی می‌توانند به سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir مراجعه یا با استفاده از برنامه کاربردی «تأمین من» در این طرح ثبت‌نام کنند.

سازمان تأمین اجتماعی که اکنون ۵۳ درصد جامعه با حدود ۴۷ میلیون نفر را تحت پوشش دارد اما همچنان برای افزایش شمار بیمه‌شدگان و گسترش خدمات خود به همه افراد جامعه تلاش دارد که به همین منظور در قالب بیمه‌های توافقی گروه‌هایی مانند پزشکان، دامپزشکان، امدادرسانان و دیگر گروه‌های بدون بیمه را از خدمات این سازمان بهره‌مند کرده است.

کد خبر: 66317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =