سه دلیل روند نزولی بورس در هفته گذشته

بازار سهام در هفته‌ گذشته روند نزولی را سپری کرد، به طوریکه شاخص کل بورس هفته گذشته در مجموع با بیش از  ۰.۷۶ درصد رشد نسبت به هفته پیشین مواجه شد و از سطح دو میلیون و ۱۲۳ هزارو ۴۶۷ واحدی در ابتدای هفته به سطح دو میلیون و ۱۰۷ هزارو ۳۰۱ واحدی در انتهای هفته گذشته کاهش یافت. شاخص هم‌وزن اما برخلاف هفته قبل ۷ دهم درصد صعود کرد و در ارتفاع ۷۳۲ هزار واحد به کار خود خاتمه داد.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در هفته گذشته شاهد روند حجم و ارزش معاملات روزانه بازار سهام نسبت به هفته پیشین تغییر چندانی نداشت، بر این اساس مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم بالغ بر ۲۴.۶۴۶ میلیارد تومان در پایان هفته گذشته شد. این درحالیست که در مجموع ۵ روز معاملاتی هفته گذشته ۱.۴۹۳ میلیارد تومان نقدینگی از بورس خارج شد. از سویی خالص ارزش معاملات خّرد برای دومین هفته متوالی، روند کاهشی ملایم خود را ادامه داد و با ۳ درصد افت به ۵ هزار میلیارد تومان رسید.

بازدهی شستا و هلدینگ‌های زیر مجموعه‌اش در هفته گذشته

نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که با نماد «شستا» در بورس تهران شناخته می‌شود، در هفته گذشته عملکرد صعودی داشت و افزایش ۲.۱۷ درصدی را به ثبت رساند. از سویی با توجه به رشد جزیی شاخص کل بورس، می توان گفت، رشد قیمت سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در هفته گذشته حدود دو برابر شاخص کل بورس بوده است.

به غیر از خود نماد شستا، از ۹ هلدینگ این شرکت سرمایه‌گذاری، ۵ هلدینگ در بازار سرمایه حضور دارند که شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو)، سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا)، سرمایه‌گذاری صدرتامین (تاصیکو) و سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) می‌شوند. در جدول زیر بازدهی آن‌ها در بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت را مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
شستا ۳- درصد
حکشتی ۳- درصد
سیتا ۳- درصد
تیپیکو ۳- درصد
صبا ۴- درصد

بهترین عملکرد شرکت‌های بورسی شستا متعلق به کدام نمادها است؟

باتوجه به گستردگی فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در اقتصاد کشور، بنگاه‌های زیادی در زمینه‌های مختلف زیر مجموعه شستا هستند و بسیاری از آن‌ها نیز در بازار سرمایه حضور دارند. حال در هفته‌ای که گذشت ۱۰ نماد برتری که بیشترین بازدهی را در بین نمادهای زیر مجموعه شستا داشتند، عبارت‌اند از: کاشی سعدی (کسعدی)، سیمان خاش (سخاش)، پارس الکتریک (زفکا)، پشم‌شیشه‌ایران‌ (کپشیر)، مس‌ شهیدباهنر (فباهنر)، پتروشییمی غدیر (شغدیر)، کاشی الوند (کلوند)، معدنی‌ املاح‌ ایران‌ (شاملا)، صنایع‌ لاستیکی‌ سهند (پسهند) و کشت و دامداری فکا (زفکا)، همچنین در جدول زیر میزان بازدهی این نمادها را در هفته‌ای که گذشت مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
کسعدی ۱۸ درصد
سخاش ۱۴ درصد
لپارس ۸ درصد
کپشیر ۸ درصد
فباهنر ۸ درصد
شغدیر ۷ درصد
کلوند ۷ درصد
شاملا ۶ درصد
پسهند ۶ درصد
زفکا ۵ درصد

پیش‌بینی بازار سهام در هفته آینده

کارشناسان ازار سهام معتقدند، وقتی که هیجان در بورس بالا می‌رود، این موضوع نشان‌دهنده آن است که سهام‌داران در جهت کاهش ریسک گام بر می‌دارند و همین موضوع بورس را نزولی می‌کند. این درحالیست که در دو هفته اخیر بورس در زیر سایه هیجاناتی قرار داشته و این مسئله سمت و سوی معاملات را مشخص کرده است.

در حال حاضر شاخص کل بورس به کف حمایتی خود رسیده و این نگرانی در بین فعالان بازار سرمایه وجود دارد، در صورتیکه این حمایت معتبر از دست برود، ریزش قیمت‌ها در بازار سهام ادامه پیدا خواهد کرد. از سویی با توجه به وجود ریسک‌های سیاسی، به نظر می‌رسد، به این نگرانی‌ها دامن زده شده و در صورتیکه نزول شاخص کل بورس ادامه داشته باشد، خروج سرمایه از این بازار نیز بیشتر نیز خواهد شد.

در کنار ریسک‌های سیاسی و تنش‌های منطقه‌ای که طی چند روز اخیر که تاثیر مستقیمی بر روی بازار سهام داشته، نرخ بهره اسناد خزانه اسلامی به ۲۹ درصد رسیده، که رقم بی‌سابقه‌ای است. همچنین انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی الحساب ۳۰ درصد سالیانه که امکان بازخرید قبل از سررسید رو هم دارد، موضوع دیگری است که می‌تواند معاملات بازار سهام را تضعیف کند.بنابراین می توان گفت این سه دلیل باعث روند نزولی بورس در هفته گذشته بود.

در کنار این مسائل منفی، به نظر می‌رسد در هفته آینده با توجه به اینکه خبرها حاکی از فروکش کردن ریسک‌های سیاسی است، می‌توان به روند متعادل بورس خوشبین بود، هرچند که نمی‌توان انتظار داشت بازار سهام، روند صعودی قابل توجه‌ای را در پیش بگیرد، هرچند فاصله گرفتن از روند نزولی با توجه به وضعیت موجود می‌تواند برای سهام‌داران این بازار خوشایند باشد. در هر حال باید دید که در هفته پیش رو بورس تهران چه مسیری را طی خواهد کرد.

کد خبر: 67916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =