غربالگری بینایی ۴۰ هزار کودک در خراسان جنوبی

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت:۴۰ هزار کودک سه تا ۶ ساله در خراسان جنوبی از ابتدای امسال غربالگری بینایی شدند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، حسن شرفی با بیان اینکه در مجموع بیش از ۶۰ هزار کودک خراسان جنوبی مشمول طرح غربالگری بینایی هستند که تاکنون برای ۷۵ درصد آن‌ها غربالگری انجام شده است افزود: از این تعداد سه هزار و ۹۰۰ کودک دچار مشکلات بینایی بودند که به سطوح دیگر درمان ارجاع شده‌اند و مابقی نیز به تدریج تا پایان امسال از خدمات طرح غربالگری بینایی استفاده خواهند کرد.

وی با بیان اینکه ۲۸ مجری در طرح غربالگری بینایی همکاری دارند گفت: اجرای این طرح در ۴۸ پایگاه دائمی و ۶۵۰ پایگاه غیردائمی شامل مراکز پیش دبستانی، کودکستان‌ها، مراکز و خانه‌های بهداشت انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۲۴ مرکز تشخیص بینایی سنجی، چهار چشم پزشک و ۱۵ موسسه غیر دولتی با ۱۵ دستگاه غربالگری بینایی این طرح را اجرا می‌کنند افزود: بیماری تنبلی چشم یک اختلال اکتسابی بینایی یکطرفه و گاه دو طرفه است که پس از رفع هر گونه عیب انکساری و یا ضایعه جسمی در چشم برطرف نشده و کماکان باقی می‌ماند.

وی تاکید کرد: این بیماری اگر به موقع درمان نشود فرد را از یک یا هر دو چشم بسیار کم بینا و یا نابینا خواهد کرد ولی در صورت درمان به موقع قابل پیشگیری است.

شرفی گفت: بهترین سن برای تشخیص و درمان این بیماری قبل از پنج سالگی است و این اختلال اگر دیر تشخیص داده شود، درمان آن دشوارتر و میزان بهبودی کمتر خواهد بود؛ به طوری که اگر درمان در سنین ۱۰تا ۱۲ سالگی آغاز شود دید کامل نخواهد شد.

وی اضافه کرد: نکته قابل توجه اینکه در بیشتر موارد ظاهر چشم تنبل طبیعی است و هیچ نشانه‌ای از بیماری در آن دیده نمی‌شود ولی گاهی با علایمی از قبیل توجه بیشتر با یک چشم، مالیدن چشم ها یا پلک زدن زیاد بروز می‌کند که تنها راه پیشگیری از بیماری تنبلی چشم، تشخیص به موقع عوامل ایجادکننده آن است و چون بسیاری از این عوامل برای خانواده‌ها ناشناخته است چشم همه کودکان در سنین سه تا ۶ سالگی مورد غربال قرار می‌گیرد.

شرفی تاکید کرد: انتظار از والدین کودکان سه تا ۶ سال این است که در سال جاری این فرصت طلایی را از دست ندهند و برای کسب اطلاعات بیشتر با بهزیستی شهرستان مربوطه یا مجریان برنامه پیشگیری از تنبلی چشم تماس حاصل کنند.

کد خبر: 67689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =