گسترش پوشش بیمه‌‏های اجتماعی فلسفه‏ شکل‏‌گیری نظام بازنشستگی کشور

صمدالله فیروزی، مشاور مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی گفت بسط،‌ گسترش و تأمین پوشش بیمه‏‌های اجتماعی پایه به ‌صورت عام و بیمه‌های بازنشستگی به‌ صورت خاص یکی از فلسفه‌‏های اصلی شکل‏‌گیری نظام بازنشستگی کشور و یکی از مأموریت‌های اصلی سازمان تأمین اجتماعی است.

فیروزی در گفت‌و گو با آتیه آنلاین درباره برنامه‌های پوشش همگانی بیمه پایه و بیمه‌های مکمل و اقدامات سازمان تأمین اجتماعی در راستای تحقق این نوع بیمه‌ها افزود: مطابق قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی مصوب سال ۱۳۸۳، پوشش همگانی فراگیر در بیمه‌‏های درمانی و پوشش همگانی در بیمه‌‏های اجتماعی با اولویت «افراد شاغل» بر این موضوعات تأکید دارد.
او بیان کرد: در حال حاضر بسط و تعمیم پوشش بیمه‌های اجتماعی به آحاد جامعه برای ایجاد اطمینان و امید نسبت به آینده و تقویت آرامش خاطر آنان و همچنین تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌های اجتماعی به مشاغل و کسب‌وکارهای نوظهور و مجازی و کارفرمایان صنفی در دستور کار قرار دارد.

هدف‌گذاری تأمین اجتماعی بر پایه گسترش پوشش بیمه‌ای
مسئول دبیرخانه سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی اضافه کرد: در این خصوص علاوه بر پوشش بیمه‌‏ای به نیروهای شاغل رسمی دارای کارفرما برخی اقدامات مهم سازمان تأمین اجتماعی بر پایه گسترش پوشش بیمه‌ای برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری شده تا افراد بدون بیمه بتوانند از خدمات بیمه‌ای مطلوب و مناسب بهره‌مند شوند.
به گفته او، یکی از مهمترین برنامه‌های اجرایی سازمان تأمین اجتماعی در سال‌های اخیر برنامه اثربخش بیمه فراگیر خانواده ایرانی با هدف پوشش گروه‌های خاصی از جامعه به شمار می‌رود تا از این طریق گروه‌های فاقد بیمه امکان بیمه‌پردازی جهت برخورداری از مزایای بیمه‌ای،‌ بازنشستگی و حتی خدمات درمانی در زمان حال و آینده را داشته باشند.
او اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی را برای جامعه زنان خانه‌دار، دختران و دانشجویان بسیار فرصت مناسبی برای بهره‌مندی از خدمات همه‌جانبه این نهاد بیمه‌گر دانست و گفت: این گروه‌های هدف می‌توانند با بیمه‌پردازی خدمات مطلوبی را در حوزه‌های بازنشستگی، بیمه‌ای و درمانی دریافت کنند.
فیروزی همچنین یکی دیگر از اقدامات مهم سازمان تأمین اجتماعی را اجرای طرح خوداظهاری شغلی شامل کسب‌وکارهای غیرمزد و حقوق‌بگیر در جامعه دانست و بیان کرد: اجرای این طرح‌های علاوه بر زمینه برخورداری این افراد از خدمات سازمان،‌ موجب توسعه و گسترش خدمات بیمه‌ای از سوی این نهاد بیمه‌گر خواهد شد.
سازمان تأمین اجتماعی اکنون به واسطه تکلیف و وظیفه قانونی طبق اصل ۲۹ قانون اساسی و اصل یکم قانون تأمین اجتماعی به بسط و گسترش پوشش بیمه‌های اجتماعی کمک شایانی انجام داده به گونه‌ای که در حال حاضر حدود ۴۷ میلیون نفر در قالب ۵۳ درصد جامعه از خدمات این نهاد بیمه‌ای برخوردار هستند.

کد خبر: 67445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =