همفکری با شرکای اجتماعی پیش‌نیاز حل مسائل مشترک است

«احمد اسفندیاری» معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: همفکری سازمان تأمین‌اجتماعی با شرکای اجتماعی، پیش‌نیاز و ابزار کارآمد حل مسائل مشترک محسوب می‌شود.

به‌گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، اسفندیاری در نشست شورای راهبردی شرکای اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی که با حضور جمعی از نمایندگان و فعالان تشکل‌های صنفی کارگران، بازنشستگان و کارفرمایان برگزار شد، افزود: تدوین سازوکاری برای نظارت شرکای اجتماعی بر عملکرد واحدهای مختلف ارائه خدمات تأمین‌اجتماعی از موارد مهم مورد درخواست شرکای اجتماعی این سازمان است. همکاران ما در بخش‌های مختلف بیمه‌ای و درمانی با تمام توان در خدمت ذی‌نفعان هستند و تمام تلاش خود را برای ارئه خدمات مناسب به کار می‌گیرند اما در سازمان بزرگی چون سازمان تأمین‌اجتماعی با بیش از ۴۶ میلیون نفر ذی‌نفع و خدمات متنوع، بروز مواردی از سوءتفاهم یا مشکل قابل پیش‌بینی است که برای به حداقل رساندن این موارد، ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ برخورد مناسب با ارباب رجوع در تمامی مراکز ارائه خدمات تأمین‌اجتماعی در دستور کار شورای امر به معروف سازمان قرار گرفته است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی تأکید کرد: ۵۶۴ واحد بیمه‌ای اجرایی تأمین‌اجتماعی در سراسر کشور مشغول به ارائه خدمت به بیمه‌شدگان و جامعه تحت پوشش هستند. همچنین ۲۳۰ شعبه اقماری و ۳۲۶ کارگزاری تأمین‌اجتماعی در این حوزه فعالیت دارند. ۸۴ بیمارستان و ۳۲۰ درمانگاه نیز در حوزه درمان مشغول ارائه خدمت به بیمه‌شدگان هستند.

اسفندیاری با تأکید براینکه ارجاع بیماران بیمه‌شده به مراکز خارج از حوزه درمان تأمین‌اجتماعی قابل پذیرش نیست، افزود: در سال‌های اخیر، نه‌تنها هیچ دارویی از فهرست تعهدات بیمه خارج نشده بلکه در دولت مردمی سیزدهم و با اجرای طرح دارویار، تعداد زیادی از داروهای تخصصی و گران‌قیمت نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفته است. علاوه بر این برای تأمین و توزیع نیازهای دارویی مراکز درمان تأمین‌اجتماعی در سراسر کشور، برنامه‌ریزی دقیقی انجام می‌شود و در شرایط عادی و طبیعی، نباید در هیچ مرکزی کمبود یا کسری دارو یا تجهیزات وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: به‌طور میانگین روزانه ۱۱ هزار تماس با مرکز تماس ۱۴۲۰ تأمین‌اجتماعی برقرار می‌شود و این مرکز به‌صورت شبانه‌روزی در حال پاسخگویی به تماس‌های بیمه‌شدگان و سایر مخاطبان سازمان است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: همچنین سامانه الکترونیکی نظارت مردمی در حوزه حراست، تخلفات اداری و بازرسی و رسیدگی به شکایات در سازمان تأمین‌اجتماعی راه اندازی شده است و سامانه‌ای نیز در مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی برای ارزیابی ارائه خدمات فعالیت دارد.

اسفندیاری افزود: اگر بنا است شعار سه‌جانبه‌گرایی در حوزه تأمین‌اجتماعی تحقق یابد، باید سازوکار و نقش دست‌اندرکاران این حوزه تعریف شود. در استان‌ها شورای راهبردی شرکای اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی براساس ضابطه اجرایی تشکیل این شورا برگزار شده است و در قالب فعالیت این شورا، امکان ارائه پیشنهادهای مختلف و طرح گزارش‌های نظارتی شرکای اجتماعی و پیگیری تصویب مصوبات موردنیاز برای حل مشکلات احتمالی توسط بخش‌های تخصصی سازمان وجود دارد.

معاون فرهنگی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی با تأکید بر اهمیت نظارت مردمی در ارتقای سلامت واحدهای اجرایی اضافه کرد: پیش‌نویس سازوکار نظارت شرکای اجتماعی بر عملکرد واحدهای اجرایی سازمان تأمین‌اجتماعی در جلسه آینده این شورا براساس نظرات مشترک شرکای اجتماعی تهیه و ارائه خواهد شد.

در بخش دیگری از این نشست، «اولیاء علی‌بیگی» رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار و نماینده کارگران در هیئت‌امنای سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: یکی از محاسن فعالیت تأمین‌اجتماعی در بیش از دو سال گذشته، عدم سوءاستفاده از شرکای اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی است. در این مدت برخلاف رویه برخی دوره‌های قبلی، استفاده ابزاری و سیاسی از شرکای اجتماعی و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی صورت نگرفته است.

«سید محمد یاراحمدیان» رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران نیز در نشست شورای راهبردی شرکای اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: شرکای اجتماعی تأمین‌اجتماعی باید نسبت به این سازمان مواضع منصفانه داشته باشند. شکل‌گیری سازوکار نظارتی شرکای اجتماعی بر عملکرد واحدهای اجرایی سازمان تأمین‌اجتماعی؛ اقدامی ماندگار و بسیار ارزشمند خواهد بود.

وی ادامه داد: از دوسال گذشته اتفاقات و اقدامات بسیار مهمی در سازمان تأمین‌اجتماعی شکل گرفته است. حضور ۴ نفر از شرکای اجتماعی در هیئت‌امنای سازمان تأمین‌اجتماعی که در دولت سیزدهم اتفاق افتاده، در دوره‌های گذشته بی‌سابقه بوده است.

«داود آدینه» دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران نیز در این نشست با اشاره به اهمیت تشکیل شورای راهبردی شرکای اجتماعی گفت : با تشکیل شورای راهبردی شرکای اجتماعی؛ امکان احصای مشکلات و مسائل شرکای اجتماعی و طرح آن در شورای راهبردی شرکای اجتماعی فراهم شده است و با تشکیل کمیته‌های تخصصی، امکان تدوین راهبردهای اجرایی نیز در این شورا فراهم خواهد شد.

«علی مصطفایی» مدیر آمار و برنامه‌ریزی اتاق تعاون ایران نیز گفت: انتظار می‌رود شورای راهبردی شرکای اجتماعی به‌عنوان یک شورای مشورتی، مسائل و مشکلات بیمه‌ای و درمانی جامعه کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی را پیگیری و در راستای تقویت اصل سه‌جانبه‌گرایی و افزایش مشارکت ذی‌نفعان در اداره سازمان تأمین‌اجتماعی فعالیت کند.

«سعید امیرخانی» نماینده اتاق اصناف ایران نیز ضمن قدردانی از تشکیل شورای راهبردی شرکای اجتماعی گفت: با توجه به تجربه‌ای که در شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی با دولت یا هیئت مقررات‌زدایی داریم، مصوبات این شورا ضمن این‌که نقش مشورتی دارد؛ می‌تواند با دستور عالی‌ترین مقام اجرایی سازمان، ضمانت اجرایی نیز پیدا کند.

وی افزود : امیدواریم فعالیت شورا محدود به برنامه و بودجه سال جاری نباشد و در سال های آینده نیز ماهیت دائم پیدا کند. فعالیت این شورا در عمل می‌تواند بسیاری از مشکلات ذی‌نفان را در بخش بیمه‌ای و درمانی حل کند.

«محمد اسدی» رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر سراسر کشور نیز در این نشست گفت: راهکارهای نظارت بر حوزه‌های بیمه و درمان و همچنین پیشنهادهای مربوط به راهکارهای توسعه تعامل تأمین‌اجتماعی با شرکای این سازمان؛ از موضوعاتی است که می‌تواند در شورای راهبردی شرکای اجتماعی پیگیری شود.

وی افزود: شورای راهبردی شرکای اجتماعی تأمین‌اجتماعی؛ بازویی مشورتی برای طراحی سازوکارهای توسعه و ارتقای تعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با بیمه‌شدگان، بازنشستگان و کارفرمایان به‌عنوان شرکای اجتماعی این سازمان است.

براساس گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، در این نشست همچنین تعداد دیگری از نمایندگان شرکای اجتماعی سازمان و مدیران سازمان تأمین‌اجتماعی نیز به بیان دیدگاه‌های خود در زمینه اهمیت توسعه تعامل و همکاری شرکای اجتماعی برای حل چالش‌ها و تقویت حکمرانی تأمین‌اجتماعی پرداختند.

در پایان این نشست مقرر شد اداره‌کل امور فرهنگی و اجتماعی با تجمیع نظرات و پیشنهادات شرکای اجتماعی؛ در جلسه آتی شورای راهبردی پیش‌نویس سازوکار نظارت شرکای اجتماعی بر عملکرد واحدهای اجرایی و درمانی سازمان را ارائه کند.

کد خبر: 67581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =