وجود بیش از یک میلیون بیمه‌شده در بخش حرَف و مشاغل آزاد

جدیدترین داده‌های آماری نشان از وجود بیش از یک میلیون و ۳۳۴ هزار و ۳۸۴ نفر بیمه‌شده در بخش بیمه صاحبان حرَف و مشاغل آزاد در سازمان تأمین اجتماعی دارد که این نوع بیمه، مسیری برای جذب بیمه‌شدگان جدید محسوب می‌شود.

به گزارش‌آتیه آنلاین، حدود ۴۷ میلیون بیمه‌شده و مستمری‌بگیر و افراد تبعی آنان از خدمات همه‌جانبه تأمین اجتماعی بهره‌مند هستند اما این سازمان برای گسترش چتر بیمه‌ای خود انواع بیمه‌های اجباری، اختیاری، بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی، بیمه توافقی و خویش‌فرما را برای همه افراد بدون بیمه در نظر دارد.

جذب بیمه‌شدگان جدید به عنوان سیاست و اولویت سازمان در راستای اجرای اصل ۲۹ قانونی اساسی، اصل یکم قانون تأمین اجتماعی و اجرای سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی است تا از این طریق جامعه ۸ تا ۹ میلیون نفری فاقد بیمه بتوانند بخش عمده‌ای از خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی را از این نهاد بیمه‌گر دریافت کنند.

از آنجا که آمار افراد بدون بیمه در کارگاه‌های زیرزمینی و اشتغال‌های غیررسمی بسیار بالاست، جذب این افراد با استفاده از بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد در تأمین اجتماعی امکانپذیر است. اگرچه تلاش این نهاد بیمه‌ای بر جذب همه افراد فاقد بیمه بوده و تاکنون در این مسیر موفق عمل کرده است.

همچنی گروه‌هایی همچون پزشکان، دامپزشکان، ورزشکاران، امدادرسانان، زنان خانه‌دار، دانشجویان و دیگر گروه‌های بدون بیمه می‌توانند در قالب بیمه‌های اختیاری یا صاحبان حرف و مشاغل آزاد از خدمات این سازمان بهره‌مند شوند.

با توجه به اینکه بیمه افراد شاغلی که از هیچ نوع بیمه‌ اجتماعی برخوردار نیستند به عنوان تکلیف و وظیفه‌ای برای سازمان تأمین اجتماعی است، به همین منظور ‌در قالب بیمه‌های توافقی به صورت انفرادی امکان پوشش بیمه‌ای آنان وجود دارد.

تعریفی از بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد

بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد به عنوان یکی از انواع بیمه‌های سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود که با استفاده از این بیمه متقاضیان دارای حرفه و مشاغل مختلف با پرداخت حق بیمه می‌توانند از حمایت‌های قانونی مقرر در این نوع بیمه برخوردار شوند.

افرادی مشمول بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد می‌شوند که برای انجام حرفه و شغل موردنظر با داشتن کارگر «کارفرما» یا خود فرد به تنهایی «خویش‌فرما» به استناد مجوزه اشتغال صادره از سوی مراجع ذیصلاح یا به تشخیص هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی به کار اشتغال داشته و مشمول مقررات حمایتی خاصی نباشند.

در این نوع بیمه ضمن داشتن شرایط سنی برای متقاضیان، در صورتی که افراد فاقد سابقه پرداخت حق بیمه هستند باید سن متقاضی برای زنان یا مردان از ۵۰ سال تمام بیشتر نباشد. همچنین نرخ حق بیمه ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد برای همه متقاضیان قابل انتخاب است.

جذب بیمه‌شدگان جدید با انواع بیمه‌ها

سازمان تأمین اجتماعی اکنون جامعه ۵۳ درصدی افراد تحت پوشش را از میان ۱۸ صندوق بیمه‌گر تحت پوشش دارد اما همچنان براساس مواد قانونی به دنبال جذب بیمه‌شدگان جدید است. اگرچه اکنون حدود ۴۷ میلیون ایرانی از خدمات این سازمان برخوردار هستند.

تأمین اجتماعی با چتر گسترده‌ بیمه‌ای خود اکنون بیش از ۳۹ میلیون نفر از خانواده بیمه‌شدگان و حدود هشت میلیون نفر از خانواده مستمری‌بگیران را تحت پوشش خود دارد اما همچنان با استفاده از بیمه‌های مختلف از جمله بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد جذب بیمه‌شدگان جدید را دنبال می‌کند.

برخورداری از خدمات سازمان تأمین اجتماعی در بخش‌های سه‌گانه بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی از جمله تعهدات این سازمان به شمار می‌رود و به واسطه تنوع خدمات اکنون ۵۳ درصد جامعه امکان دریافت خدمت از این نهاد بیمه‌گر را دارند.

ایفای تعهدات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی و تنوع انواع بیمه‌های اجباری، اختیاری، بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه فراگیر خانواده ایرانی، دانشجویان و زنان خانه‌دار، افراد فاقد بیمه را ترغیب به استفاده و استقبال از خدمات این سازمان کرده است به گونه‌ای که در ۲.۵ سال فعالیت دولت سیزدهم یک میلیون و ۹۲۰ هزار نفر به جمع خانواده بزرگ تأمین اجتماعی افزوده شد.

بیمه فراگیر خانواده ایرانی شامل بیمه زنان خانه‌دار، دانشجویان، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و ادامه روند پوشش بیمه‌ای به طور اختیاری به عنوان یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان تأمین ‌اجتماعی است. اگرچه این روند درسال ۱۴۰۲ کماکان ادامه دارد تا بیمه‌شدگان جدید با این نوع بیمه‌ها به عنوانورودی‌های جدید جذب سازمان شوند.

تعداد افراد تحت پوشش در تأمین اجتماعی

تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای علاوه بر اجرای تکالیف قانونی و ذاتی تأمین ‌اجتماعی در حوزه گسترش بیمه‌های اجتماعی، مزایایی همچون افزایش نسبت پشتیبانی، تقویت منابع سازمان و ارائه با کیفیت و مطلوب‌تر تعهدات و خدمات تأمین‌اجتماعی به همه بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و بازنشستگان را دارد. بنابراین توسعه خدمات بیمه‌ای گامی برای رسیدن به همه این اهداف به شمار می‌رود.

داده‌های آماری سازمان تأمین‌اجتماعی تا شهریورماه سال‌ جاری نشان از تحت پوشش قرار داشتن ۱۵ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۶۱۲ بیمه‌شده اصلی شامل ۱۰ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۷۰ بیمه‌شده اجباری، یک میلیون و ۳۳۴ هزار و ۳۸۴ نفر بیمه‌شده در بخش حرَف و مشاغل آزاد، ۶۰ هزار و ۱۵۷ نفر بیمه دانشجویان، ۴۹۱ هزار و ۸۳۲ بیمه‌شده زنان خانه‌دار، ۶۹۱ هزار و ۲۲۲ نفر بیمه‌شده اختیاری و ۲۰۱ هزار و ۵۴۹ بیمه‌شده در حوزه کارفرمایان صنفی دارد.

همچنین تعداد ۱۴۹ هزار و ۸۳۱ نفر در قالب بیمه‌های توافقی بخشی دیگر از جامعه افراد تحت پوشش این سازمان به شمار می‌روند.

کد خبر: 66455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =