پرداخت ۴۸۷ هزار مورد غرامت دستمزد ایام بیماری به بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی

یکی از تعهدات سازمان تأمین اجتماعی در قبال بیمه‌شدگان تحت پوشش پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری است که در سال ۱۴۰۱ طبق آمارهای موجود ۴۸۷ هزار و ۳۴ مورد غرامت به بیمه‌شدگان دارای شرایط از این سوی این نهاد بیمه‌ای پرداخت شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، از تعداد کل اسناد قطعی صادر شده بابت غرامت دستمزد ایام بیماری، ۴۰۲ هزار و ۱۷۶ مورد مربوط به مردان با ۸۲.۵۸ درصد و ۸۴ هزار و ۸۵۸ مورد از اسناد مربوط به بانوان با ۱۷.۴۲ درصد این اسناد غرامت بوده است. همچنین ۶۷.۴ درصد برای متاهلان، ۳۲.۴ درصد برای گروه مجردان و ۰.۱ درصد نیز برای گروه متکفلین صادر شد.

شرایط پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری

غرامت دستمزد ایام بیماری در ایام ‌بارداری، ‌بیماری و توانایی نداشتن موقت اشتغال به کار و عدم دریافت مزد یا حقوق براساس ماده ۲ قانون تأمین اجتماعی به جای مزد یا حقوق به بیمه شده پرداخت می‌شود.

شرایط دریافت این غرامت نیز شامل عدم اشتغال به کار، دریافت نکردن مزد یا حقوق در ایام بیماری، قبل از شروع بیماری، ‌عدم قطع رابطه کارگر و کارفرما، تایید مدت استراحت بیمه شده از سوی مراجع پزشکی سازمان تأمین اجتماعی، عدم بازخرید، استعفا و یا اخراج فرد بیمه شده در ایام بیماری است.

برای مدت پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری محدودیت زمانی وجود ندارد و تا زمانی که بیمه شده برحسب تشخیص سازمان تأمین اجتماعی قادر به کار نباشد و به موجب قانونی از کارافتاده شناخته نشده باشد پرداخت غرامت دستمزد ادامه می‌یابد.

همچنین غرامت دستمزد ایام بیماری در صورت برقراری و شرایطی همچون بیمه شده ازکارافتاده کلی نباشد، ‌ کارفرما طبق ضوابط و مقررات دیگری مکلف به پرداخت حقوق بیمه شده بیمار خود نباشد، بیمه شده در ایام بیماری حقوق یا مزد از کارفرما دریافت نکرده باشد، استراحت پزشکی بیمه شده به تایید مراجع پزشکی ذیربط رسیده باشد و در تاریخ اعلام بیماری، بیمه شده مشغول به کار نبوده و یا در مرخصی استحقاقی نباشد، در این صورت غرامت پرداخت می‌شود.

پرداخت ۴۸۷ هزار مورد غرامت دستمزد ایام بیماری به بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی

بیشترین اسناد غرامت دستمزد بیماری مربوط به کدام استان‌هاست

براساس جدیدترین داده‌ها و اطلاعات موجود بیشترین اسناد صادر شده در زمینه پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری مربوط به استان اصفهان با بیش از ۵۶ هزار سند به ثبت رسیده است. این در حالی است که استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۷۳۳ فقره سند قطعی کمترین میزان سند صادره را به خود اختصاص داده است.

طبق این آمارها در سال گذشته به طور متوسط از هر ۱۰۰ سند صادرشده حدود ۲۱ سند علی‌الحساب و ۷۹ سند قطعی به ثبت رسید.

میزان مبالغ پرداختی بابت غرامت دستمزد ایام بیماری

آخرین داده‌های آماری نشان می‌دهد که در مجموع حدود ۱۳۲۸ میلیارد تومان کل مبالغ پرداختی بابت غرامت دستمزد ایام بیماری افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی بود که متوسط پرداختی بابت سند غرامت دستمزد حدود ۲.۲ میلیون تومان به ثبت رسید.

بالاترین این شاخص به اداره کل غرب تهران با ۱۲۹ میلیارد تومان و کمترین آن به استان کهگیلویه و بویراحمد با مبلغ ۶.۸ میلیارد تومان تعلق دارد.

طبق بررسی های موجود، در گروه درمانی ۷۴.۲ درصد اسناد مربوط به زنان بوده که این رقم بالاترین درصد اسناد مربوط به زنان را در مقایسه ا سایر گروه‌های فعالیت به خود اختصاص داده است. در حالی که متوسط کشوری سهم زنان از کل اسناد صادره ۱۷.۴ درصد است.

پرداخت ۴۸۷ هزار مورد غرامت دستمزد ایام بیماری به بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی

گروه صنعتی بیشترین دریافت کننده غرامت

در گروه فعالیت اقتصادی «گروه صنعتی» با تعداد ۱۵۵ هزار و ۷۵۲ مورد بیشترین سند قطعی را داشته در حالی که فعالیت مداحان و نظام مهندسی با یک مورد کمترین سند قطعی دریافت دستمزد ایام بیماری را به خود اختصاص داده است.

همچنین میانگین کشوری متوسط پرداختی بر حسب فعالیت ۱.۳ میلیون تومان از نظر پرداخت این نوع غرامت به افراد دارای شرایط بود.

میانگین سنی دریافت‌کنندگان غرامت ۳۷.۶ سال

یکی دیگر از شاخص‌های مورد بررسی در راستای پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری مربوط به میانگین سنی دریافت‌کنندگان این نوع پرداخت از سازمان تأمین اجتماعی بود که بر این اساس میانگین سنی در این زمینه ۳۷.۶ سال به ثبت رسیده است.

در همین راستا میانگین سنی در گروه بیماری‌های سرطان ۴۵.۶ سال، بیماری‌های مغز و اعصاب ۴۰ سال، بیماری‌های دستگاه گوارش ۳۶.۸ سال، بیماران قلب و عروق ۴۷ سال، ‌ بیماری‌های کلیوی ۴۰.۵ سال، سکته مغزی و جراحی ۴۹.۵ سال، بیماران ریوی و تنفسی ۴۰ سال، بیماری‌های کرونا ۳۴.۶ سال، بیماران اعصاب و روان ۴۱.۶ سال، بیماری‌های استخوان و مفصلی ۳۸.۵ سال، بیماری‌های چشم ۴۰.۵ سال و بیماری‌های خونی ۴۱ سال بود.

اختصاص بیشترین اسناد غرامت به گروه سنی ۳۹-۳۵ سال

داده‌های آماری نشانگر این موضوع است که بیشترین تعداد اسناد غرامت دستمزد ایام بیماری مربوط به گروه سنی ۳۹-۳۵ سال با ۱۰۵ هزار و ۲۲۸ سند است.

در همین راستا گروه سنی ۳۴-۳۰ سال با رقم ۹۶ هزار و ۵۱۴ سند و گروه سنی ۴۴-۴۰ سال نیز ۷۸ هزار و ۱۹۱ مورد سند به این گروه تعلق دارد.

بیماری عادی بیشترین علت استراحت

در داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی علت استراحت نیز مشخص شده و بیماری عادی با ۸۵.۳ درصد بالاترین سهم را در میان سایر علت‌های استراحت به خود اختصاص داده است و پس از آن حوادث با ۱۳.۵۴ درصد در رتبه بعدی این علت قرار دارد.

در بخش حوادث که ۱۳.۵۴ درصد علت استراحت به آن تعلق دارد، ۹.۸۸ درصد مربوط به حادثه غیر ناشی از کار و ۳.۶۷ درصد حادثه ناشی از کار است.

در مقایسه علت‌های استراحت بر حسب نوع بیماری در همه گروه‌ها، جراحی در گروه بیماری عادی با تعداد ۹۶ هزار و ۴۸ سند بیشترین تعداد اسناد را به خود اختصاص داده است به این معنی که ۱۹.۷ درصد اسناد قطعی غرامت بیماری در سال گذشته مربوط به گروه بیماری جراحی بود.

همچنین از مجموع ۴۸۷ هزار و ۳۴ مورد سند قطعی غرامت دستمزد ایام بیماری در سال گذشته ۸۰.۴ درصد سرپایی، ۱.۳ درصد بستری و ۱۸.۳ درصد سرپایی و بستری با هم بود.

کد خبر: 66554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =