ثبت نرخ پوشش ۵۴.۸ درصدی تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱

براساس داده‌های مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی مربوط به جامعه بیمه‌شدگان و افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی، نرخ پوشش ۵۴.۸ درصدی توسط این سازمان در سال ۱۴۰۱ به ثبت رسیده است؛ نرخ پوشش بیانگر نسبت جمعیت تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی به جمعیت کل کشور است.

به گزارش آتیه آنلاین، در بازه زمانی ۱۲ ساله منتهی به سال ۱۴۰۱ نرخ پوشش سازمان تأمین اجتماعی با ثبت روند افزایشی و رشد ۸.۳ درصدی از ۴۶.۵ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۵۴.۸ درصد در سال گذشته رسیده است.

با توجه به داده‌های آماری جامعه تحت پوشش تأمین اجتماعی نسبت به جمعیت کل کشور، در هیچ دوره‌ای این نرخ به عدد امروزی در بازه ۵۴.۸ درصدی نرسیده و در واقع در هیچ سالی به اندازه سال قبل سازمان تأمین اجتماعی دارای بالاترین میزان پوشش جمعیتی شرکای اجتماعی تحت پوشش نسبت به جمعیت کشور نبوده است.

به عبارتی سال گذشته سازمان تأمین اجتماعی در حوزه نرخ پوشش بهترین وضعیت را نسبت به شرایط مذکور در تمامی ۱۲ سال گذشته تجربه کرده است. در این ارتباط پایین‌ترین نرخ پوشش در سال ۱۳۹۰ با عدد ۴۶.۵ درصد ثبت شده است.

ثبت نرخ پوشش ۵۴.۸ درصدی تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱

بیشترین و کمترین نرخ پوشش تأمین اجتماعی در کدام استانها است

داده‌های مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده این است که استان یزد با نرخ پوشش ۸۵ درصدی و استان سیستان و بلوچستان با نرخ پوشش ۲۷ درصدی به ترتیب بیشترین و کمترین میزان سطح پوشش جمعیتی نسبت به کل جمعیت استانهای مذکور را در اختیار داشته‌اند.

همچنین بالاترین میزان رشد نرخ پوشش تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن با ۳.۸ درصد توسط استان یزد و کمترین میزان رشد این شاخص با عدد در استانهای سمنان و کرمانشاه به ترتیب بدون رشد و ۰.۴ درصد به ثبت رسیده است. در این ارتباط علاوه بر استانهای سمنان و کرمانشاه، استانهای آذربایجان‌غربی، کردستان، مازندران، قزوین، خراسان شمالی، گلستان، هرمزگان، قم، زنجان، لرستان و سیستان و بلوچستان در جمع مناطق با میزان تغییر نرخ رشد زیر یک‌ درصد قرار دارند.

آمارها حاکی است علاوه بر یزد استانهای بوشهر، مرکزی، تهران، اصفهان، سمنان، قزوین و خوزستان در سال ۱۴۰۱ نرخ پوشش بیش از ۶۰ درصد را تجربه کرده‌اند و این در حالی است که استانهای آذربایجان‌غربی، خراسان شمالی و کرمانشاه علاوه بر سیستان و بلوچستان با نرخ پوشش کمتر از ۴۰ درصد مواجه بوده‌اند.

بر این اساس ۱۸ استان کشور نرخ پوشش بیش از ۵۰ درصدی را در مناطق تحت پوشش نسبت به جمعیت استان تجربه کرده‌اند و در کارنامه ۱۳ استان نیز نرخ پوشش کمتر از ۵۰ درصد در سال ۱۴۰۱ ثبت شده است.

در حال حاضر با توجه به رشد آمار حدود ۲ میلیون نفری بیمه‌شدگان اصلی تأمین اجتماعی در بیش از ۲ سال اخیر در قالب دولت سیزدهم، جمعیتی در حدود ۴۷ میلیون نفر تحت پوشش این سازمان قرار دارند که بالاترین میزان پوشش آماری از بدو تاسیس این سازمان بیمه‌گر تا به امروز محسوب می‌شود.

کد خبر: 66454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =