پرداخت ۴۷۸ میلیارد تومان مقرری بیمه بیکاری توسط تامین‌اجتماعی گیلان

بیش از ۷۴۰۰ نفر بیمه شده گیلانی در حال حاضر از مقرری بیمه‌بیکاری بهره می برند و ماهانه افزون بر ۵۰ میلیارد تومان بابت این تعهد از سوی تامین اجتماعی گیلان پرداخت می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل تامین‌اجتماعی استان گیلان، مقرری بیمه بیکاری یکی از تعهدات این سازمان به بیمه‌شدگان اجباری ( مشمولین قانون کار ) است و در صورتی که فرد علیرغم تمایل به کار به شکل غیر ارادی شغل خود را از دست دهد پس از طی مراحل قانونی و اخذ رای اداره کار به او پرداخت خواهد شد .

بر اساس این گزارش، دوره دریافت مقرری بیمه بیکاری بین ۶ تا ۵۰ ماه بوده و میزان سابقه بیمه‌پردازی فرد مشمول و متاهل یا مجرد بودن او مبنای تعیین زمان استفاده است. همچنین مبنای دستمزد مشمول کسر حق بیمه هر فرد میزان مقرری او را تعیین می‌کند.

در حال حاضر تامین‌اجتماعی گیلان با رقمی افزون بر ۵۰ میلیارد تومان در هر ماه به بیش از ۷۴۰۰ نفر مقرری بیمه بیکاری پرداخت می‌کند که در سالجاری تاکنون این رقم ۴۷۸ میلیارد تومان بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل از ۳۰ درصد رشد برخوردار است .

تعداد افراد بهره‌مند از مقرری بیمه بیکاری تابعی از یک سیستم داشبوردی با تغییرات مداوم روزانه بوده و مکرراً افرادی به آن پیوسته و یا به دلیل اتمام دوره شمول یا اشتغال مجدد و ... از زمره برخوردارشوندگان خارج می‌شوند.

در سال ۱۴۰۲ تعداد ۳۷۷۰ حکم جدید برقراری مقرری بیمه بیکاری صادر و تقریبا به همین میزان تعدادی از مقرری‌بگیران با اتمام دوره شمول یا قطع بیکاری به دلیل اشتغال پنهان یا اشتغال دوباره به عنوان بیمه پرداز از این جرگه بیرون رفته‌اند ولی همواره تعداد مقرری‌بگیران استان در ۱۰ ماهه سپری شده از سالجاری بین ۷۲۰۰ تا ۷۵۰۰ نفر بوده است .

کارفرمایان در کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلفند بر اساس قانون، معادل ۳ درصد از حقوق و دستمزد مشمول کسر حق بیمه پرسنل خود را به عنوان حق بیمه بیکاری در کنار ۲۰ درصد سهم کارفرمایی و هفت درصد کسر شده از حقوق بیمه شده در لیست ارسالی به تامین اجتماعی لحاظ و پرداخت کنند.

کد خبر: 67457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =