۲۲۰ هزار بافنده بهره‌مند از خدمات گسترده تأمین اجتماعی

فراهم کردن بسترهایی برای بافندگان و دریافت خدمات از سازمان تأمین اجتماعی یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های این نهاد بیمه‌ای به شمار می‌رود که آخرین داده‌های آماری این سازمان در تیرماه سال ۱۴۰۲ نشان از حمایت از ۲۲۰ هزار و ۷۶۲ نفر از افراد بافنده در سراسر کشور دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، بیمه‌شده حوزه بافندگی شامل بافندگان فرش، ‌ گلیم، زیلو و سایر صنایع دستی در قالب بیمه‌شدگان خاص از حمایت‌های سازمان تأمین اجتماعی برخوردار هستند که این افراد می‌توانند با استفاده از بیمه اختیاری خود را از خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی بهره‌مند کنند.

تأمین اجتماعی برای افزایش شمار بیمه‌شدگان در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی را با انواع بیمه‌های اجباری، اختیاری، بیمه حرف و مشاغل آزاد، توافقی و بیمه‌های خاص انجام داده و در ۲.۵ سال گذشته حدود یک میلیون و ۹۲۰ هزار بیمه‌شده جدید به به جمع بیمه‌شدگان این نهاد بیمه‌ای افزوده شده است که با این وجود همچنان جذب افراد بیمه‌شده به عنوان اولویت در دستور کار این سازمان قرار دارد.

قالیبافان مورد حمایت تأمین اجتماعی

قالیبافان با آمار ۲۲۰ هزار نفری ضمن بهره‌مندی در قالب بیمه‌های خاص از حمایت‌های تأمین اجتماعی، اکنون از همه خدمات این سازمان می‌توانند استفاده می‌کنند و به همین منظور دولت نیز بخشی از هزینه‌های مربوط به بیمه‌پردازی این افراد را به عهده دارد.

برای بیمه‌شدگان خاص معروف به بیمه‌های حمایتی، دولت پرداخت سهم کارفرمایی بیمه را برای گروه‌های خاص با ۲۶ گروه شامل قالیبافان، رانندگان، باربران، صیادان و سایر ردیف‌های خاص شغلی را به عهده دارد، با توجه به اینکه ضوابط بیمه‌پردازی این گروه از بیمه‌شدگان با بیمه‌شدگان عادی متفاوت است، بخش قابل توجهی از پرداخت بیمه‌پردازی این افراد برعهده دولت است.

همچنین در بخشنامه‌های سازمان تأمین اجتماعی در مورد بیمه قالیبافان اینگونه آمده است که «درآمد ماهانه مبنای محاسبه حق بیمه بافندگان قالی، قالیچه، گلیم و زیلو که واجد شرایط عقد قرارداد شناخته شوند به طور مقطوع معادل ۵۰ درصد حداقل دستمزد کارگر عادی مشمول قانون کار در زمان انعقاد و نرخ حق بیمه آنان به طور یکسان معادل ۱۴ درصد دستمزد مبنای کسر حق بیمه تعیین شده که پرداخت هفت درصد آن سهم بیمه شده و هفت درصد دیگر آن به عهده دولت خواهد بود.»

با این حساب، «دولت» نه تنها به عنوان یکی از شرکای اجتماعی که مسئول پرداخت سه درصد حق بیمه برای بیمه‌شدگان عادی است، بلکه در مقام کارفرمای بیمه‌ای در گروه‌های شغلی خاص، نقش قابل توجهی در تأمین منابع درآمدی سازمان تأمین اجتماعی دارد.

۱۴ درصد قالیبافان بیمه دارند

عبدالله بهرامی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف نیز به انتظار ۵۰۰ هزار بافنده برای بیمه شدن اشاره کرده و گفته است: قرار است این تعداد از بافندگان نیز تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار گیرند.

بر اساس آخرین آمارهای مرکز ملی فرش ایران در مهرماه سال جاری، حدود ۲ میلیون نفر در کشور به کار قالیبافی اشتغال دارند که از این تعداد نزدیک به ۲۲۰ هزار نفر بیمه تأمین‌اجتماعی شده‌اند. حدود ۵۰ هزار نفر هم بیمه صندوق بیمه اجتماعی روستایی و عشایری دارند که در مجموع حدود ۱۴ درصد قالیبافان کشور را تشکیل می‌دهد.

در حال حاضر ۸۶ درصد از قالیبافان کشور، فاقد هر نوع بیمه هستند و راهکار مهم پوشش حمایت‌های اجتماعی در پیش رو برای این افراد استفاده از بیمه‌ اختیاری سازمان تأمین‌اجتماعی است.

اجرای بیمه قالیبافان از سال ۱۳۸۸

بیمه قالیبافان و بافندگان فرش دستباف از سال ۸۸ آغاز شد و براساس این مصوبه، بافندگان کشور می‌توانند از بیمه قالیبافان بهره‌مند شوند؛ اما برخورداری از این بیمه، مشروط بر این بود که قالیبافان از سازمان فنی و حرفه‌ای گواهی مهارت گرفته و ادارات صنعت و معدن به عنوان متولی فرش در سطح کشور این افراد را تایید کنند.

پس از طی این مراحل، سازمان تأمین اجتماعی مکلف شد تا از افراد تایید شده با دریافت هفت درصد حق بیمه آنها را بیمه کند و ۲۳ درصد حق بیمه این افراد نیز با استفاده از پرداخت یارانه از سوی دولت به تأمین اجتماعی داده شود.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، دولت برای افزایش ایجاد اشتغال و توسعه مشاغل خانگی اقدام به حمایت از این رسته‌های شغلی کرد و در این راستا دولت برای توسعه اینگونه مشاغل، ضمن هدف‌گذاری برای امنیت شغلی این افراد، طرح معافیت بیمه‌ای را برای شاغلان صنایع دستی، قالیبافان و بافندگان فرش در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ منظور کرد.

در این قانون ضمن تاکید بر معافیت کامل بیمه‌ای بیمه‌شدگان بدون کارفرما، به ارزیابی آزمون وسع توسط وزارت کار و قرار گرفتن در چهار دهک اول درآمدی منوط شده است؛ یعنی چنانچه یک بافنده یا صنعت‌گر در چهار دهک اول درآمدی باشد، مشمول معافیت کامل بیمه‌ای می‌شود.

اگر در دهک پنجم تا هفتم درآمدی قرار گیرد به ازای هر دهک سه درصد از معافیت بیمه‌ای موجود کسر می‌شود. در صورتی که جزء دهک‌های هشتم و بالاتر باشد مشمول معافیت بیمه‌ای نخواهد بود و باید به صورت خویش‌فرما حداقل ۲۷ درصد دستمزد ماهانه خود را پرداخت کند تا بیمه شود.

حمایت دولت از بیمه‌شدگان بدون کارفرما مانند قالیبافان

هیأت‌وزیران نیز در اجرای حکم مندرج در بند (ز) تبصره (۱۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در خصوص نحوه معافیت‌های بیمه‌ای بیمه‌شدگان بدون کارفرما در سازمان تأمین‌اجتماعی براساس دهک‌های درآمدی، آیین‌نامه اجرایی این بند از قانون را با هدف ساماندهی اقشار تحت پوشش بیمه‌ای مشمول کمک دولت، در سال جاری ۱۴۰۱ به تصویب رساند.

گروه‌های هدف این آیین‌نامه شامل قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه‌دار(کددار)، رانندگان حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری، خادمین ثابت مساجد، مداحان، کارگران باربر، زنبورداران، صیادان استان‌های ساحلی شمال و جنوب کشور، اصناف کم‌درآمد، هنرمندان و روزنامه‌نگاران و نویسندگان مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مددجویان و زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، مربیان مهدکودک و راهنمایان گردشگری مورد تائید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستند که به موجب قوانین و مقررات مربوطه از معافیت بیمه‌ای برخوردار شده یا می‌شوند.

براساس این آیین‌نامه نرخ حق بیمه مشـمولان به ترتیب مقرر در ماده (۲۸) قانون تأمین‌اجتماعی و مقررات مربوط است. هریک از بیمه‌شدگان موجود و جدید در صورتی که بر اساس نتایج آزمون وسع در چهار دهک اول درآمدی باشند، از معافیت کامل بیمه‌ای به ترتیب مقرر در قوانین و مقررات مربوط و بر اساس حداقل دستمزد مشمولین قانون کار یا دستمزد بیمه‌شدگان مشمول طبقه‌بندی مزد یا حقوق موضوع ماده (۳۵) قانون تأمین‌اجتماعی (حسب مورد) برخوردار خواهند شد.

کد خبر: 66508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =