بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، فرصت بهره‌مندی از خدمات تأمین اجتماعی

علی جهانی، کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: تحقق بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به عنوان یک مزیت و فرصت جهت بهره‌مندی از خدمات گسترده سازمان تأمین اجتماعی از سوی افراد شاغل در اینگونه مشاغل است تا این افراد هم بتوانند بخشی از خدمات موردنیاز خود را دریافت کنند.

جهانی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین درباره تصویب قانون بیمه رانندگان اینترنتی که روز ۲۸ آبان سال جاری از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، افزود: این رانندگان هم به واسطه اشتغالی که دارند انتظار ارائه خدمات از بیمه‌های اجتماعی را داشته که در حال حاضر با برنامه‌ریزی صورت گرفته امکان استفاده از خدمات همه‌جانبه سازمان تأمین اجتماعی برای این گروه وجود دارد.
جهانی یکی از شغل‌های برجسته، مشهود و قابل لمس برای جامعه را رانندگان تاکسی‌های اینترنتی دانست و گفت: این گونه وسایل نقلیه ضرورت‌های امروز مردم را پاسخ داده و اکنون در قالب اسنپ، ‌ تپ‌سی و دیگر گروه‌ها در عرصه حمل و نقل به مردم خدمات ارائه می‌دهند.
او بیان کرد: همانگونه که تاکسی‌های درون و برون شهری در کشور مدیریت می‌شوند، باید رانندگان تاکسی‌های اینترنتی که بخش قابل توجهی را تشکیل می‌دهند پوشش بیمه‌ای رانندگان از سوی نهادهای بیمه‌گر همچون تأمین اجتماعی را داشته باشند. اکنون این نهاد بیمه‌ای زمینه برخورداری از خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی آنان را فراهم کرده است.
کارشناس بیمه‌های اجتماعی اضافه کرد: گروه‌هایی از این رانندگان که در حوزه خدمات الکترونیک، حمل و نقل مسافر را به عهده دارند، تاکنون از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند نبوده‌اند و معتقدیم این افراد فعال در فضای الکترونیک باید به سمت تقویت مقررات بیمه‌ای حرکت کنند.
او افزود: برقراری بیمه برای رانندگان ضمن اینکه امنیت بیمه‌ای و رفاهی را برای این گروه از فعالان عرصه کسب‌وکار فراهم می‌کند، به نوعی برای مسافران نیز امنیت ایجاد کرده و از سویی دیگر به سازمان تأمین اجتماعی نیز در راستای تحقق همین موضوع در تأمین منابع به واسطه بیمه‌پردازی این افراد کمک خواهد شد.

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی نیاز به حمایت دارند
کارشناس بیمه‌های اجتماعی با اشاره به تصویب قانون بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی گفت: با توجه به تصویب این قانون که برای این گروه از شاغلان عرصه الکترونیک می‌تواند کمک‌کننده باشد بنابراین باید فضای حمایتی و انگیزشی برای این گروه‌ها مدنظر باشد.
او پرداخت به موقع حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی از سوی این رانندگان را به عنوان یک ضرورت دانست و گفت: باید در بودجه‌بندی سالانه این موضوع در نظر گرفته شود و از این گروه‌ها نیز به شکل ویژه‌ای حمایت شود تا جامعه آماری بیشتری از این افراد از بیمه بهره‌مند شوند.
جهانی ادامه داد: از آنجا که هر روز شاهد رشد فعالان این عرصه هستیم و این موضوع می‌تواند انسجام گسترده‌ای در حوزه بیمه‌ای داشته باشد و از طرفی دیگر روی منابع سازمان تأمین اجتماعی هم تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین تصمیم‌گیران سازمان باید در راستای گسترش چتر بیمه‌ای و عملیاتی شدن نظام تأمین اجتماعی در همه گروه‌ها تلاش کنند.

شکل‌گیری اشتغال الکترونیکی با ظهور اقتصاد الکترونیک
کارشناس بیمه‌های اجتماعی با اشاره به اینکه شاهد ظهور اقتصاد الکترونیک هستیم و تابع این موضوع اشتغال الکترونیکی شکل گرفته است، افزود: برخی از این شغل‌ها شامل استارتاپ‌ها و شغل‌های الکترونیک که اقتصاد به این سمت رفته است اکنون جایگاه خاصی در عرصه اقتصاد الکترونیک پیدا کرده است که جامعه باید به این سمت حرکت کند.
او ادامه داد: با توجه به ظهور این نوع اشتغال‌ الکترونیکی باید پوشش بیمه‌ای برای این افراد نیز تعریف شود تا این گروه از شاغلان عرصه فضای مجازی و الکترونیک بتوانند از خدمات بیمه‌ای صندوق‌های بیمه‌ای همچون سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند شوند.

رانندگان درون و برون شهری بهره‌مند از خدمات بیمه‌ای
جهانی بیان کرد: مدل پوشش رانندگان درون و برون‌شهری که در حوزه بار، مسافر و حمل و نقل در مناطق مختلف کشور فعالیت دارند، این قانون پیشینه زیادی در سازمان تأمین اجتماعی و حتی در نظام بیمه‌ای دارد.
به گفته او، اکنون اغلب گروه‌های راننده به ویژه رانندگان درون شهری و حمل و نقل عمومی دارای خدمات مربوط به پوشش بیمه‌ای هستند و رانندگان برون شهری نیز بیمه دارند که بخشی از خدمات بیمه‌ای مشمول کمک دولت است.
او افزود: براساس اطلاعات موجود میزان حق بیمه پرداختی از سوی رانندگان در مجموع ۲۷ درصد است که ۱۳.۵ درصد از رقم حق بیمه توسط دولت پرداخت شده و با مدل خویش‌فرمایی فرد راننده نیز ۱۳.۵ درصد باقیمانده را پرداخت می‌کند.
جهانی با اشاره به اینکه در مجموع ۵۰ درصد حق بیمه رانندگان درون و برون شهری اکنون با کمک دولت پرداخت می‌شود، اضافه کرد: طبق داده‌های آماری بیش از ۷۶۰ هزار نفر از رانندگان از خدمات بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند هستند.

نویسنده: مهری بهاروند

کد خبر: 68178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =