اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در چندین مرحله

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران که در سال‌های اخیر یکی از مطالبات جدی این گروه از جامعه هدف تأمین اجتماعی به شمار می‌رود براساس اعلام این سازمان، تاکنون طرح همسان‌سازی حقوق در چندین مرحله از سوی این نهاد بیمه‌گر اجرایی شده تا حقوق افراد بازنشسته به ۹۰ درصد حقوق شاغلان برسد.

به گزارش آتیه آنلاین، سازمان تأمین اجتماعی که ۶۰ درصد کل بازنشستگان کشور را تحت پوشش دارد. در حال حاضر چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر را با افراد تحت تکفل در حوزه‌های مختلف خدمات‌رسانی می‌کند. اکنون ۷۰ درصد مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی را حداقل‌بگیران و ۳۰ درصد دیگر را سایر سطوح تشکیل می‌دهند.

افزایش حقوق بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هرساله براساس ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین راهبردهای سازمان در راستای خدمات‌رسانی مطلوب به این گروه از جامعه هدف انجام می‌شود. در حال حاضر مطالبه جدی این اقشار متناسب‌سازی حقوق با شاغلان است.

سه مرحله متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اجرا شده است

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در خصوص متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: در برنامه هفتم توسعه و همچنین قانون بودجه سال آینده احکامی به این موضوع اختصاص داده شده و فحوای آن این است که نسبت میزان مستمری نسبت به حداقل دستمزد باید معادل ۹۰ درصد این نسبت در سال برقراری مستمری باشد.

موسوی ادامه داد: اگر این قانون ابلاغ شود به طور قطع مکلف به اجرا هستیم. همان‌طور که در سازمان تأمین‌اجتماعی در سه مرحله متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اجرا شده است.

موافقت مجلس برای اختصاص ۱۷۰ همت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی

کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز به تازگی از پیشنهاد و تصویب اختصاص ۱۷۰ همت از محل دیون دولت به سازمان‌ تأمین اجتماعی برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ خبر داد.

طبق اعلام این کمیسیون، سازمان تأمین اجتماعی می‌تواند این بودجه را به صورت اوراق یا اجازه برای استفاده از میادین نفتی و گازی یا به هر نحوی دولت تشخیص می‌دهد، دریافت کرده و برای متناسب‌سازی مستمری‌بگیران سازمان استفاده کند.

با توجه به وجود بیش از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی باید متناسب‌سازی براساس برنامه هفتم توسعه انجام شود. در همین راستا در کمیسیون اجتماعی با تصویب تأمین این ۱۷۰ همت و ارسال آن به کمیسیون تلفیق برنامه بودجه، گام اول برای انجام و اجرای آن را برداشته است.

براساس گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با تخصیص این میزان، در بازه زمانی سال اول برنامه هفتم توسعه، ۴۰ درصد افزایش حقوق برای بازنشستگان تأمین اجتماعی پیش‌بینی و تصویب شده، تأمین و اجرا خواهد شد.

پرداخت ماهانه ۳۷ هزار میلیارد تومان برای مستمری

محمدرضا رخشانی‌مقدم، مدیرکل امور مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی به اجرای طرح متناسب‌سازی مستمری‌ها در این سازمان اشاره کرد و گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی در دو مرحله طرح متناسب‌سازی مستمری‌ها را با مشارکت و همفکری کانون‌های بازنشستگان سراسر کشور و بر مبنای میزان بودجه‌ای که به این موضوع اختصاص داده شد، ضمن رعایت اصول محاسبات بیمه‌ای، براساس دو شاخص مدت پرداخت حق‌بیمه و میزان دستمزد مشمول کسر حق‌بیمه اجرا کرد.

رخشانی‌مقدم افزود: در دوره فعالیت دولت مردمی سیزدهم و مدیریت جدید سازمان تأمین‌اجتماعی، یکی از مهم‌ترین دستاوردها در حوزه مستمری‌ها این است که هرچند با اجرای متناسب‌سازی مستمری‌ها و نیز افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل مستمری و نیز افزایش ۳۸ درصدی به‌علاوه ۵۱۵ هزار تومان سایر سطوح در سال ۱۴۰۱ به همراه افزایش ۲۷ درصدی حداقل و افزایش ۲۱ درصد به علاوه ۲۵۰ هزار تومانی سایر سطوح در سال ۱۴۰۲؛ مبلغ پرداختی ماهانه به مستمری‌بگیران به بیش از ۳۷ هزار میلیارد تومان در هر ماه افزایش یافته است.

او ادامه داد: اما با تدابیر اتخاذ شده و حمایت دولت مردمی و مجلس انقلابی؛ پرداخت به‌موقع مستمری‌ها استمرار یافته و در سال جاری نیز منابع موردنیاز برای پرداخت مستمری‌های ماهانه، بدون استقراض از نظام بانکی تأمین شده است.

۴۶۰ هزار میلیارد تومان تعهدات سال گذشته تأمین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی با جامعه آماری مستمری‌بگیران و بازنشستگان تحت پوشش به دنبال اجرای به‌موقع تعهدات و برنامه‌های اجرایی خود در قبال این افراد است. به طور میانگین سالانه ۴۶۰ هزار میلیارد تومان بابت تعهدات برای این گروه از جامعه هدف هزینه می‌شود.

تأمین اجتماعی که به دنبال اجرای عدالت در پرداخت حقوق میان مستمری‌بگیران و بازنشستگان است با اجرای طرح متناسب‌سازی حقوق افراد بازنشسته بخش دیگری از هزینه‌های پرداختی خود را در راستای اجرای این طرح افزایش داده تا رضایتمندی این گروه از افراد تحت پوشش را به دست آورد.

در حال حاضر یکی از مهمترین اقدامات سازمان تأمین اجتماعی به موضوع پرداخت مستمری افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر اختصاص دارد که از ابتدای سال جاری بدون استقراض از نظام بانکی این پرداخت‌ها در حال انجام است.

کد خبر: 68349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =