دو دلیل عمده وضعیت ریزشی این روزهای بورس

روز ‌شنبه «بیست و هشتم بهمن ماه» شاخص کل بورس با کاهش بیش از ۱۸ هزار واحدی در محدوده دو میلیون و ۶۰ هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در اولین روز معاملاتی بازار سهام در هفته جاری شاخص کل بورس با افت ۱۸.۵۰۵ واحدی در محدوده دو میلیون و ۶۰ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل هموزن نیز با افت ۶.۲۲۶ واحدی در محدوده ۷۳۲ هزار واحدی ایستاد.

همچنین امروز و در جریان داد و ستدهای بورس تهران، ۸.۱ میلیارد ورقه سهم طی ۳۵۷ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۶.۴ هزار میلیارد تومان معامله شد و نمادهای فولاد مبارکه اصفهان،پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران، بانک ملت، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و صنعتی و معدنی چادر ملو، بیشترین تاثیر منفی و نمادهای صنایع سیمان دشتستان و سرمایه گذاری توسعه صنایع سیمان بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص کل بورس داشتند.

شاخص فرابورس نیز در معاملات امروز با افت ۲۵۱ واحدی در محدوده ۲۴ هزار واحدی قرار گرفت. در فرابورس نیز ۶.۲ میلیارد ورقه اوراق بهادار طی ۲۹۷ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش ۲۸ هزار میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت و نمادهای بیمه پاسارگاد،پلیمر آریا ساسول،فولاد هرمزگان جنوب، ایران‌خودرو دیزل، پتروشیمی تندگویان، صبا فولاد خلیج فارس و سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات بیشترین تاثیر منفی و نمادهای نفت پاسارگاد و کشتیرانی خلیج فارس بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص فرابورس گذاشتند.

رشد ارزش معاملات در اولین روز کاری هفته نشانه بدی نیست، هرچند که این رشد ناشی از رنج منفی فروشندگان بود و سفارشات حمایتی بازارساز در منفی‌های عمیق توسط این فروشندگان امروز عرضه شد. باید دید آیا این روند به اتمام خواهد رسید یا اینکه شاخص کل بورس تهران، محدوده حمایتی ۲ میلیون واحدی را نیز از دست خواهد داد. از سوی دیگر سهام‌داران امیدوارند که این وضعیت ادامه پیدا نکند.

این درحالیست که ادامه سیاست انقباضی بانک مرکزی در کنار افزایش ریسک‌های سیستماتیک و منطقه‌ای فعالین بورسی را کلافه و ناامیدتر از گذشته کرد است. به نوعی می‌توان گفت این دو عامل، موجبات ریزش بورس را فراهم آورده است. تلاش‌های بازارساز هم تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته، همچنین ممکن است جلسات حمایت از بازار سهام، دوباره شروع شود تا شاید وضعیت تغییر کند.

باید این نکته را مد نظر قرار داد، همچنان تا بهبود وضعیت تابلوهای معاملاتی مدیریت سرمایه اصل اول و مهم برای بقا در بازار سهام خواهد بود. حال باید دید بورس تا پایان سال چه سمت و سویی خواهد داشت.

نزول بورس در هفته گذشته

بازار سهام در هفته‌ گذشته روند نزولی را سپری کرد، به‌طوریکه شاخص کل بورس هفته گذشته در مجموع با بیش از ۰.۹۳ درصد رشد نسبت به هفته پیشین مواجه شد و از سطح دو میلیون و ۹۸ هزارو ۲۸ واحدی در ابتدای هفته به سطح دو میلیون و ۷۸ هزارو ۵۴۵ واحدی در انتهای هفته گذشته کاهش یافت. شاخص هم‌وزن نیز هفته گذشته روند نزولی به خود گرفت و در ارتفاع ۷۲۸ هزار واحد به کار خود خاتمه داد.

در هفته گذشته روند حجم و ارزش معاملات روزانه بازار سهام نسبت به هفته پیشین تغییر چندانی نداشت، بر این اساس مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم بالغ بر ۱۵.۲۸۶ میلیارد تومان در پایان هفته گذشته شد. این درحالیست که در مجموع ۴ روز معاملاتی هفته گذشته ۷۷۴ میلیارد تومان نقدینگی از بورس خارج شد. از سویی خالص ارزش معاملات خّرد برای دومین هفته متوالی، روند کاهشی ملایم خود را ادامه داد و با ۵ درصد افت به ۴.۵ هزار میلیارد تومان رسید.

بازدهی شستا و هلدینگ‌های زیر مجموعه‌اش در هفته گذشته

نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که با نماد «شستا» در بورس تهران شناخته می‌شود، در هفته گذشته عملکرد نزولی داشت و کاهش ۰.۷ درصدی را به ثبت رساند. از سویی با توجه به افت شاخص کل بورس، می توان گفت، کاهش قیمت سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در هفته گذشته کمتر از شاخص کل بورس بوده است.

به غیر از خود نماد شستا، از ۹ هلدینگ این شرکت سرمایه‌گذاری، ۵ هلدینگ در بازار سرمایه حضور دارند که شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو)، سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا)، سرمایه‌گذاری صدرتامین (تاصیکو) و سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) می‌شوند. در جدول زیر بازدهی آن‌ها در بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت را مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
شستا ۰.۷- درصد
سیتا ۱- درصد
صبا ۱- درصد
تیپیکو ۱- درصد
حکشتی ۳- درصد

بهترین عملکرد شرکت‌های بورسی شستا متعلق به کدام نمادها است؟

باتوجه به گستردگی فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در اقتصاد کشور، بنگاه‌های زیادی در زمینه‌های مختلف زیر مجموعه شستا هستند و بسیاری از آن‌ها نیز در بازار سرمایه حضور دارند. حال در هفته‌ای که گذشت ۱۰ نماد برتری که بیشترین بازدهی را در بین نمادهای زیر مجموعه شستا داشتند، عبارت‌اند از: سیمان‌ بهبهان‌ (سبهان)، صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر)، داروسازی زاگرس فارمد پارس (ددام)، شیرین دارو (دشیری)، دارویی ره آورد تامین (درهآور)، شیمی‌ داروئی‌ داروپخش‌ (دشیمی)، فراورده‌ های‌ نسوزایران‌ (کفرا)، نفت پاسارگاد (شپاس)، گازلوله‌ (پلوله)، سیمان‌ بجنورد (سبجنو).همچنین در جدول زیر میزان بازدهی این نمادها را در هفته‌ای که گذشت مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
سبهان ۱۰ درصد
چخزر ۹ درصد
ددام ۸ درصد
دشیری ۸ درصد
درهآور ۴ درصد
دشیمی ۳ درصد
کفرا ۳ درصد
شپاش ۳ درصد
پلوله ۱درصد
سبجنو ۱درصد

کد خبر: 68338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =