پرداخت مطالبات تأمین اجتماعی کارنامه موفق دولت سیزدهم

کارفرمایانی همچون دولت و بخش خصوصی به عنوان بزرگترین بدهکاران به سازمان تأمین اجتماعی در راستای پرداخت مطالبات انباشته این سازمان در سال‌های گذشته بوده است. اما دولت سیزدهم کارنامه موفقی در پرداخت این مطالبات و رد دیون نسبت به تأمین اجتماعی داشته است.

به گزارش آتیه آنلاین، میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در این باره گفت: امسال برای سازمان تأمین ‌اجتماعی «سال بدون استقراض از نظام بانکی» بود. با استمرار توسعه پوشش بیمه‌ای که برای امسال وارد کردن یک میلیون ۵۰۰ تا یک میلیون ۶۰۰ هزار بیمه‌شده جدید هدفگذاری شده، با وصولی‌های سال آینده و همچنین منابعی که از تعهدات دولت به شکل نقدی دریافت خواهیم کرد، مشکلی در منابع و نقدینگی نخواهیم داشت و می‌توانیم به سمت سرمایه‌گذاری اختیاری برای تضمین تعهدات آتی برویم.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی اضافه کرد: در این دولت تسویه بانکی ۱۰۶ هزار میلیارد تومانی در سازمان تأمین‌اجتماعی انجام شد که اگر انجام نمی‌شد بابت جریمه تأخیر هزینه‌ای ۲۵ هزار میلیارد تومانی در سال جاری به سازمان تحمیل می‌شد. در این عرصه دولت و مجلس و بقیه نهادها همکاری کردند که بخشی از دیون دولت تأدیه شود و در حوزه مالی تأمین‌اجتماعی هم تلاش کردیم سهامی که به‌عنوان رد دیون به این سازمان واگذار شد از زیرمجموعه تأمین‌اجتماعی خارج نشود و در زیر مجموعه‌هایی نظیر بانک رفاه و شستا سرمایه‌گذاری شود.

پرداخت ۷۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲
براساس برنامه‌ریزی‌های اجرایی دولت در سال جاری باید ۷۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خود به سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کند. این اقدام برای اجرای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت سازمان تأمین اجتماعی در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران با جامعه آماری ۴۷ میلیون نفر بسیار موثر است.
تحقق و اجرایی شدن بخشی از دیون دولت به تأمین اجتماعی در سریع‌ترین زمان ممکن مزایایی در راستای کاهش ناترازی منابع و مصارف سازمان و اجرای به‌هنگام تعهدات را به دنبال خواهد داشت.

دولت سیزدهم در کمتر از سه سال گذشته گام‌های بزرگی برای پرداخت بدهی خود به سازمان تأمین اجتماعی برداشته است که در مقابل دولت‌های گذشته، کارنامه قابل قبولی برای خود ثبت کرده است.
اقدامات مناسب دولت سیزدهم باعث شده بخشی از بدهی تأمین اجتماعی به نظام بانکی تسویه شود زیرا دولت دیون خود را در قالب تهاتر یا واگذاری سهام پرداخت کرده و تأمین اجتماعی نیز بدهی خود به نظام بانکی را تسویه کرد.

بازپرداخت بی‌سابقه مطالبات تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم
سیدمرتضی حسینی، معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: دولت سیزدهم و مجلس یازدهم در مورد تقویت و رفع مشکلات این سازمان گام‌های بسیار مؤثری برداشتند. با پیگیری شخص رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهور و بازپرداخت بی‌سابقه مطالبات سازمان در این دولت؛ هم بدهی ۱۰۶ هزار میلیارد تومان سازمان تسویه شد و هم سرمایه بانک رفاه به میزان ۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمین‌ اجتماعی افزود: در دولت‌های گذشته بعضاً در ازای مطالبات سازمان از دولت، شرکت‌های ورشکسته و مسئله‌دار به سازمان واگذار شده که نه تنها مشکلی از سازمان حل نکرده بلکه بر مشکلات سازمان افزوده است؛ اما عملکرد دولت سیزدهم چه از نظر رقم و چه از نظر کیفیت واگذاری‌ها، بی‌نظیر بوده است. اگر رقم پیش‌بینی شده در بودجه سال آینده برای پرداخت بدهی بیمه‌ای دولت هم محقق شود، این دولت سهم حق بیمه جاری و سالانه خود را تقریباً پرداخت کرده و باری بر بدهی انباشته بیمه‌ای دولت‌های گذشته نیافزوده است.

پرداخت سه درصد حق‌بیمه بیمه‌شدگان و سهم بیمه کارفرمایان افراد بیمه‌شده خاص توسط دولت
دولت به عنوان بزرگترین کارفرمای سازمان تأمین اجتماعی موظف به پرداخت سه درصد حق‌بیمه بیمه‌شدگان عادی و سهم بیمه کارفرمایان افراد بیمه‌شده خاص است. در دولت‌های گذشته تاکنون به دلیل پرداخت نشدن این سهم حق‌بیمه‌ها، بدهی انباشته شده دولت به تأمین اجتماعی را به دنبال داشته است.
حرکت مثبت دولت سیزدهم در راستای پرداخت این بدهی‌های خود به سازمان تأمین اجتماعی نشان بر عزم راسخ دولت به رد دیون است. در سال گذشته نیز واگذاری ۹۰ هزار میلیارد تومان از سهام دولت در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند به سازمان تأمین اجتماعی در راستای رد دیون دولت به این سازمان در جلسه شورایعالی هماهنگی اقتصادی قوا تصویب شد.
در قانون بودجه ۱۴۰۲ نیز، پرداخت ۷۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی پیش بینی‌شد.


رد دیون ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی از بدهی دولت به تأمین اجتماعی
محمد اسدی، رییس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی درباره پرداخت بدهی دولت به این سازمان در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: مصوبه پرداخت و رد دیون ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی از مجلس شورای اسلامی گرفته شده است.
او ادامه داد: با ادامه این روند حتما شرایط بهتری را در حوزه دریافت مطالبات انباشته شده از نهاد دولت برای سازمان تأمین اجتماعی در جهت اجرای به‌موقع تعهدات تجربه خواهد کرد.
اسدی از اقدامات بی‌نظیر دولت سیزدهم در مسیر رد دیون انباشته‌شده به تأمین‌اجتماعی تشکر کرد و افزود: پرداخت بدهی‌های انباشته شده دولت تسهیل‌گر ارائه خدمات همه‌جانبه تأمین اجتماعی در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش خواهد شد.
او بیان کرد: این میزان پرداخت بدهی و رد دیون یک اقدام بی‌نظیر به شمار می‌رود تا این نهاد بیمه‌گر هم بتواند همچنان به خدمات‌رسانی به مخاطبان و ذی‌نفعان خود اقدام کند.

کد خبر: 68344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =