بی‌احتیاطی کارگران و بی‌مسئولیتی کارفرمایان بیشترین علل وقوع حوادث کار

براساس آمارهای مدیریت آمار، اطلاعات و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی، ‌ تعداد حوادث ناشی از کار در سال گذشته ۳۸ هزار و ۷۳۴ مورد بوده است که این آمارها در سال ۱۴۰۰ به رقم ۴۵ هزار و ۹۰۴ مورد حادثه رسیده بود که دلیل اصلی آن بی‌احتیاطی به عنوان بیشترین علت این حوادث بوده است.

به گزارش آتیه آنلاین، همچنین طبق این آمارهای موجود سازمان تأمین اجتماعی، ۹۵ درصد حادثه‌دیدگان ناشی از کار مرد و پنج درصد زن بودند که این آمارها نسبت به سال قبل از آن تغییر چندانی نداشته است.

اطلاعات مربوط به بیمه‌شدگان حادثه‌دیده نشان می‌دهد که آمار وضعیت تاهل حادثه‌دیدگان هم به نوعی متفاوت است زیرا ۵۵ درصد این افراد مجرد و ۴۵ درصد نیز از افراد کارگر متاهل بودند.

بیشترین حادثه در گروه سنی ۳۵ تا ۳۹ سال

از آنجا که حوادث ناشی از کار همه گروه‌های سنی را دربرمی‌گیرد، ‌طبق آمارهای سال گذشته گروه سنی حادثه‌دیدگان از ۱۵ تا بیش از ۷۰ سال بوده است که در این زمینه کمترین حادثه در گروه سنی کمتر از ۱۵ سال با هفت مورد و بیشترین حادثه نیز در گروه سنی ۳۵ تا ۳۹ سال با ۸۵۱۰ مورد حادثه در سال ۱۴۰۱ رقم خورده است.

در سن ۳۰ تا ۳۴ سال نیز ۷۸۴۶ مورد، ۴۵ تا ۴۹ سال ۶۱۰۸ مورد و سنین ۲۵ تا ۲۹ سال ۵۸۷۲ مورد از این حوادث ناشی از کار را به خود اختصاص داده‌اند.

در آمارهای موجود سال ۱۴۰۰نیز موضوعاتی مانند وقوع ۶۷ درصد حوادث در نوبت کاری صبح به ثبت رسیده است. یکی دیگر از این مسایل در میان حوادث‌دیدگان، ‌وقوع این حوادث با آمار ۹۳ درصدی در میان بیمه‌شدگان اجباری سازمان تأمین اجتماعی است.

آسیب به دست بیشترین حادثه با بالغ بر ۱۹ هزار مورد

همچنین داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی نشان می‌دهد که در این حوادث برخی از کارگران دچار آسیب در اعضای بدن شده‌اند که در این حوادث ناشی از کار آسیب به دست با ۱۹ هزار و ۶۵۹ مورد بیشترین آسیب کارگران حادثه دیده به شمار می‌رود.

در این آمارها، قطع انگشت پا ۱۱ هزار و ۲۷۳ مورد، آسیب به سر ۲۳۱۹ مورد، ستون فقرات ۲۰۰۲ مورد، آسیب چشم ۱۶۷۳ مورد، ‌صورت ۱۴۳۷ مورد، تنه ۹۷۰ مورد، گردن ۶۹۸ مورد، سینه ۶۶۱ مورد، قطع انگشت دست ۶۰۵ مورد، خسارت بینی ۵۷۳ مورد، همه بدن ۴۶۳ مورد، اندام تحتانی ۴۶۲ مورد، جراحت شکم ۲۹۸ مورد، گوش ۱۵۱ مورد، جمجمه ۱۴۷ مورد و اعضای داخلی ۱۲۷ مورد و ۱۴۷۶ مورد اظهار نشده و آسیب‌دیده هم به ثبت رسیده است.

بی‌احتیاطی کارگران و بی‌مسئولیتی کارفرمایان بیشترین علل وقوع حوادث کار

نوع حوادث ناشی از کار

اطلاعات موجود سازمان تأمین اجتماعی نشان می‌دهد که نوع حادثه ناشی از کار در سال گذشته نیز مربوط به ضرب‌خوردگی، سقوط کردن و لغزیدن، بریدگی و قطع اعضا، گیر کردن داخل یا بین اشیا، شکستگی اعضا، سایر حوادث، سقوط اشیاء، سوختگی، حوادث ناشی از جابجا کردن، تصادف با وسیله نقلیه، حوادث ناشی از ابزار ماشینی، خفگی، داخل شدن اجسام در چشم، برق گرفتگی، تصادف با اجسام مختلف، انفجار و آتش‌سوزی، حوادث ناشی از مواد سمی، ریزش و ماندن زیر آوار و مسمومیت ناشی از گاز گرفتگی بوده است.

بیشترین نوع حادثه مربوط به ضرب‌خوردگی با ۹۵۷۰ مورد و کمترین آن مسمومیت ناشی از گاز گرفتگی با ۶۲ مورد در سال گذشته بوده است.

بهبودی ۸۲ درصد آسیب‌دیدگان حوادث ناشی از کار

همچنین اقدامات موثر و رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان در این مدت نشان از بهبودی کامل ۸۲ درصد از افرادحادثه‌دیده بوده است که البته کمتر از ۳۳ درصد کاهش توانایی حدود سه درصد، فوت یک درصد، از ۳۳ تا ۶۶ درصد کاهش توانایی حدود ۲ درصد و ازکارافتادگی کلی یک درصد از دیگر موارد مربوط به این حوادث به شمار می‌رود.

بی‌احتیاطی عامل اصلی حوادث کاری

براساس داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی، علت وقوع حوادث ناشی از کار نیز در این آمارها مشخص شده است که بی‌احتیاطی با ۲۲ هزار و ۲۶۷ مورد بیشترین علت را به خود اختصاص داده است.

دیگر دلایل وقوع حوادث ناشی از کار نیز شامل تهویه نامطلوب، نور ناقص، لباس نامناسب، ‌ازدحام و بی‌نظمی تجهیزات، عدم آموزش و فقدان آگاهی، استفاده نکردن از وسایل حفاظتی، وسایل معیوب، تجهیزات بی‌حفاظ، رعایت نکردن مقررات ایمنی و سایر علل بوده است.

حمایت‌های سازمان تأمین اجتماعی در حوادث ناشی از کار

سازمان تأمین اجتماعی در صورت وقوع حادثه ناشی از کار، نسبت به ارائه خدمات متنوع به بیمه‌شده یا افراد تحت تکفل اقدام می‌کند تا از این طریق حمایت‌های خود را از بیمه‌شدگان تحت پوشش داشته باشد.

در همین راستا بیمه‌شده یا خانواده او از تمامی تعهدات قانونی شامل خدمات درمانی، معالجه شخص بیمه‌شده، پروتز و اروتز، غرامت دستمزد ایام بیماری، غرامت نقص عضو، از کارافتادگی جزئی، کلی و فوت، حسب‌مورد بهره‌مند می‌شوند.

کد خبر: 66474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =