به گزارش آتیه آنلاین،علی استاد هاشمی، رئیس کل بیمه مرکزی در پنل افتتاحیه دومین کنفرانس ملی «تحول دیجیتال؛ بانک و بیمه»، تحول دیجیتال را در توسعه و رفاه اقتصادی و اجتماعی دنیا پیشران خواند و گفت: این تحول روابط فردی، اجتماعی، داخلی و بینالمللی کشورها و فرآیند اقتصادی را دچار انقلاب کرده است. هوشمندسازی فعالیتها و فرآیندها یک الزام است. صنعت بیمه در ایران و جهان به دور از تهدید و فرصتها متاثر از تحول دیجیتال بوده است. شرکتهای بیمهای که نتوانند کسب و کار خود را همگام با فناوریهای جدید رشد دهند، از دایره رقابت خارج میشوند.
وی با اشاره به تحولات بیمهای در جوامع جهانی،گفت: صنعت بیمه در جهان در حال تحول و رقابتی شدن است. بیمهگران دیجیتال جدید در حال تجربه بهرهمندی وسیعتر از داده کاوی هستند. ما همراه دیجیتالسازی زنجیره ارزش در بیمه هستیم.
هاشمی با بیان اینکه صنعت بیمه ما از ۲۰ سال پیش در تحول دیجیتال گام برداشته است، توضیح داد: مجوز یک شرکت به صورت تمام دیجیتال صادر شده است. امروز بالای ۴۰ شرکت بیمه و بالای ۱۰۰ هزار نماینده بیمه داریم، اما به رغم پیشرفت کمی، ساختار ما تغییر نکرده است. اخیرا پروژه کروکی برخط را در دستور کار داریم که به زودی رونمایی میشود و در عرصه خدمات بیمه اتومبیل خدمت مهمی خواهد بود. همچنین هفته قبل پس از یکسال فراز و فرود، آیین نامه اینشورتک صنعت بیمه را به تصویب رساندیم که منشا تحول خواهد بود.
وی افزود: در بخش دولتی با قوانین دولتی، امکان پرداخت خوب به افراد کار بلد، مهیا نیست و امیدواریم مجلس برای این موضوع چارهاندیشی کند چراکه افراد خبره در حال مهاجرت هستند.
در بخش دیگر این برنامه سید محمدرضا میرتاج الدینی، رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: سرعت بروز فناوری به قدری بالاست که به سال هم نمیرسد. در دیجیتال همانند دانش قدیم به قرن نیاز نداریم و اگر تلاش نکنیم عقب میمانیم. آیا سرعت کشور ما با تغییر سرعت تکنولوژی همگام است؟ خیر ما سرعت پایینی داریم و باید گامهای بزرگی برداریم.
وی با اشاره به اینکه تحول در دنیای دیجیتال مفهوم حکمرانی را تغییر میدهد، گفت: یکی از آثار حکمرانی دیجیتال بهبود خدمات عمومی است تا دولتها مسیر مستقیم داشته باشند و براساس نیازها پاسخگو باشند. وقتی اشتراک سازمانی باشد، استفاده از کاغذ کم میشود. برای نمونه ثبت نام در انتخابات مجلس در دورههای قبلی کاغذی بود اما امسال دیجیتالی شد.
وی ادامه داد: باید ببینیم رابطه حکمرانی دیجیتال با حکمرانی اسلامی چیست؟ حکمرانی اسلامی رویکردها و اصول را نشان میدهد و حکمرانی دیجیتال شیوهها و ابزار را نمایان میکند. حاکمان در حکمرانی اسلامی نباید چیزی را پنهان کنند. عدالت اصل است و توازن در مسائل مالی و بودجه باید رعایت شود. در برخی موارد مانند یارانههای غیرمستقیم هرکسی ظرف بیشتری دارد، برداشت بیشتری دارد. یک خانواده فقیر نباید ناشناخته باشد که امکانات دریافت نکند. حکمرانی دیجیتال بستری را فراهم میکند که اطلاعات و کاوش تشکیل شود.
این نماینده مردم گفت: کالابرگ الکترونیکی از سه سال قبل در مجلس مطرح شد و میخواهیم ۱۱ قلم کالا را در این قالب توزیع کنیم. امروز زیرساخت مورد نیاز در بانک مرکزی فراهم شده و البته نقایصی هم دارد. باید خرید با کارت یارانه و با قیمت مصوب دولت باشد که این مصداق استفاده از زیرساختهای دیجیتال است.
میرتاجالدینی بیان کرد: در حوزه دیجیتال شاهد رشد استارتآپها و افزایش زیرساختها هستیم. صندوق شبکه توسعه فیبر نوری مصوب شده و اکنون ۴ میلیون مشترک هدفگذاری شده و به ۲۰ میلیون اتصال خواهد رسید.
وی درباره سرمایه انسانی گفت: بستر جذب این افراد را فراهم نکردیم و باید بستر بهرهمندی از افراد تحصیل کرده و ماهر را فراهم کنیم. باید دبیرخانه دائمی این کنفرانس را ایجاد کنیم.
در ادامه مهران محرمیان، معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی گفت: ره نگاشت حمایت فینتکها را در بانک مرکزی تدوین کردیم و به زودی با طی مراحل جدید روی بانک مرکزی قرار میدهیم.
وی ادامه داد: اگر همه کارها را بانک مرکزی بخواهد انجام دهد، توفیق ۱۰۰ درصدی حاصل نمیشود. رک تکها حلقه مفقوده این فضا هستند و دغدغههای نهاد تنظیم گر را شناسایی کنند. رک تک در ایران خیلی گسترده نشده، اما سایر حوزههای فینتک باید به این مهم بپردازند. وقتی حوزهای از منظر تخلفات شفاف شود، تنظیمگر با رویکرد سهلگیرانهتری وارد میشود.
محرمیان گفت:با استفاده از فناوری هوش مصنوعی میتوان فضا را شفاف کرد و هرچقدر فینتکها شفاف باشد شتاب افزایش مییابد. نیروی انسانی را در حوزههای مختلف داریم، اما به دلیل محدودیت پرداخت به ویژه در حوزه فناوری اطلاعات در این بخش مشکل داریم و با همکاری مجلس میتوان راهگشا بود.
نظر شما